صافکاری گلگیر خودرو

صافکاری خودرو

صافکاری خودرو یکی از مهم ترین رشته های تعمیر و نگهداری خودرو می باشد. زیرا صافکاری خودرو ارتباط مستقیم به ظاهر و بدنه خودرو دارد. از طرفی هم یکی از مهم ترین بخش های تعمیر و نگهداری خودرو، حفظ ظاهر خودرو می باشد. در این مطلب در مورد صافکاری گلگیر خودرو و ساختار یکی از آسیب پذیر ترین بخش های بدنه ماشین صحبت خواهیم کرد. گلگیر خودرو ها یکی از آسیب پذیر ترین بخش های بدنه خودرو می باشد.

تعمیرگاه اتوداکار تخصص فوق العاده ای در صافکاری انواع ماشین ها دارد. این را به صورت تضمینی انجام میدهد. به طوری که شما هرگز هیچ نگرانی از سپردن ماشین خود نداشته باشید.

گلگیر خودرو

صافکاری گلگیر انواع خودرو

در مقدمه اشاره کردیم که گلگیر خودرو یکی از بخش های آسیب پذیر بدنه خودرو می باشد. در نتیجه صافکاری این بخش بسیار اهمیت دارد. قبل از اینکه به سراغ صافکاری گلگیر خودرو برویم. لازم است ابتدا در مورد ساختار گلگیر، وظیفه آن و اهمیت وجود گلگیر در بدنه خودرو بپردازیم . زیرا نحوه ساختار گلگیر خودرو در صافکاری آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

گلگیر خودرو

گلگیر خودرو یکی از بخش های بدنه خودرو می باشد که وظیفه اصلی آن جلوگیری از به خطر افتادن لاستیک خودرو می باشد. به این معنی که در خودرو های اولیه قسمتی به نام گلگی در خودرو وجود نداشت. به دلیل اینکه در آن زمان جاده ها به صورت خاکی بودند و در هنگام باران جاده های خاکی به جاده های گلی تبدیل می شد. همین امر باعث می شد هنگام حرکت خودرو گل به بدنه خودرو و اطراف پاشیده می شد. به همین دلیل در بدنه خودرو ها قسمتی به وجود آمد به نام گلگیر که وظیفه اصلی آن جلو گیری از پاشیدن گل به اطراف می شد.

گلگیر خودرو های قدیمی

گلگیر کجای ماشین است؟

بعد از پیشرفت صنعت خودرو سازی گلگیر های خودور کاملا به بدنه خودرو چسبیده شد. در صورتیکه در ابتدا این قسمت تقریبا منفک از بدنه خودرو بوده است. همین یک تکه شدن گلگیر و بدنه خودرو باعث شد که گلگیر کاملا مرتبط و چسبیده به بدنه خودرو شود. به قدری که اگر بخواهیم امروزه در مورد بدنه خودرو صحبت کنیم در قسمت جلوی خودرو سه بخش اصلی وجود دارد:

  1. سپر
  2. درب موتور
  3. گلگیر ها

سئوالت متداول صافکاری گلگیر خودرو

1 چرا گلگیر خودرو در تصادفات بیشتر آسیب می بیند؟
می توان گفت این اتفاق دو دلیل اصلی دارد: 1.نحوه ساختار گلگیر 2. موقعیت آن در بدنه خودرو
2برآمدگی روی گلگیر ها برای چه منظوری ایجاد شده است؟
برآمدگی ها و انحنای ها موجود بر روی گلگیر به دلیل ایرو دینامیک بودن خودرو می باشد. این برآمدگی باعث می شود در حرکت لرزش های احتمالی از گذر کردن هوا بر روی بدنه خودرو کاهش پیدا کند.
3ابزار اصلی صافکاری گلگیر خودرو چیست؟
در صافکاری بدون رنگ گلگیر خودرو اصلی ترین ابزار صافکاری مشتی و قالب تنه بدون رنگ می باشد. زیرا راه دسترسی به پشت گلگیر وجود دارد، مناسب ترین ابزار برای صافکاری بدون رنگ گلگیر خودرو ، مشتی و قالب تنه می باشد.
.

ساختار گلگیر خودرو

در بخش قبلی در مورد وظیفه و تاریخچه کوتاهی از نحو به وجود آمدن گلگیر خودرو اشاره کردیم. بالاتر گفته شد برای اینکه بتوانیم به درستی تعمیر و صافکاری گلگیر را انجام دهیم باید بتوانیم ساختار این بخش از بدنه خودرو را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم روش و ابزار مناسب را انتخاب کنیم. ساختار گلگیر ها نسبت به ما بقی بخش های بدنه خودرو ضعیف تر می باشد.

این ضعف به این معناست که ساختار گلگیر به صورت یک لایه می باشد. بقیه بخش های بدنه خودرو دو لایه یا به اصطلاح دوبل هستند. همین تک لایه بودن باعث می شود که صافکاری آن نسبت به دیگر بخش های بدنه خودرو آسان تر باشد. یکی از دلایلی که این بخش از بدنه آسیب پذیر تر می باشد هم همین دلیل است. در نتیجه این بخش از خودرو به دلیل نحوه ساختار آن، صافکاری آسان تری دارد.

نحوه صافکاری گلگیر خودرو

برای اینکه صافکاری گلگیر خودرو را شروع کنیم باید بدانیم که قرار است صافکاری بدون رنگ انجام شود یا صافکاری با رنگ. اگر قرار است صافکاری بدون رنگ انجام شود نیازی نیست که گلگیر از بدنه خودرو جدا شود. زیرا به راحتی با ابزار مشتی و قالب تنه مخصوص صافکاری بدون رنگ، می توان صافکاری را انجام داد.

در صافکاری با رنگ گلگیر خودرو اگر گلگیر آسیب جدی ندیده باشد مجددا نیازی به جدا سازی گلگیر از بدنه خودرو نیست. زیرا می توان نقاشی را همانطور که گلگیر به بدنه متصل است، انجام داد. اما اگر آسیب جدی دیده باشد باید حتما گلگیر را از بدنه جدا کرد و صافکاری را انجام دهیم. بعد از اتمام صافکاری و نقاشی، گلگیر را به بدنه خودرو متصل میکنیم و آن را با دیگر اجزای بدنه خودرو تراز یا همان به اصلاح ریگلارژ می کنیم.

صافکاری گلگیر

صافکاری گلگیر

جمع بندی

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب داده شد، گلگیر های خودرو یکی از بخش های آسیب پذیر خودرو می باشد. زیرا ساختار آن نسبت به دیگر بخش های بدنه خودرو ضعیف تر می باشد. همین که ساختار گلگیر خودرو ضعیف تر می باشد صاف کردن آن هم ساده تر می شود. اما از طرفی به دلیل برآمدگی ها و ساختار منحنی گلگیر ها، صافکاری این بخش ها به نحوی سخت تر می شود. در جمع بندی این مطلب باید اشاره کرد که شایع ترین صافکاری خودرو، صافکاری گلگیر ها می باشد.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”چرا گلگیر خودرو در تصادفات بیشتر آسیب می بیند؟” answer-0=”می توان گفت این اتفاق دو دلیل اصلی دارد: ۱.نحوه ساختار گلگیر ۲. موقعیت آن در بدنه خودرو” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”برآمدگی روی گلگیر ها برای چه منظوری ایجاد شده است؟” answer-1=”برآمدگی ها و انحنای ها موجود بر روی گلگیر به دلیل ایرو دینامیک بودن خودرو می باشد. این برآمدگی باعث می شود در حرکت لرزش های احتمالی از گذر کردن هوا بر روی بدنه خودرو کاهش پیدا کند.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”ابزار اصلی صافکاری گلگیر خودرو چیست؟” answer-2=”در صافکاری بدون رنگ گلگیر خودرو اصلی ترین ابزار صافکاری مشتی و قالب تنه بدون رنگ می باشد. زیرا راه دسترسی به پشت گلگیر وجود دارد، مناسب ترین ابزار برای صافکاری بدون رنگ گلگیر خودرو ، مشتی و قالب تنه می باشد.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸