تعویض باتری و سیم کشی خودرو به روش ساده

تعویض باتری و سیم کشی خودرو

اکثر ما صاحبان خودرو از خودروی خود به خوبی مراقبت می کنیم و نسبت به سلامت قطعات آن حساسیت نشان می دهیم. قطعات را به صورت دوره ای چک می کنیم و در صورت احساس بروز مشکل به نمایندگی مراجعه خواهیم کرد که نشان می دهد در مورد عملکرد خودرو حرفه ای و درست عمل کردیم. اما بد نیست بیشتر از اینها در مورد خودروی خود و قطعات و موارد بکار رفته در آن بدانیم. بخصوص اگر شما تعمیرکار خودرو هستید، یکی از اصلی ترین نکاتی که مهارت و دانش شما را در زمینه تعمیر خودرو روشن می کند، شناخت اجزای متفاوت خودرو است. تعویض باتری و سیم کشی خودرو از جمله مواردی است که باید بلد باشید.

تعویض باتری

یکی از موارد تخصصی در زمینه تعمیر خودرو، بخصوص تعمیر خودروی لوکس شناخت باتری، سیم و کابل باتری ، تعمیر و سرویس آن است. در ادامه بیشتر از سیم و کابل باتری، نحوه ساخت آن، کاربرد آن و تعویض باتری خودرو خواهیم گفت .

تعویض باتری

تعویض باتری خودرو

چجوری باتری خودرو را تعویض کنیم؟

باید بدانید به چه میزان کابل و سیم برای تعویض باتری احتیاج دارید. برای نصب سیستم انرژی بازیافتی و یا تعویض باتری شما باید بدانید مقدار کابل و سیم مناسب باتری چقدر است. مقدار سیم و کابل تعیین می کند که چه مقداری باتری خروجی و ورودی الکتریسیته دارد.

سیستم سازگار با محیط زیست

  • اگر می خواهید سیستم انرژی بازیافتی نصب کنید به سیم کوتاه احتیاج دارید. تعویض باتری این سیستم ها 6 تا 24 ولت هستند.
  • برای اینکه مدار سیستم انرژی بازیافتی را به باتری وصل کنید به سیم گیج 8 احتیاج دارید.
  • سیم جوش 2 بهترین انتخاب برای این کار است. هزینه بیشتری دارد اما کیفیت آن نیز بالاتر است.

جنس سیم ها را بشناسید

  • با توجه به اندازه کابل باید بدانید که در آن از چه سیم هایی استفاده شده. مثلا سیم های حاوی مس باریک تر هستند و نقره و آلومینیوم برعکس. برای باتری بیشتر سیم کشی مسی توصیه می شود.
  • سیم های نقره عملکرد قطعه را بهبود می بخشند.
  • با توجه به قطعه و مورد استفاده خود کابل و سیم را انتخاب کنید.

مراحل عوض کردن باتری ماشین

  1. هنگام تعویض باتری دستکش ایمنی به دست کنید.
  2. ابتدا از خاموش بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.
  3. با آچار مناسب پیچ های باتری را باز کنید.
  4. دقت داشته باشید اول کابل منفی و بعد کابل مثبت قطع یا باز شود.
  5. پیچ بست را شل کرده و باتری را بردارید.
  6. باتری را تعویض کنید و کابل ها را متصل کنید.
  7. از محکم شدن بست ها در جای خود مطمئن شوید.
  8. استارت بزنید.
  9. درصورت روشن نشدن سیم ها را سفت کنید.
  10. درصورت روشن نشدن سیم ها را احتمالا اشتباه بستید.

سیم کشی خودرو

یکی از قطعات و ملزومات پر استفاده در ساخت انواع خودرو سیم و کابل است. بنابراین شرکت های تولید کننده سیم و کابل در مورد مواد اولیه ساخت کابل خودرو حساسیت بیشتری به خرج می دهند. بخاطر داشته باشید که سیم و کابل خودرو باید این ویژگی ها را دارا باشند:

  • در برابر گرما مقاوم باشد.
  • در برابر مواد هیدروکربن به راحتی ازبین نرود.
  • کابل کشی خودرو باید از وزن خودرو بکاهد.
  • در برابر لرزش های خودرو استحکام کافی داشته باشد.
سیم کشی خودرو

سیم کشی خودرو

اجزای کابل ماشین

کابل خودرو از دو بخش اصلی مواد رسانا و مواد عایق شکل می گیرد. در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد:

مواد رسانا

برای اینکه راندمان و عملکرد کابل و سیم خودرو افزایش یابد از آلیاژهای متفاوتی در کنار فلز مس استفاده می شود. بخصوص این مورد در خودروی های لوکس و پیشرفته چشمگیرتر است و از اهمیت بیشتری برخوردار است. همانطور که اشاره کردیم سیم و کابل خودرو باید کمک کنند که وزن خودرو کاهش پیدا کند، بنابراین مهندسین برای کاهش وزن سیم کشی از منیزیم و مس استفاده کرده اند.

این دو فلز را می توان در قطرهای بسیار مورد استفاده قرار داد و از وزن خودرو کم کرد. در ضمن مقاومت این آلیاژها نسبت به دیگر فلزات بیشتر است. جالب است بدانید امروز با پیشرفت تکنولوژی موفق شده اند مقاومت فلز مس را با تغییرات ساختاری میکروسکوپی افزایش دهند و از وزن آن نیز کم کنند. اما از مس سبک تر هم در سیم کشی خودرو داریم. فلز آلومینیوم که پیش تر در سیم کشی و تعویض باتری مورد استفاده قرار می گرفت حال مورد توجه قرار گرفته و به گزینه ای برای سیم کشی خودرو تبدیل شده. آلومینیوم هم سبک تر است و هم ارزان تر. اما آلومینیوم دو ایراد دارد: قطر آن نسبت به مس بیشتر است و دیگر اینکه با افزایش قطر وزن بیشتری از سیم کشی خواهیم داشت. اما این مشکل هم امروز با استفاده از عایق ها بر طرف می شود، بنابراین در انعطاف پذیری خودرو و وزن آن تغییری بوجود نمی آید.

مواد عایق

عایق ها از پلی اتیلن، پلی پرپلین و چند پلیمر دیگر تهیه می شود. عایق از سیم کشی و مواد رسانا در برابر لرزش، مواد هیدروکربنی و گرما مراقبت می کند. هر بخش از خودرو عایق بخصوصی دارد. بنابراین هر عایق میزان مقاومت مشخصی دارد. مقاوم ترین عایق ها در سیم کشی و تعویض باتری بکار برده می شود. خودروهای برقی نیز از عایق کابلی بسیار قوی برخوردارند.

مجموعه اتوداکار، تعمیرگاه بی ام و و بنز با کادر مجرب و سابقه درخشان در زمینه تعمیر خودرو بنز و بی ام و، صافکاری خودرو بدون رنگ، نقاشی خودرو، تعمیرگاه خودرو در محل و فروش قطعات آماده ارائه خدمات به شماست.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 20 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸