تعمیر گیربکس پرادو

گیربکس اتوماتیک چیست؟

هر اتومبیلی می‌تواند به صورت دنده دستی و یا اتومات باشد که هر دو یک عمل را انجام می‌دهند اما با دو روش متفاوت که در این حالت نحوه‌ی عملکرد جعبه دنده خودکار بسیار شگفت انگیز است.

اگر تاکنون پشت فرمان یک خودروی مجهز به جعبه‌ دنده‌ی خودکار و یا همان ماشین اتوماتیک نشسته باشید، حتما متوجه دو تفاوت عمده میان جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار شده‌اید، به این صورت که در خودروی مجهز به جعبه‌ دنده‌ی خودکار پدال کلاچ وجود ندارد لذا تعویض دنده به‌صورت دستی انجام نمی‌گردد

لذا برای به حرکت در آوردن ماشین فقط کافیست دنده را در حالت حرکت یا به اصطلاح همان (Drive) قرار دهید بنابراین در این صورت همه‌چیز به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

گیربکس اتوماتیک مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است که علت اصلی آن هم انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، است.

 

تعمیر و سرویس گیربکس پرادو

راه‌های تشخیص خرابی گیربکس پرادو چیست؟

چنانچه گیربکس پرادو دچار مشکل باشد می‌تواند آسیب جدی‌ به ماشین در مرور زمان وارد کند. قانون طلایی گیربکس ها این است که هنگام استفاده از کلاچ نیازی به تعویض دنده ندارید، بنابراین قبل از تبدیل شدن به حالت بدتر، باید به هر گونه آسیب یا لرزش در گیربکس ماشین خود (مانند گیربکس پرادو و بسیاری دیگر) آن را رفع کنید.

راه‌های بسیاری وجود دارد تا نشان دهد که گیربکس پرادو شما دچار مشکل است اما برخی از رایج‌ترین این علائم که نشان می‌دهد گیربکس پرادو دچار مشکل است و باید سریعا اقدام به تعمیر گیربکس پرادو خود نمایید که در پایین به طور کامل توضیح داده شده است.

رایج‌ترین علائم خرابی گیربوکس پرادو :

  • خلاص شدن در حالت دنده عقب
  • کم توان شدن در زمان حرکت
  • گاز هرز در زمان تعویض دنده
  • حرکت سخت در سربالایی
  • ایجاد صداهای غیر معمول
  • بوی لاستیک سوخته

بنابراین درصورت مشاهده هر یک از موارد ذکر شده در بالا شروع به تعمیر گیربوکس تویوتا پرادو خود نمایید.

نکات مهم در نگهداری و تعمیر گیربکس تویوتا پرادو

  • بنابراین با توجه به مواردی که در بالا ذکر شده است، باید خطاهای گیربکس ماشین مانند گیربکس پرادو را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید زیرا اگر با گیربکس مورد دار رانندگی کنید به مرور به سایر قطعات هم آسیب زده و هزینه‌های بیشتری به جای خواهد گذاشت.
  • روغن گیربکس پرادو را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.
  • خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده‌ تری نسبت به دیگر ماشین‌ها دارند، لذا از سایر لوازم برقی در داخل خودرو استفاده نکنید.
  • مجموعه گیربکس پرادو، سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها توصیه نمی شود.

سرویس و تعمیر گیربکس پرادو

خودروهای برند تویوتا در تمام دنیا به داشتن عمر بالا مشهور هستند و حتی در مقایسه با سایرخودروهای هم رده خود عملکرد و کیفیت بهتری دارند. از محبوب‌ترین این برند در ایران ماشین پرادو است که نیاز داریم در صورت خرید این خودرو حتما موارد مهم و ایمنی را برای طولانی‌تر کردن طول عمر این ماشین رعایت کنیم. سری پرادو تویوتا با شناسه J120 یکی از پر طرفدار ترین خودرو های تویوتا تا سال 2009 است.

زمان تعویض روغن گیربوکس پرادو توسط این شرکت در حدود 96 الی 160 هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است که عوامل بسیاری در زمان تعویض روغن گیربکس نقش دارد.

دو فاکتور مهم جهت تعیین زمان تعویض روغن و تعمیر گیربکس پرادو!

یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین زمان جهت تعویض روغن گیربکس بازدید توسط مکانیک است که بهتر است درصورت مشاهده هر نوع مشکلی به یک مکانیک متخصص مراجعه کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن نمایید. روش بعدی محاسبه تعویض روغن گیربکس پرادو میزان مسافت طی شده بر حسب کیلومتر و نوع استفاده شما از خودرو است.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان مثال شفاف‌تری زد یعنی اگر شما از خوروی پرادو خود در سطح شهر برای رفتن به محل کار استفاده می‌کنید و یا زمان طولانی را در پشت چراغ قرمز هستید بهتر است به طور دوره‌ای و منظم ماشین پرادو خود را مکانیک نشان داده تا در صورت نیاز اقدام به تعویض روغن گیربکس پرادو نمایید. عدم توجه به زمان تعمیر گیربکس پرادو هزینه‌های بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد.

تعویض روغن گیربکس پرادو به صورت دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

تعویض روغن گیربکس پرادو را می‌توان هم به صورت دستی و هم تمام اتوماتیک انجام داد اما روش دستی آن رایج تر است که البته اشکالاتی هم دارد، که مهمترین آن خارج نشدن تمام روغن‌های قبلی و کهنه و ماندن آن در بخشی از گیربکس است. اما در تعویض روغن گیربکس به صورت اتوماتیک این حسن را دارد که روغن کهنه را به طور کامل از گیربکس پرادو خارج کرده و روغن سالم را جایگزین آن می‌کند.

نحوه تعمیر گیربوکس پرادو

برای تعمیر گیربکس پرادو فقط کافیست در وحله اول به مکانیک متخصص مراجعه کرده تا با انجام برخی موارد که در پایین به آن اشاره شده است اقدام به تعمیر گیربکس پرادو نماید.

برای تعمیر و سرویس گیربکس تویوتا پرادو اول از همه می‌توان به تعویض کاسه و رینگهای آسیب دیده گیربکس اقدام کرد و بعد از آن رفع مشکل روغن ریزی کاسه نمد، تعویض صفحات سوخته، تعویض روغن گیربکس، تعویض فیلتر گیربکس و در آخر سرویس کامل گیربکس پرادو را انجام داد.

 

نحوه تعمیر گیربکس پرادو

قبل از هر چیزی این نکته را در نظر داشته باشید که گیربکس عملکرد کل خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا در صورت بروز هرگونه مشکلی حتما به یک مکانیک ماهر و مجرب مراجعه کرده و کار به دست خودش بسپارید. زیرا این کار نیاز به تجهیزات و ابزارات تخصصی دارد که به سادگی در ابزار هر شخصی یافت نمی‌شود.

نکات مهم در خصوص نگهداری و افزایش طول عمر گیربکس پرادو

  • پدال گاز را نرم فشار دهید و از فشار دادن زیاد و نامنظم پدال گاز که باعث ضربه به گیربکس میشود، خودداری کنید.
  • با توجه به زمانبندی و کیلومتر تعیین شده توسط شرکت تویوتا، روغن گیربکس آن را تعویض کنید.
  • داقل سالی یک بار برای اطلاع از وضعیت گیربکس خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • تعویض روغن گیربکس باید بوسیله دستگاه‌‌‌‌های اتوماتیک انجام شود.
  • هنگام تعویض دنده، کمی فشار را از روی پدال گاز کمتر کنید.
  • از روغن گیربکس متناسب با خودروی خود استفاده کنید.

تعمیرگاه تخصصی اتوداکار

مجموعه اتوداکار با سالها تجربه در حوزه تعمیرات خودرو های لوکس و پیشرفته با استفاده از جدید ترین دستگاه ها و تکنولوژی های روز دنیا آماده ارائه خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا پرادو و تعمیر گیربکس دستی تویوتا پرادو و همچنین رفع تمامی ایرادات خودروی تویوتا می باشد.

اتوداکار مفتخر است تا بهترین خدمات سرویس و تعمیر را به شما کاربران گرامی عرضه دهد. کافی است تا با متخصصین ما تماس بگیرید بصورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”علت گیر کردن دنده در حالت پارک چیست ؟” answer-0=”گیر کردن دنده در حالت پارک موارد زیر را شامل می‌شود. نبود برق در سیستم پارک یا خالی بود باطری خودرو – خرابی استاپ زیر پدال ترمز – شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور ” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”لرزش خودرو هنگام حرکت ناشی از چیست ؟” answer-1=”لرزش خودرو علت های زیر را شامل می‌شود: خرابی در دسته موتور – بکسواد کردن (هرز چرخیدن) صفحه کلاچ‌ها – خرابی پلوس ” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”آیا گیربکس‌های هیبرید (هایبرید) هم نیاز به تعویض روغن دارند ؟” answer-2=”بلی. در خودرو‌های نظیر تویوتا پریوس، 75 هزار کیلومتر و در خودروهای نظیر هیوندای سوناتا، 45 هزار کیلومتر تعویض روغن انجام می‌گردد. ” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸