بالانس خودرو چیست؟

بالانس خودرو

منظور از بالانس خودرو ، بالانس چرخ های خودرو می باشد . بالانس به معنای تعادل می باشد . بالانس خودرو ، به معنی در تعادل بودن چرخ های خودرو می باشد . رفع ناهمگن بودن موضعی لاستیک ها و رینگ ها بالانس خودرو می باشد .

علت اهمیت بالانس خودرو

از شایع ترین لرزش های خودرو ، لرزش در تایرها یا همان بالانس نبودن خودرو می باشد . لرزش خودرو ناشی از بالانس نبودن خودرو می تواند نتایح بدی را به همراه داشته باشد . هنگامی که یک قسمت از خودرو دچار لرزش می شود ، نیرویی که توسط موتور به وجود می آید در  قسمت به لرزش در آمده به هدر خواهد رفت .

بالانس لاستیک های خودرو

بالانس لاستیک های خودرو

عدم بالانس موجب سایش غیر یکنواخت لاستیک ها می شود و موجب می شود که عمر یکی از لاستیک ها زود تر و سریع تر به پایان برسد . درثانی بالانس نبودن خودرو موجب خراب شدن جلوبندی خودرو هم می شود . علاوه بر این ها موارد دیگری نیز وجود دارند که در اثر بالانس نبودن خودرو به وجود می آیند که در ادامه به بررسی برخی از آن موارد خواهیم پرداخت .

روش های انجام بالانس خودرو

به طور کلی می توان بالانس خودرو را به دوسته اصلی تقسیم کرد:

  1. روش استاتیکی
  2. روش دینامیکی
  • روش استاتیکی

    این روش به روش ایستا شناخته می شود در این روش چرخ بر روی یک محور افقی با قابلیت گردش نصب می گردد . اگر چرخ دارای نامتعادلی باشد ، به علت وزن بیشتر در قسمت پایین تر قرار خواهد گرفت . در این صورت برای رفع این حالت و ایجاد تعادل ، وزنه ای با وزن مناسب در نقطه مقابل آن و در قسمت بالای رینگ قرار می دهند . در صورت انتخاب صحیح وزنه ها و تعبیه درست آن ها ، نامتعادلی از بین می رود و بالانس صورت می گیرد .

  • روش دینامیکی

    این روش به روش پویا نیز شناخته می شود . این روش از روش استاتیکی ، یک قدم جلوتر می باشد . در این روش علاوه بر تعیین نقاط نامتعادل ، عدم توازن چرخ ها نسبت به صفحه تقارن عمودی نیز سنجیده می شود و در عدم تعادل ، مشکل برطرف خواهد شد .

انواع روش های بالانس خودرو

انواع روش های بالانس خودرو

پیامد های بالانس نبودن تایر های خودرو

زمانی که لاستیک ها و محور های خودرو بالانس نباشند می تواند پیامد ها و مشکلات زیادی را برای فرمان پذیری خودرو و یا تاثیر مستقیم بر روی تایر های خودرو می گذارد. مهم ترین پیامد های بالانس نبودن خودرو عبارت است از:

  • ایجاد مشکل در ترمزبالانس نبودن

    خودرو و تایرهای خودرو موجب دیر عمل کردن ترمز می شود . علت این رویداد هدر رفتن بخشی از نیروی ایستایی صرف کنترل چرخ حین ترمز می باشد درنتیجه ترمز دیرتر عمل می کند .

  • فرسایش لاستیک ها

    عدم بالانس خودرو و تایر ها موجب می شود که عمل سایش لاستیک ها باسرعت بالاتری رخ بدهد چرا که عدم تعادل موجب توزیع نامتقارن وزن بدنه شده و این اتفاق فرسایش لاستیک را سرعت می بخشد و حتی ممکن است احتمال ترکیدن لاستیک ماشین را بالاتر ببرد . فرسایش لاستیک ها خود موجب ایجاد تصادفات دلخراشی می شود .

  • افزایش احتمال سر خوردن در مسیر های لغزنده

    در صورت عدم بالانس بودن خودرو و تایر ها و متعادل نبودن ، می توانیم شاهد سر خوردن در مسیر های لغزنده مخصوصا پیچ ها باشیم ، چرا که بالانس نبودن موجب می شود که تایر های خودرو نتواند اصطکاک و چسبندگی مورد نیاز با آسفالت را ایجاد کند و درنتیجه سر می خورد .

  • افزایش مصرف سوخت در خودرو

    بالانس نبودن خوردو و چرخ های آن موجب اتلاف انرژی در موتور می شود چرا که برای رسیدن به حد نیاز ، مصرف سوخت بالا می ورد . درنتیجه بالانس نبودن ، بازدهی سوخت را کاهش داده و مصرف سوخت را در خودرو ها افزایش می دهد و همچنین موجب افزایش آلودگی هوا خواهد شد . چرا که افزایش مصرف سوخت در خودرو موجب تولید بیشتر گاز کربن دی اکسید و … می شود .

  • خرابی زودرس قطعات خودرو

    در صورت عدم بالانس بودن خودرو و چرخ ها ، قطعات خودرو زود تر از موعد خراب خواهد شد . چرا که همه ضربات وارد به خودرو در حین حرکت به چرخ ها می باشد و سپس بعد از چرخ ها به سایر قطعات مثل : جلوبندی , سیستم تعلیق و … وارد میشود و در نتیجه در طی زمان منجر به کاهش طول عمر مفید آنها می شود.

    عدم بالانس لاستیک ها

    عدم بالانس لاستیک ها

  • لرزش فرمان

    یکی از علل لرزش فرمان، بالانس نبودن چرخ ها می باشد. اما ممکن است در سرعت های پایین این لرزش به چشم نیاید اما درصورت بالانس نبودن چرخ های جلو در سرعتی حدود 90 کیلومتر بر ساعت، لرزش را احساس خواهید کرد. لیکن بالانس نبودن چرخ های عقب را در سرعت های بالاتر (سرعتی بین 120 تا 140 کیلومتر بر ساعت) احساس خواهید کرد. به این نکته توجه کنید که این سرعت ها حدودی بوده و سبک رانندگی شما، وزن خودرو، وزن چرخ ها، میزان و شدت بالانس نبودن و … در تعیین سرعتی که لرزش حس می شود ، موثر می باشند.

علت بهم خوردن بالانس لاستیک های خودرو

عواملی همچون عدم میزان فرمان ، افتادن در دست انداز های خیابان ها ، مشکلات جلوبندی ، تایرهایی که استاندارد نیستند و رانندگی اشتباه منجر به بهم خوردن بالانس خودرو می گردند .

سوالات متداول بالانس خودرو

1زمان بالانس خودرو ، کی می باشد ؟
به طور کلی لاستیک هایی که ده هزار کیلومتر را طی کرده اند و یا هر شش ماه یکبار ، نیاز به بالانس چرخ ها داریم .
2عدم بالانس کردن می توان بر روی طول عمر تایر ها تاثیر بگذار؟
با قطعیت باید گفن بله، زمانی که تایر ها بالانس نباشند  از محور حرکتی خود خارج می شود و باعث سایش غیر عادی تایر می شود و همین دلیل باعث می شود عمر مفید تایر ها به شدت کم شود. 
3از کجا متوجه بشویم که خودرو ما به بالنس نیاز دارد؟
اگر شما به صورت دوره ای محور های حرکتی خودر ا بالانس کنید دیگر نیازی نیست که نشانه بالانس نبودن را بدانید، اما اصلی ترین و مهم ترین نشانه بالانس نبودن کشیدگی فرمان خودرو یا همان عدم فرمان پذیری مناسب می باشد.
.

جمع بندی

بالانس خودرو ها  در خودرو های جدیتر و امروزی تر  دارای اهمیت بالاتری می باشد . چرا که خودروهای جدیدتر دارای وزن بالاتری نسبت به ماشین های قدیمی هستند در نتیجه کوچکترین بهم خوردگی تعادل به راحتی خود را در خودروهای جدید نشان می دهند،ا میدوارم توانسته باشید از این مقاله استفاده کافی را ببرید . در این مقاله سعی کریم تا شما را با مفاهیم بالانس خودرو ، انواع بالانس خودرو ، اهمیت بالانس خودرو ، پیامدهای بالانس خودرو و همچنین زمان مناسب برای بالانس خودرو آشنا کنم.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸