تعمیر گیربکس هیوندای

تعمیر گیربکس هیوندای

مهم ترین بخش های هر خودرو موتور و گیربکس هستند. برای چرخیدن چرخ ها نیاز به یک منبع تولید نیرو و یک انتقال دهنده جهت منتقل کردن این نیرو به چرخ ها است. گیربکس مهم ترین عضو سیستم انتقال دهنده نیرو به حساب می آید، لذا با توجه به اهمیت این قطعه در حرکت هر خودرو مطمئنا وجود هرگونه نقصی در آن باعث می شود که ماشین دیگر توان حرکت را نداشته باشد.

خرابی در قسمت جعبه دنده یا گیربکس نشانه های مختلفی دارد که راننده با علم به آن ها می تواند هر چه زودتر در جهت تعمیر گیربکس ماشین خود اقدام کرده تا به این واسطه از گسترش خرابی جلوگیری کند. اکنون که به ضرورت رسیدگی و تعمیر این قطعه پی بردید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید تا در رابطه با تعمیر گیربکس هیوندای اطلاعاتی را به دست آورده و در زمان روبه رو شدن با این مشکل درست ترین عکس العمل را داشته باشید.

گیربکس هیوندای چه وظایفی دارد؟

همان گونه که گفته شد، گشتاوری که موتور خودرو ایجاد می کند ، به وسیله سیستم انتقال نیرو ( کلاچ ها، جعبه دنده و دیفرانسیل) به چرخ ها منتقل می شود، اما این انتقال باید حتما بنا به نیاز چرخ ها صورت بگیرد و این وظیفه بر عهده گیربکس ماشین است. این قطعه به راننده امکان می دهد که خودرو را در سرعت های مختلف کنترل کرده و بدون اینکه دور موتور را افزایش دهد، بتواند به سرعت مورد نظر خود برسد.

خودروهای اتوماتیک هیوندای با قرار گرفتن در حالت رانندگی و انتخاب گشتاور مناسب توسط جعبه دنده حرکت می کنند. مهم ترین وظایف این قطعه شامل موارد ذکر شده در قسمت زیر می شود:

  • برگزیدن بهترین دنده براساس سرعت در حین رانندگی توسط سنسورها
  • پیشگیری کردن از هرگونه شوک و ضربه به اتومبیل
  • کمک به کنترل خودرو در مکان هایی که دارای شیب زیادی هستند و باعث افزایش سرعت خودرو می شوند. ( کنترل کردن سرعت برای راننده مشکل است.)
  • کنترل کردن جهت تغییر دنده به جلو، عقب و معکوس
  • کنترل کردن نیرویی که به چرخ های خودرو انتقال پیدا می کند و کمک به روشن بودن موتور در زمانی که ماشین ساکن است و حرکت نمی کند.

علائم خرابی گیربوکس هیوندای

نشانه های زیادی وجود دارد که نشان دهنده نیاز به تعمیر گیربکس هیوندای دارید. از تعویق تعویض دنده گرفته تا صداهای به هم زدن یا ساییدن، یا حتی یک نشتی ساده، ضروری است که سریع عمل کنید و گیربکس خود را تعمیر کنید. مشکلات انتقال اغلب یک راه حل ساده هستند، اما می توانند با گذشت زمان پیچیده شوند و به یک مشکل بسیار بزرگ تبدیل شوند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد گیربکس شما ممکن است نیاز به سرویس یا تعمیر داشته باشد.

در صورت رؤیت هریک از مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم، سریعا خودروی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس هیوندای برسانید.

  • نشتی روغن

در صورت مشاهده کردن نشتی روغن خودروی خود را به تعمیرگاه تخصصی هیوندای منتقل کرده تا عیب یابی شده و از گسترش خرابی ها جلوگیری شود.

  • ایجاد صدا

اگر در زمان پارک صداهای عجیبی به گوش شما رسید، احتمالا مشکلی برای گیربکس ماشین شما پیش آمده است. شنیده شدن صداهای زوزه مانند در زمان خلاصی خودرو به دلیل استهلاک صفحه کلاچ ها به دلیل کمبود روغن و نرسیدن آن به کاسه کلاج ها است.

  • بوی سوختگی

پیچیدن بوی سوختگی در خودرو به دلیل سوختگی روغن و حرارت بالا در گیربکس و روغن آن است.

  • خلاصی گیربکس

بریدگی دنده اویل پمپ، هرزی پلوس و نقص در چرخ دنده های گیربکس، باعث ایجاد خلاصی جعبه دنده می شود.

  • گیر کردن دنده در زمان توقف

معمولا گیر کردن دنده به دو دلیل وجود ایرادات برقی در مدار الکتریکی گیربکس اتوماتیک یا شکستگی اهرم تعویض دنده اتفاق می افتد.

  • لغزش گیربکس

تغییر کردن مداوم دنده بر روی یک دنده خاص به دلیل لغزش گیربکس اتفاق می افتد که علت اصلی آن اصطحکاک جعبه دنده است و معمولا با ایجاد صدا نیز همراه است.

  • روشن شدن چراغ چک موتور

 روشن شدن چراغ چک خودروی تویوتای شما به چند دلیل اتفاق می افتد که مهم ترین آن ها مربوط به گیربکس و سیستم منتقل کننده قدرت موتور به پیشرانه است.

تمام موارد ذکر شده در بالا از نشانه های این است که باید نسبت به تعمیر گیربکس هیوندای خود اقدام کنید.

همچنین بخوانید : تعمیر گیربکس هیوندا 

گیربکس هیوندای

شرکت هیوندای موتور سومین برند برتر خودروسازی در جهان است که از سال ۱۹۶۷ فعالیت خود را در کره آغاز کرده است. این کمپانی سیستم انتقال قدرت خودروهای خود را بر پایه MT انتخاب می کند که شامل گیربکس های DCT و AMT می شود.

از جمله مهم ترین ویژگی های این نوع گیربکس ها می توان به دوام و مقاومت بالا، عملکرد بهینه و بسیار مطمئن بودن آن ها اشاره کرد. عملکرد گیربکس های اتوماتیک هیوندای به این صورت است که سنسورها تحت کنترل راننده واکنش درست را انتخاب می کنند.

تغییر دنده خیلی سریع و بدون وقفه انجام می شود و افزایش سرعت در کسری از ثانیه صورت می گیرد. رانندگی با خودروی هیوندای با وجود گیربکس های اتوماتیک آن ها بدون خستگی، راحت و بسیار ایمن است.

نکات کلیدی در نگهداری گیربکس هیوندای

مهم ترین عامل در خرابی گیربوکس های اتوماتیک تمامی خودروها، رانندگی کردن در شرایط نامناسب است. اگر شما یکی از دارندگان خودروی هیوندای هستید، می توانید با رعایت چندین نکته که ادامه به آن ها می پردازیم تا حدود زیادی از ایجاد نقص در گیربکس ماشین خود جلوگیری کنید.

  • در ترافیک های طولانی ترمز دستی را بکشید و دنده را بر روی حالت N قرار دهید. ( این کار مانع از تکیه دادن وزن خودرو بر روی گیربکس می شود.)
  • در ترافیک های روان یا سر چراغ قرمز دنده را تعویض نکنید. ( این کار مانع از مستهلک شدن گیربکس می شود.)
  • در زمان ترافیک های روان دنده را بر روی حالت دستی تنظیم کنید.
  • در زمان حرکت دنده را بر روی حالت N قرار دهید سپس با شنیدن یا احساس تقه و تکان خفیف پدال گاز را بفشارید.
  • از آن جایی که گیربکس اتوماتیک دارای سنسورها و مدارهای الکتریکی است، از موتور شویی جدا بپرهیزید.
  • ساختار گیربکس اتوماتیک و اجزای آن را بر اساس سایز چرخ ها تولید می کنند، لذا از تغییر اندازه رینگ و لاستیک ها بپرهیزید.
  • از وارد کردن فشار زیاد و نامنظم به پدال گاز بپرهیزید و سعی کنید که جابه جایی آن را کاملا نرم انجام دهید.
  • سعی کنید هر دو یا سه سال یکبار کامپیوتر گیربکس را جهت استفاده از جدیدترین نرم افزارهای طراحی شده، بروزرسانی کنید.
  • پرهیز از رانندگی با شتاب بالا نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید برای سالم ماندن گیربکس به آن توجه شود.
  • تا حد ممکن از رانندگی در مسیرهای کوهستانی و ناهموار بپرهیزید و در صورت استفاده از خودرو در این مسیرها، بهترین کار حرکت نکردن با دنده خلاص است.
  • کاهش دادن بار و تعداد سرنشینان و همچنین یدک کش نکردن خودروی هیوندای نیز می تواند به بالا بردن طول عمر گیربکس کمک کند.
  • سعی کنید دقیقا سر موقع روغن گیربکس خودروی خود را تعویض کنید و در زمان انجام این کار از روغن های مرغوب استفاده کنید.
  • اگر هرگونه مشکل یا علامتی مانند موارد ذکر شده در قسمت بالا را مشاهده کردید، سریعا خودروی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی هیوندای برساند.

همچنین بخوانید : تعمیر موتور هیوندا

تقه زدن گیربکس هیوندای

استفاده از سرعت نامناسب و یا تغییر وضعیت دنده باعث تقه زدن گیربکس خودروی شما می شود. البته این مشکل معمولا در اثر موارد مختلفی به وجود می آید که به عنوان اصلی ترین دلایل تقه زدن گیربکس های اتوماتیک می توان به موارد شرح داده شده در قسمت زیر اشاره کرد.

  • لقی و شل شدگی در اتصالات گیربکس اتوماتیک خودروی هیوندای
  • ایجاد فشار زیاد به گیربکس خودروی هیوندای باعث می شود که سوپاپ های جعبه دنده خراب شوند و گیربکس نتواند به صورت روان کار کند.
  • در صورتی که روانکاری گیربکس در اثر آلودگی روغن و درست عمل نکردن آن با مشکل روبه رو شود.
  • اگر شیر کنترل رادیاتور درست کار نکند و دارای مشکل باشد، سیستم خنک کننده دچار نقص می شود و حرارت گیربکس و روغن آن بالا می رود.
  • به وجود آمدن مشکلاتی در مدارهای الکتریکی گیربکس اتوماتیک خودروی هیوندای
  • تنظیم نبودن فشار روغن گیربکس اتوماتیک خودروی هیوندای

تعویض روغن گیربکس هیوندای

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری گیربکس و بالا بردن طول عمر مفید آن تعویض روغن این قطعه است که باید حتما در زمان و کارکرد مناسب آن انجام شود، زیرا روغن علاوه بر روان کردن کار گیربکس به خنک کردن آن نیز کمک می کند. معمولا زمان تعویض و همچنین نوع روغن مناسب برای خودرو در دفترچه راهنمای آن بیان می شود.

طریقه بررسی روغن گیربکس

برای چک کردن روغن گیربکس و آگاهی از زمان تعویض آن انجام دادن یک تست ساده شما را به مقصود خود خواهد رساند به این صورت که باید سیخ گیج را از محفظه بیرون کشیده پس از تمیز کردن آن دوباره به داخل محفظه فرو کنید.

اگر روغن بالاتر از خط دوم و رنگ شفاف و قرمز مانندی داشت، نشان دهنده میزان کافی و سلامت آن است. در نظر داشته باشید حتی اگر میزان روغن کافی بود در صورت داشتن رنگ کدر و سیاه مانند، باید آن را تعویض کرد، زیرا قابلیت خود را از دست داده است.

بهترین روغن گیربکس اتوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

اگر روغن گیربکس دارای کیفیت کافی نباشد به مرور زمان باعث بروز مشکلاتی در برخی از بخش های این قطعه می شود. روغن های مخصوص خودروی هیوندای دارای رنگی قرمز هستند که با عنصرهایی که دارند از روغن ریزی جلوگیری می کنند، لذا در جهت جلوگیری از بروز مشکلات در پلیتها و شیر برقی، حتما از روغن های باکیفیت برای خودروی خود استفاده کنید. یک روغن مناسب دارای ویژگی های ذکر شده در قسمت زیر است.

  • داشتن گرانروی
  • داشتن دمای جوش بالا و مقاومت در مقابل حرارت و دماهای زیاد
  • کف نکردن روغن ( کف کردن روغن مانع از انجام انتقال راحت آن می شود.)
  • دوام، ماندگاری و استقامت

روش های تغییر روغن گیر بکس اتوماتیک

معمولا تعویض روغن به دو صورت دستی و یا استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود. شما می توانید روغن گیربکس خودروی هیوندای خود را به یکی از دو روش زیر انجام دهید:

از طریق پیچ تخلیه: این روش بهترین شیوه تعویض روغن خودروی هیوندای است.

از طریق ساکشن: این روش اگرچه موجب تخلیه کامل روغن مانده و سوخته می شود، اما مشکلی نیز دارد که آن تحت فشار قرار گرفتن سوپاپ ها و اورینگ ها است.

بهترین زمان برای تعویض روغن

همان گونه که قبلا نیز ذکر شد زمان تعویض روغن گیربکس توسط شرکت سازنده خودرو تعیین می شود، اما به طور معمول این کار را براساس کارکرد ماشین انجام می دهند به این صورت که مناسب ترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر است.

ولی در نظر داشته باشید که مناسب ترین معیار جهت انجام این کار شرایط رانندگی است. به عنوان مثال در شرایط سخت آب و هوایی و ترافیک های سنگین در کلان شهرهایی مانند تهران بهترین زمان، کارکرد ۳۰ هزار کیلومتر محسوب می شود.

حجم کافی روغن گیربکس برای خودروی هیوندای

کم ترین میزان روغن گیربکس ۶ و بیش ترین حجم آن ۹ لیتر است.( این میزان برای تمامی خودروهای اتوماتیک صدق می کند.)

نکته: فیلتر روغن گیربکس وظیفه تصفیه روغن از آلودگی ها و گرد و غبار را بر عهده دارد، اگر این قطعه نباشد آلودگی ها وارد جریان روغن شده و روغن آلوده باعث ایجاد مشکل در گیربکس می شود، لذا پیشنهاد می کنیم پس از هر سه بار تعویض روغن فیلتر را نیز عوض کنید.

قیمت تعمیر گیربکس هیوندای

هر مشکل گیربکس هیوندای راه حلی دارد. اگر راه حل تعویض قطعه معیوب است، به یک تیم تخصصی اعتماد کنید تا در خرید شما کمک کند.

در تعمیرگاه اتو داکار ما سخت کار می کنیم تا جایگاه خود را به عنوان بهترین تیم تخصصی تعمیرات خودرو حفظ کنیم. از این نظر، ما به کیفیت محصولاتی که ارائه می کنیم توجه زیادی داریم.

تعمیرگاه تخصصی اتودکار علاوه بر تعمیر گیربکس هیوندای، در تعمیر موتور خودرو همچون تعمیر موتور پورشه، تعمیر موتور هایما و … انجام می دهند.
می توانید با ما تماس بگیرید تا قیمت تعمیر گیربکس هیوندای خود را دریافت کنید. ما به شما اطمینان می دهیم که قیمت گیربکس اتوماتیک هیوندای و گیربکس دستی کمترین قیمت در بازار است.

با توجه به توضیحات داده شده و متوجه شدن اهمیت و نقش فوق العاده گیربکس در خودرو، بهترین کار جهت پیش گیری از بروز هرگونه مشکل انجام سرویس های دوره ای و تعویض روغن و فیلتر آن است، اما اگر مشکلی در گیربکس خودروی شما به وجود آمد بهترین و عاقلانه ترین کار رساندن ماشین به یک تعمیرگاه گیربکس هیوندای است، زیرا این کار بسیار تخصصی بوده و باید حتما توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”چه زمانی گیربکس هیوندای باید تعمیر شود؟” answer-0=”لرزش خودرو پس از حرکت کردن از علائم ایجاد مشکل در گیربکس اتوماتیک هیوندای است. زمانی که احساس کردید روغن گیربکس باید تعویض شود هر چه سریع تر آن را به تعمیرگاه ببرید. ” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”آیا روغن گیربکس هم مثل روغن موتور نیاز به تعویض دارد؟” answer-1=”بله همانطور که واضع است گیربکس هم مانند سایر موارد ازجمله موتور نیاز به تعویض روغن دارد که این میزان بر اساس میزان مسافت که بر حسب کیلومتر طی می شود مشخص می گردد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”سرویس دوره ای روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای شامل چه مواردی می باشد؟” answer-2=”سرویس دوره ای روغن گیربکس اتوماتیک هیوندای شامل بازدیدروغن، تعویض روغن و تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک می باشد. که در شرایط استاندارد باید هر 20 هزار کیلومتر تا 30 هزار کیلومتر باید انجام شود.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸