افزایش عمر گیربکس خودرو

گیربکس خودرو

افزایش عمر گیربکس خودرو چه اهمیتی دارد؟ برای نگهداری و مراقبت از خودروی لوکس خود چه ترفندها و تکنیک هایی بلد هستید؟ با نحوه نگهداری درست خودرو و تمیز کردن قطعات آشنا هستید؟ برای خرابی های جزئی خودرو خود چه اقدامی می کنید؟ همیشه برای تعمیر خودرو به تعمیرگاه خودرو مراجعه می کنید؟

در مجموعه اتوداکار و تعمیرگاه بی ام و و بنز علاوه بر خدمات صافکاری خودرو بدون رنگ، نقاشی خودرو، فروش قطعات لوکس و تعمیرگاه در محل می توانید با مشاوره کارشناسان اتوداکار برخی از تکنیک های تعمیر و نگهداری خودرو را نیز یاد بگیرید. در خیلی از موارد نیاز نیست به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید. با رعایت دو اصل نگهداری و پیشگیری از خرابی می توانید عمر و عملکرد خودرو را افزایش دهید.

سرویس دوره ای گیر بکس

سرویس دوره ای گیر بکس

مراقبت از قطعات خودرو

تنها مراجعه به تعمیرگاه خودرو هر چند وقت یکبار و چک کردن قطعات خودرو کفایت نمی کند. چراکه در اکثر مواقع تعمیرکار خودرو از صداقت کافی برخوردار نیست و بیشتر سعی می کند هزینه تراشی کند. بخصوص برای تعمیر خودروهای بنز و بی ام و نمی توانید وسیله خود را به هر تعمیرگاهی بسپارید. پس بهتر است قبل از اینکه خرابی و نقصی در خودرو بوجود بیاید به حفظ سلامت و عملکرد درست آن توجه داشته باشید. یکی از نقطه ضعف های خودروهای اتوماتیک گیربکس آن هاست. گیربکس اتوماتیک مرتبا باید مورد بررسی قرار بگیرید. در صورت خرابی گیربکس علاوه بر مختل شدن عمکلرد دنده ممکن است دچار حادثه جبران ناپذیر نیز بشوید.

1.گیربکس را چک کن

خوشبختانه بیشتر صاحبان خودرو نسبت به خودروی خود حساسیت کافی دارند و درست کار کردن خودروی خود توجه می کنند. فیلترها را مرتبا عوض می کنند و یا باد لاستیک را چک می کنند. در صورت بروز مشکل ابتدا با نمایندگی فروش خودرو تماس می گیرند و در بطور خلاصه به عنوان یک مالک خودرو حرفه ای رفتار می کنند. ولی با این وجود خیلی از قطعات از نظر و توجه افراد پنهان میمانند. معمولا ما تصور می کنیم بدون موتور و لاستیک ها کار خودرو تمام است، اما ابتدا باید به گیربکس توجه کنیم. به این علت که گیربکس باعث می شود خودرو به راه بیافتد، پس پیش از همه قطعات شما باید به فکر سلامت گیربکس باشید.

گیربکس چه زمانی خراب می شود؟

درست است که معمولا گیربکس پس از مدت زیادی دچار خرابی می شود، اما این قطعه چه دیر خراب شود و چه زود رانشگر خودروی شماست بنابراین بدون آن وجود سایر قطعات بی معنی می شود. مسلما پس از خرابی باید به تعمیرگاه مراجعه کنید و سپس مراحل تعویض و تعمیر گیربکس طی شود.

تعویض گیربکس می تواند هزینه سنگینی برای مالک خودرو به همراه داشته باشد، بخصوص برای خودروهای اتوماتیک. اما ما به شما یاد می دهیم که با رعایت چه نکاتی می توان عمر گیربکس و عملکرد درست آن را افزایش داد و به خوبی از آن مراقبت کرد.

مراقبت از گیر بکس

مراقبت از گیر بکس

2.هر روز نیاز به مراقبت دارد

منظور این نیست که هر روز روغن گیربکس را عوض کنید، اما خب بد نیست:

  • حواستان به کیلومتر شمار خودرو باشد.
  • بعد از هر 24000 کیلومتر بهتر است که خودرو را به نمایندگی انتقال دهید و روغن گیربکس را تعویض کنید.
  • تمیز بودن و فاقد گرد و غبار بودن روغن گیربکس می تواند عامل افزایش عمر گیربکس باشد.
  • اگر در نمایندگی این خدمات ارائه نمی شود، دنبال یک تعمیرگاه خودرو مطمئن باشید.

هنگامی که به تعمیرگاه جهت تعویض روغن مراجعه کردید به این موارد توجه کنید:

  1. روغن گیربکس باید شفاف و مایل به صورتی باشد.
  2. روغن گیربکس باید فاقد گرد و غبار و ذرات ریز باشد.
  3. اگر تعمیرکار روغن کمی مصرف شده را ارزان تر پیشنهاد کرد اصلا قبول نکنید.
  4. به بوی روغن گیربکس توجه کنید.
  5. با سیم چک میزان آن را بسنجید تا کمتر و بیشتر از استاندارد نباشد.

 

همچنین بخوانید: تعمیر گاه تخصصی خودروهای وارداتی 

3.روغن گیربکس به ته نرسد

همیشه حواستان باشد که روغن گیربکس به انتها نرسد این تمام شدن روغن گیربکس می تواند از کار افتادگی ناگهانی خودرو را به همراه داشته باشد.

  • میزان روغن گیربکس را می توانید با میله سنجش سطح اندازه بگیرید.
  • رنگ روغن را چک کنید و اگر رو به کدری بود نگران نباشید ولی این نشان می دهد عمر روغن گیربکس رو به پایان است و زمان تعویض.
  • روغن را بو کنید اگر بوی سوختگی می دهد باید حتما تعویض شود.
  • بوی سوختگی روغن گیربکس می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، بنابراین مراجعه به نمایندگی ضرری ندارد.
  • به ته رسیدن روغن گیربکس ممکن است زنگ خطر نشتی باشد، بنابراین حتما باید گیربکس در نمایندگی مورد بررسی قرار گیرد.
  • شل شدن پیچ ها یکی از دلایل نشتی گیربکس هستند، بنابراین همیشه نشتی نشانه سوراخ بودن گیربکس نیست.

4.برای تغییر دنده عجله نکنید

اغلب افراد به سرعت از جلو به عقب دنده عوض می کنند. این حرکت به دنده و گیربکس آسیب وارد می کند. ابتدا بایستید و سپس دنده عوض کنید.

گیربکس تحت فشار

چه زمانی گیربکس تحت فشار قرار می گیرد؟ زمانی که مدام پا روی پدال ترمز بگذارید. با این حرکت علاوه بر گیربکس، عملکرد موتور را نیز به مرور زمان مختل خواهید کرد.

  • در سطوح شیب دار حتما ترمز دستی را بکشید تا از فشار بر ترمز کاسته شود.

ارتباط گیربکس و موتور

همانطور که اشاره کردیم اگر گیربکس درست عمل نکند عملکرد موتور نیز مختل می شود. بنابراین عملکرد موتور نیز بر گیربکس بی تاثیر نیست. پس همیشه این دو قطعه را بیشتر مورد بررسی قرار دهید. قطعات برای به حرکت در آمدن به این دو قطعه وابسته هستند.

عملکرد گیربکس خودرو

عملکرد گیربکس خودرو

افزایش طول عمر گیربکس

در نتیجه برای بهبود و افزایش طول عمر گیربکس باید به صورت دوره ای گیربکس خودرو سرویس شود. یکی از خدمات ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار سرویس دوره خودرو و تعمیر و نگهداری گیربکس و جعبه دنده می باشد. ما به بهره گیری از به روز ترین متد های و تجهیزات روز دنیا بهترین خدمات سرویس دوره ای را خدمت شما مشتریان عزیز ارائه می نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 10 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸