‍ تعمیر گیربکس اتوماتیک

هر اندازه گیربکس های اتوماتیک شرایط رانندگی را راحت تر می کنند به همان اندازه نیز به نگهداری و توجه نیاز دارند، زیرا نسبت به گیربکس های دستی دارای هزینه های تعمیر بیشتری هستند با رسیدگی مداوم، جدی گرفتن روغن ریزی، تعویض روغن در کارکرد مشخص، تعویض به موقع قطعات خراب می توان به بالاتر بردن طول عمر جعبه دنده اتوماتیک کمک کرد و هزینه را در دراز مدت کاهش داد. این محتوا تحت عنوان تعمیر گیربکس اتوماتیک نکات کلی در رابطه با تعمیر و نگهداری این سیستم خودرو را یادآور می شود.

تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک

هر گاه سخن از خرابی یا وجود مشکل در یکی از بخش های گیربکس به میان می آید، می توان ردپایی از روغن آن پیدا کرد. یکی از مواردی که در سرویس های دوره ای باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعویض شود، روغن گیربکس و فیلتر آن است. همان اندازه که نقش روغن گیربکس در سیستم جعبه دنده حیاتی است، توجه به فیلتر روغن نیز بسیار مهم است، زیرا درصورت انسداد این فیلتر، روغن امکان عبور نخواهد داشت. اگر سطح روغن در اثر روغن ریزی که خود دلایل مختلفی دارد پایین بیاید قطعات جعبه دنده به علت اصطحکاک زیاد دچار فرسایش می شوند و درنهایت ممکن است مجبور به تعویض کلی گیربکس شوید.

جدی گرفتن خطاهای گیربکس و اقدام در جهت برطرف سازی آن ها بسیار مهم است. شما باید در اولین فرصت خودروی دنده اتوماتیک خود را به یک تعمیرگاه خوب منتقل کنید، زیرا رانندگی کردن با خودرویی که گیربکس آن معیوب است، کار عاقلانه ای نیست و به مرور زمان باعث گسترش خرابی ها و سرایت به قطعات دیگر می شود و این امر به مراتب هزینه های بیشتری نیز برای شما به دنبال خواهد داشت. در نظر داشته باشید که تعمیر گیربکس اتوماتیک کار هر تعمیرگاهی نیست و عیب یابی و تعمیر این دست خودروها، تنها در تعمیرگاه های تخصصی امکان پذیر است.

عیب یابی گیربکس اتوماتیک

همان گونه که گفته شد عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک امری کاملا تخصصی است و باید توسط یک متخصص انجام شود، اما گاهی باتوجه به علائم مشهود در خودرو می توان حدس زد که مشکل از کجا نشات می گیرد. اگر به یکی از مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم برخورد کردید، فورا خودروی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس های اتوماتیک منتقل نمایید.

گیربکس اتوماتیک

شنیدن صداهای غیرعادی

یکی از علائمی که خبر از خرابی گیربکس می دهد، به گوش رسیدن صداهای غیر عادی است. در ادامه با انواع صداهایی که گیربکس تولید می کند آشنا می شویم.

-زوزه کشیدن گیربکس: شنیدن صدای زوزه مانند از جانب گیربکس به معنی اصطحکاک شدید در جعبه دنده است. اگر این صدا در حالت خلاصی به گوش رسید، اولا بررسی کنید که گیربکس و موتور خودرو در یک راستا باشند و دوما دنده ها خلاصی اضافه نداشته باشند.

– سوت کشیدن گیربکس: اگر یکی از بلبرینگ ها خراب شود یا خشک کار کند(بدون روغن)، صدایی شبیه سوت مداوم به گوش می رسد.

– جرینگ جرینگ کردن گیربکس: اگر یکی از محورها یا هزار خاری دنده ها شل باشند، صدایی شبیه به جرینگ جرینگ به گوش می رسد.

– صدای ناشی از درگیری دنده ها: اگر در حین رانندگی دنده مناسب با شرایط و سرعت لحظه ای خودرو انتخاب نکنید یا نا موقع دنده را عوض کنید، می توانید صدای درگیری دنده ها را بشنوید. از جمله دیگر مواردی که موجب به گوش رسیدن این صدا می شوند می توان به عدم تنظیم کلاج و اهرم دسته گیربکس، خراب شدن ماهک و کشویی اشاره کرد.

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک

به طور معمول مشکل گاز هرز خوردن در گیربکس های اتوماتیک به سه دلیل اصلی ایجاد می شود:
۱-  خرابی صفحه های آزبست دار: در صورت از بین رفتن این صفحات، صفحه ها و پلیت ها حین پرس امکان هاپسنتر جهت منتقل کردن نیرو در کاسه قفل را نخواهند داشت.
۲-  سوختگی باند ترمز: اگر باند ترمز در اثر سوختی نتواند بر مجموعه خورشیدی یا کریر نیرو اعمال کند، این مجموعه حین قفل شدن همچنان تحرک خواهند داشت.
۳- پایین آمدن سطح روغن گیربکس: اگر سطح روغن گیربکس پایین بیاد مشکلات فراوانی در این بخش خودرو به بار می آید، زیرا قطعات گیربکس در اصطحکاک شدید بایکدیگر هستند و در صورت خشک کاری دچار خوردگی و استهلاک می شوند. ضعیف پرس کردن صفحه ها در کاسه، موجب سوختن کاسه و گاز هرز خوردن خودرو می شود. سطح و کیفیت پایین روغن گیربکس می تواند خسارات جبران ناپذیری به خودروی شما وارد کند.

خرابی توربین گیربکس

در صورتی که توربین گیربکس خراب شود، در زمان رانندگی از دو به سه تقه می زند. شایع ترین علامت خرابی توربین، ضعیف حرکت کردن خودرو است(خودرو در ابتدای حرکت بسیار کند است.) برخی تصور می کنند چون خودرو در مسیرهای سربالایی کند حرکت می کند باید حتما توربین را تعویض کنند در صورتی که نیاز به انجام این کار نیست. در چنین شرایطی بهترین کار بررسی روغن گیربکس و سپس تست کردن شیر برقی مرتبط با توربین که وظیفه فشار ورودی روغن را به عهده دارد، است.

سوختن توربین: دهانه پمپ روغن گیربکس به توربین متصل است، اگر مکان اتصال دچار خوردگی شود، بوش پمپ موجب شل شدن توربین خواهد شد و در نهایت کاسه نمد خراب و توربین می سوزد.

روغن ریزی پشت پمپ: در صورتی که پشت پمپ روغن ریزی داشته باشد و به آن رسیدگی نشود، امکان خراب شدن کامل گیربکس اتوماتیک وجود دارد، زیرا ممکن است صفحات، باندها و پیستون های گیربکس در اثر خشک کاری حسابی خورده و فرسوده شوند.

افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

هیچ راه حل قطعی برای جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک وجود ندارد، اما با رعایت یک سری نکات می توان تا حدودی عمر مفید این بخش خودرو را بالاتر برد. ساختار هیدروالکترومکانیکی خودروهای اتوماتیک نگهداری و استفاده از آن ها را سختتر می کند.در زمان استفاده از خودرو سعی کنید نکاتی که بیان می کنیم را رعایت کنید تا خرابی گیربکس اتوماتیک خود را به تعویق بیندازید.

  • خلاص نکردن گیربکس در زمان حرکت جهت کاهش فشار از روی شیرهای برقی آن
  • عدم شتاب گیری به شکل ناگهانی و به طور کلی رانندگی پرفشار با گیربکس اتوماتیک
  • عدم استفاده از حالت خلاص N برای لانچ کردن (شروع به حرکت کردن با بالاترین گشتاور و پایین ترین هرز گردی)
  • توقف کامل و انتقال دنده از حالت D به R یا به بالعکس در خیابان هایی که دارای عرض کم هستند یا در حین پارک کردن در مکان هایی که جای پارک کوچکی دارند(به طور کلی در مسیرهایی که نیاز به عقب و جلو کردن زیاد دارند.)
  • خلاص نکردن خودرو در زمان ترافیک یا توقف های کوتاه مدت(توقف هایی کوتاه تر از ۲ دقیقه)
  • عدم توقف کامل(پارک کردن) با دنده p (اگر خودرو را با حالت p به طور کامل متوقف کنید، نیروی وزن خودرو بر روی گیربکس فشار وارد می کند. برای جلوگیری از این مشکل ابتدا خودرو را نگه دارید، دنده را بر روی حالت N تنظیم کنید و پس از کشیدن ترمز دستی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید به این ترتیب وزن خودرو روی چرخ های عقب می افتد.)
  • تعویض نکردن مکرر دنده از ۱ به ۲ یا بالعکس (استفاده از سیستم تعویض دنده دستی در ترافیک های سنگین(+ – M).
  • عدم تردد در مسیرهای شیبدار و سربالایی
  • بکسل نکردن خودروهای دیگر
  • کاهش تعداد سرنشین و کم کردن بار خودرو اتوماتیک
  • شروع حرکت با دنده D و گاز دادن پس از احساس تقه یا تکان کوچک
  • تعویض به موقع روغن گیربکس
  • رسیدگی مداوم و تعمیر به موقع خرابی ها
  • بروزرسانی نرم افزار گیربکس هر دوسال یک بار
  • وارد نکردن فشار زیاد و غیر منظم به پدال گاز و وارد کردن فشارهای نرم
  • تغییر ندادن سایز اصلی رینگ و لاستیک
  • در صورت نیاز از زنجیر چرخ بزرگ استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن از موتور شویی خودرو بپرهیزید.
  • استفاده کردن از بنزین هایی با اکتان ۹۵ به بالا برای بالاتر بردن توان موتور و انتقال قدرت بیشتر

بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

طریقه بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک دارای سیخ گیج هستند و برای چک کردن سطح روغن و کیفیت آن در این نوع خودروها باید به ترتیب زیر عمل کرد:

  • خودرو را روشن کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روشن بماند تا موتور گرم شود.
  • سیخ گیج را بیرون بکشید، آن را پاک کنید و مجددا سر جای خود قرار دهید.
  • سیخ را دوباره بیرون بکشید.

سطح روغن باید بالاتر از خط دوم گیج باشد در غیر این صورت باید حتما به آن افزود. با به انگشت کشیدن روغن می توانید کیفیت آن را بررسی کنید به این صورت که اگر رنگ روغن شفاف و قرمز بود، همه چیز مرتب است و اگر روغن قهوه ای بود باید آن را تعویض کنید.

در سرویس های دوره ای علاوه بر عوض کردن روغن با باز کردن کارتل، فیلتر روغن نیز چک می شود و اگر مسدود باشد باید شست و شو یا تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سیزده =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸