بادگیری بدنه خودرو چیست؟

بادگیری کردن یکی از مراحل صافکاری می باشد. بادگیری کردن از روش های قدیمی صافکاری بدنه خودرو می باشد. در روش بادگیری خودرو بیشتر از دیگر روش های صافکاری از اصول آهنگری و علم مواد استفاده می شود. در این روش صافکاری خودرو از اصول گرما دادن به ساختار فلزی بدنه خودرو استفاده می شود. با گرما دادن ساختمان فلزی بهم ریخته و چکش خواری و فرم دهی بدنه خودرو بیشتر می شود.

تعمیرگاه تخصصی اتوداکار

تعمیرگاه تخصصی اتوداکار

بادگیری بدنه خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد بادگیری خودرو با گرما دادن مستقیم انجام می شود. حالا شاید برای شما سوال باشد که بادگیری خودرو چگونه انجام می شود؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم چه زمانی از روش بادگیری استفاده می شود.

چه زمانی از بادگیری در صافکاری خودرو استفاده می شود؟

زمانی از این روش در صافکاری خودرو استفاده می شود که صافکار بعد از انجام مراحل صافکاری به نتیجه نرسیده باشد. زمانی این اتفاق میافتد که بر اثر تصادف بدنه خودرو به شدت تغییر حالت داده باشد و یا با روش های معمول صافکاری نتوان تاب خوردگی و یا گره را صافکاری کرد. در این حالت از روش بادگیری استفاده می شود.

بادگیری در صافکاری

بادگیری در صافکاری

در بادگیری خودرو با استفاده از یک وسیله گرماده به محل تاب خوردگی یا گره گرما می دهند. زمانی که به این محل گرما می دهند ساختار فلزی بدنه خودرو بهم می ریزد و زدر این حالت فرم پذیری فلز بیشتر می شود و صافکار می تواند به راحتی فرم دلخواه خود را به بدنه خودرو بدهد. دقیقا همان روشی که آهنگر ها برای فرم دهی و ساخت قطعه ای فلزی استفاده می کند.

نکته قابل توجه در این روش سرد کردن آن محل از بدنه خودرو می باشد. آهنگر ها برای تثبیت حالت ایجاد شده در فلز آن قطعه را در آب قرار می دهند. در صافکاری خودرو هم از همین روش برای تثیبت فرم بدنه خودرو استفاده می کنند به طوری که بعد از گرما دادن و فرم دهی به سرعت آن را به وسیله آب ریختن سرد می کنند و فرم جدید را تثبیت می کنند.

انواع بادگیری بدنه خودرو

برای بررسی و تشریح انواع بادگیری بدنه خودرو باید آن را به دسته های اصلی صافکاری خودرو تقسیم کنیم:

  • بادگیری بدنه خودرو در صافکاری با رنگ
  • بادگیری بدنه خودرو در صافکاری بدون رنگ

1.بادگیری بدنه خودرو در صافکاری با رنگ

در اصل باید گفت که بادگیری بدنه خودرو در صافکاری با رنگ انجام می شد. زیرا در بالا اشاره کردیم که زمانی از بادگیری بدنه خودرو استفاده می شود که آسیب بدنه خودرو زیاد باشد و در صافکاری با رنگ عموما آسیب زیادی به بدنه خودرو وارد شده است. دلیل دیگر را می توان اینگونه بیان کرد که در قدیم دستگاه هایی که ایجاد گرما می کردند باعث سوختن رنگ خودرو می شدند در نتیجه رنگ خودرو آسیب می بیند و زمانی که رنگ خودرو آسیب ببیند در دسته صافکاری با رنگ تقسیم بندی می باشد.

بادگیری بدنه خودرو

بادگیری بدنه خودرو

بادگیری در صافکاری با رنگ را به اصطلاح بادگیری با روش افغانی می گویند. در این روش دستگاهی که گرما را ایجاد می کند. دستگاه جوشکاری و یا به اصطلاح سره جوش می باشد که سوخت آن کاربید می باشد. در این روش با گرما دهی نقطه ای سعی میکنند گرمای موضعی و یک دستی را ایجاد کرد. زمانی که همچین گرمایی ایجاد می شود کار صافکاری خودرو آسان تر می شود. بعد از صافکاری و بادگیری با این روش در بیشتر مواقع باید با استفاده از سوهان سطح صافی را ایجاد کرد. می توان این را یکی از معایب این روش بادگیری دانست.

2.بادگیری بدنه خودرو در صافکاری بدون رنگ

همانطور که گفته شد اصول اولیه این روش گرما دهی می باشد. با توجه به دستگاه های موجود در قدیم عموما باعث سوختگی رنگ می شد و صافکار نمیتوانست صافکاری خودرو را به روش بی رنگ انجام دهد. با توجه به پیشرفت علم و ساخته شدن سشوار های صنعتی این مشکل برای بادگیری حل شد. سشوار های صنعتی با توان های مختلف در بازار موجود می باشد همین گستردگی باعث می شود که صافکار خودرو برای هر موقعیتی از این سشوار های صنعتی برای گرما دهی استفاده کند.

بادگیری در صافکاری بدون رنگ

بادگیری در صافکاری بدون رنگ

بادگیری در صافکاری بدون رنگ از سشوار های صنعتی استفاده می شود. به این صورت که با ایجاد گرما توسط سشوار های صنعتی، صافکاری خودرو راحت  تر می شود و صافکار خودرو می تواند بدون داشتن دغدغه سوختن رنگ خودرو مراحل بادگیری بدنه خودرو را انجام دهد. بادگیری بی رنگ یکی ظریف ترین تکنیک در صافکاری خودرو می باشد.

بهترین تعمیرگاه بادگیری بدنه خودرو

ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار با استفاده از بهترین و مجرب ترین متخصصان و به روز ترین تجهیزات آماده ارائه انواع خدمات صافکاری به شما مشتریان عزیز می باشد. با خیال راحت خودروی خود را به ما بسپارید و بهترین کیفیت خدمات را با ما تجربه کنید. رضایت صد در صدی مشتریان عزیز ما سندی بر ادعای کیفیت خدمات تعمیرگاه تخصصی اتوداکار می باشد.

بادگیری بدنه خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد بادگیری خودرو با گرما دادن مستقیم انجام می شود. حالا شاید برای شما سوال باشد که بادگیری خودرو چگونه انجام می شود؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم چه زمانی از روش بادگیری استفاده می شود.

چه زمانی از بادگیری در صافکاری خودرو استفاده می شود؟

زمانی از این روش در صافکاری استفاده می شود که صافکار بعد از انجام مراحل صافکاری به نتیجه نرسیده باشد. زمانی این اتفاق میافتد که بر اثر تصادف بدنه خودرو به شدت تغییر حالت داده باشد و یا با روش های معمول صافکاری نتوان تاب خوردگی و یا گره را صافکاری کرد. در این حالت از روش بادگیری استفاده می شود.

بادگیری بدنه خودرو در صافکاری بدون رنگ چگونه است؟

اصول اولیه این روش گرما دهی می باشد. با توجه به دستگاه های موجود در قدیم عموما باعث سوختگی رنگ می شد و صافکار نمیتوانست صافکاری خودرو را به روش بی رنگ انجام دهد. با توجه به پیشرفت علم و ساخته شدن سشوار های صنعتی این مشکل برای بادگیری حل شد. سشوار های صنعتی با توان های مختلف در بازار موجود می باشد همین گستردگی باعث می شود که صافکار خودرو برای هر موقعیتی از این سشوار های صنعتی برای گرما دهی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸