تعمیر گیربکس

تعمیر گیربکس

همانطور که می دانید گیربکس یکی از قطعات مهم و اصلی اتومبیل ها می باشد که نیاز به سرویس دوره ای مرتب و منظم دارد تا از خرابی بیشتر آن جلوگیری شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تعمیر گیربکس را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تعمیرگاه تخصصی اتوداکار با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از تکنسین و پرسنل مجرب، ماهر و آموزش دیده تعمیرات گیربکس اتومبیل های وارداتی و گرانقیمت را با کیفیت بالا و بدون کوچکترین مشکلی ارائه می‌دهد. بدون دغدغه و نگرانی اتومبیل خود را جهت تعمیرات به گروه تخصصی اتوداکار بسپارید و در پایان کار اتومبیل را مانند روز اول تحویل بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت https://autodakar.ir/ با کارشناسان تماس بگیرید.

تعمیر گیربکس یکی از موارد بسیار مهم است تمامی افرادی که از اتومبیل ها استفاده می کنند حداقل یک بار با ان روبرو شده اند. بهتر است بدانید که گیربکس یکی از بخش های اصلی اتومبیل می باشد که در سیستم انتقال قدرت خودرو قرار دارد. در صورتی که گیربکس  به درستی کار نکند باعث مشکل در حرکت خودروها خواهد شد.

در نظر داشته باشید اگر شما به موقع متوجه مشکلات اتومبیل خود شوید و به تعمیرکاران و افراد متخصص مراجعه کنید بدون شک هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد و سریعتر این مشکل برطرف می‌شود. اگر به موقع برای تعمیر گیربکس اتومبیل خود اقدام نکنید باعث می‌شود تا گیربکس اتومبیل بسوزد و نیاز به تعویض داشته باشد.

آشنایی با ساختمان داخلی گیربکس

معمولاً گیربوکس ها به دو دسته اصلی تقسیم می شود. ساختمان داخلی هر یک با دیگری بسیار متفاوت می باشد.

ساختار و تعمیر گیربکس دستی

گیربکس های دستی معمولاً نخستین سیستم جعبه دنده طراحی شده در صنعت خودروسازی دنیا است. به مرور زمان پیشرفت کرده و به شکل امروزی در آمده است. جعبه دنده های اصلی را از جنس فولاد و چدن تولید می‌کنند. اجزای داخلی یک محور چرخ دنده مرکزی وظیفه انتقال قدرت از موتور ماشین چرخ های ماشین را برعهده خواهند داشت.

 بهتر است بدانید تعویض دنده در این گیربکس ها معمولا توسط کمک دسته دنده و کلاچ انجام خواهد شد که جزوه سیستم های هیدرولیکی محسوب می شود. معمولا برای جلوگیری از ضربه خوردن قطعات و همچنین خوردگی اجزا و بهبود کارایی این نوع گیربکس ها از روغن مخصوص گیربکس استفاده می کند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

ساختار و تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک تا حدودی پیچیده تر می باشد. معمولاً چرخ دنده در این گیربکس ها توسط یک مغز متفکر که به صورت داخلی انجام خواهد شد. بهتر است بدانید که این سیستم کامپیوتری با تغییر سرعت ماشین و قدرت موتور به صورت کاملا خودکار دنده را تعویض کرده و رانندگان بدون شک رانندگی با آرامش را تجربه می کند.

 امروزه در تولید اکثر اتومبیل ها از گیربکس اتوماتیک استفاده می شود. اجزا اصلی گیربکس اتوماتیک شامل مبدل گشتاور برای گیربکس، پمپ روغن گیربکس، چرخ دنده های ارتباط دهنده گیربکس، سنسور داخلی و کامپیوتر کنترل گیربکس و … می باشد.

انواع گیربوکس

در این قسمت به معرفی انواع گیربکس خودرو می پردازیم.

گیربکس خودکار

گیربکس های اتوماتیک محبوب ترین نوع گیربکس خودرو در جهان هستند. آنها قدرت موتور و سرعت خودرو را محاسبه می کنند و دنده ها را در حین پرواز تنظیم می کنند تا حداکثر عملکرد و مصرف سوخت را تنظیم کنند. این نوع گیربکس به رانندگان نیازی به تعویض دنده خود به خود یا استفاده از پدال کلاچ ندارد و برای رانندگانی که برای اولین بار سفر می کنند بسیار عالی است.

گیربکس دستی

گیربکس های دستی ساده ترین شکل گیربکس خودرو هستند. با این سیستم برق به یک کلاچ فرستاده می شود که راننده به صورت دستی آن را کار می کند. راننده همچنین به صورت دستی از دسته دنده استفاده می کند و دنده انتخابی خود را انتخاب می کند.

تعویض دستی دنده اجازه می دهد تا بیشترین کنترل را بر روی وسیله نقلیه خود داشته باشید و توجه راننده بیشتری را می طلبد. بیشتر علاقه مندان به خودرو، گیربکس های دستی را ترجیح می دهند، زیرا آنها یک راه هیجان انگیز و سرگرم کننده برای لذت بردن از رانندگی ارائه می دهند.

همچنین بخوانید : تعمیر موتور 

مشکلات رایج گیربکس خودرو و دلیل بروز آنها

ماشین شما فرآیند بسیار جذابی برای انتقال نیرو از موتور به چرخ ها دارد. از بین تمام اجزای مکانیکی که در آن فرآیند شرکت می کنند، مهمترین آنها مسلماً گیربکس خودرو است. در حالی که خودروی شما می‌تواند بدون حضور گیربکس نیرو را با موفقیت انتقال دهد، کاربرد آن با فناوری خودرویی که به سرعت در حال توسعه در طول سال‌هاست، آن را به یکی از اجزای ضروری پیشرانه تبدیل کرده است.

گیربکس خودرو وظیفه خود را در انتقال مقدار مناسب نیرو از طریق چرخش مداوم، سنگ زنی و نبردی بی پایان با اصطکاک انجام می دهد. گیربکس با این همه چیز در دسترس است، اجتناب ناپذیر است که گیربکس دچار فرسودگی و پارگی شود و گاهی اوقات اشکالی در عملکرد آن ایجاد شود. بنابراین، در این مقاله به برخی از مشکلات رایج گیربکس خودرو می پردازیم و علت ایجاد آن ها را درک می کنیم.

مشکلات رایج گیربکس خودرو: عدم شتاب / پاسخ ناکافی دریچه گاز

تشخیص:

این مشکل به دلیل نقص قطعه کلاچ رخ می دهد که به آن اجازه نمی دهد به موقع کاملاً درگیر یا جدا شود. به همین دلیل، کلاچ خودرو حتی پس از اتمام تعویض نیز فعال می ماند و انتقال نیرو به چرخ ها را متوقف می کند/به حداقل می رساند.

اجزای اصلی ایجاد کننده این مشکل یا صفحات فرسوده، فنرهای کلاچ یا سیلندر اصلی هستند. همچنین می تواند به دلیل وجود هوا در کانال سیال ایجاد شود. در صورت وجود هوا در سیستم، می توان آن را با خونریزی ساده کانال مربوطه رفع کرد. در شرایط دیگر، قسمت آسیب دیده باید تعویض شود. گاهی اوقات بیش از یکی از آن قطعات می تواند دلیلی باشد که ممکن است نیاز به تعویض کل محفظه کلاچ داشته باشد.

مشکلات رایج گیربکس خودرو: عدم شتاب / پاسخ ناکافی دریچه گاز

مشکلات رایج گیربکس خودرو: ریختن مایعات زیر خودرو

گیربکس خودروی شما مانند هر قطعه مکانیکی چرخان دیگری در خودرو به یک مایع برای اهداف روانکاری نیاز دارد. اگر تا به حال متوجه انباشته شدن قطرات مایع در زیر خودروی پارک شده خود شدید، به احتمال زیاد این مایع گیربکس است. برخلاف سایر مایعاتی که ممکن است از ماشین شما نشت کند، گیربکس یا مایع گیربکس به رنگ نارنجی روشن است. این امر تشخیص را بسیار آسان می کند.

تشخیص:

در صورتی که این مایع گیربکس است، ضروری است که منبع نشتی را پیدا کرده و در اسرع وقت مایع را پر کنید. روغن گیربکس برخلاف روغن موتور در تبخیر مصرف نمی شود و باید همیشه در سطح ایده آل برای روانکاری مناسب باشد. عدم وجود آن می تواند باعث آسیب شدید به اجزای چرخش سریع گیربکس شود. منبع نشت در بیشتر موارد یک تشت مایع آسیب دیده یا درزگیر شکسته است. اگر نشتی زود تشخیص داده شود، در بیشتر موارد فقط نیاز به تعویض آن قطعه دارد. با این حال، اگر خیلی دیر تشخیص داده شود، اجزای گیربکس ممکن است آسیب ببینند که می تواند منجر به هزینه های سنگین برای تعمیر/تعویض شود.

مشکلات رایج گیربکس خودرو: ریختن مایعات زیر خودرو

مشکلات رایج گیربکس خودرو: لرزش خودرو با صدای ساییدن در هنگام تعویض دنده

در شرایط ایده آل، خودروی شما همیشه بدون هیچ گونه سنگ زنی یا لرزشی در حین کار قرار دارد. اگر چنین احساسی وجود داشته باشد، در برخی از اجزای آن مشکل وجود دارد. در صورتی که در هنگام تعویض دنده این صدای خراش یا خراش را مشاهده کردید که همراه با لرزش مشهود خودرو است، پس به یکی از مشکلات بسیار رایج گیربکس خودرو نگاه می کنید.

تشخیص:

اگر بعد از فشردن کامل پدال کلاچ بتوانید این احساس ساییدگی را مشاهده کنید، به احتمال 80 درصد به دلیل فرسوده شدن صفحات کلاچ است. اگر این اتفاق پس از برداشتن پای خود از روی پدال کلاچ رخ می‌دهد، احتمالاً مشکل مربوط به همگام‌کننده‌های دنده است. در هر دو مورد، قطعات باید به سرعت تعویض شوند، زیرا هرچه سنگ زنی بیشتر باشد، آسیب بیشتری به گیربکس شما منتقل می شود.

مشکلات رایج گیربکس خودرو: لیز خوردن دنده ها

مگر اینکه ماشین شما اتوماتیک باشد، گیربکس همیشه قرار است فقط روی اعمال شما و فقط اعمال شما کار کند. گاهی اوقات با این وضعیت مواجه می شوید که دنده را تعویض می کنید، پدال گاز را پا می گذارید و ماشین تکان می خورد و دوباره به دنده قبلی می افتد. در موارد خاص، ممکن است که دنده به حالت خنثی برود. این پدیده به لغزش دنده معروف است.

تشخیص:

لیز خوردن دنده به اجزای گیربکس آسیب می رساند، اما بالاتر از آن، می تواند شما را در شرایط خطرناکی نیز قرار دهد. حالتی را تصور کنید که در حال انجام مانور سبقت گرفتن هستید و دنده به سمت خنثی یا دنده پایین می‌رود. فقط خدا می داند که این وضعیت چگونه به پایان می رسد.

لغزش دنده به دلیل عوامل مختلفی رخ می دهد، اما بیشتر به دلیل آسیب دیدگی شاخک تعویض دنده اتفاق می افتد. یک شاخک آسیب دیده به درستی حرکت نمی کند تا در دنده صحیح قفل شود که باعث می شود گیربکس به طور خودکار به عقب برگردد. جدای از آن، می تواند به دلیل فرسوده شدن دندانه های دنده یا مایع انتقال کم نیز ایجاد شود.

 

مشکلات رایج گیربکس خودرو: لیز خوردن دنده ها

مشکلات رایج گیربکس خودرو: بوی سوختگی

اگر در حال رانندگی با ماشین خود هستید و بوی سوختگی که از آن منتشر می شود را احساس می کنید، به دنبال مشکل هستید. در صورتی که این بو با تعویض دنده تنبل یا نامناسب همراه باشد، به احتمال قریب به یقین این بو از گیربکس ماشین شما منشاء می گیرد.

تشخیص:

چنین وضعیتی معمولاً زمانی رخ می دهد که مایع انتقال بیش از حد گرم شود. مایع انتقال برای خنک کردن گرمای تولید شده در اثر چرخش و اصطکاک اجزای گیربکس استفاده می شود. اگر سطح مایع خیلی کم باشد، گیربکس با اصطکاک بیشتری کار می کند که به نوبه خود گرمای بیشتری تولید می کند. این گرما سیال انتقال را شل می کند و آن را بی فایده می کند و باعث ایجاد گرمای بیشتر می شود. یکی دیگر از دلایل اصلی استفاده از مایع نامناسب است.

مایعات انتقال برای عملکرد در سطوح حرارتی مربوط به عملکرد گیربکس ایجاد می شوند. در صورت استفاده از مایع اشتباه، عملکرد صحیحی نخواهد داشت و منجر به ایجاد گرمای بیش از حد می شود. هر دوی این موارد باعث آسیب شدید به گیربکس خودرو می شود، بنابراین حتما از نوع صحیح مایع استفاده کنید و در صورت پایین آمدن سطح آن را به موقع شارژ کنید.

مشکلات رایج گیربکس خودرو: ماشین در دنده قرار نمی گیرد

همانطور که قبلاً گفتیم، گیربکس خودرو قرار است تنها بر روی اعمال شما کار کند. ممکن است گاهی اوقات اهرم تعویض دنده به سادگی از تکان خوردن از موقعیتی که در آن قرار دارد امتناع کند. در مورد گیربکس های اتوماتیک، هر چقدر هم که دریچه گاز فشار دهید، این موضوع خود را به صورت گیرکردن گیربکس در یک دنده نشان می دهد.

تشخیص:

عدم تعویض دنده ها را می توان به دلایل مختلفی نسبت داد. دلیل اصلی اتصال کلاچ ناکارآمد است. از کلاچ برای برداشتن بار از شفت اولیه منتهی به دنده ها استفاده می شود به طوری که شاخک تعویض دنده می تواند به راحتی در دنده فرو رود. اگر اتصال آسیب ببیند یا کلاچ به شدت فرسوده شود، بار جابجا نمی شود و دنده به درستی شکاف نمی دهد.

در گیربکس های اتوماتیک بیشتر به دلیل سیستم های الکترونیکی خودرو ایجاد می شود. اگر خطای سیستم الکترونیکی مسئول زمان بندی تعویض دنده رخ دهد، تعویض دنده به درستی انجام نخواهد شد. نیازی به گفتن نیست که این امر مستلزم مراجعه به مرکز خدمات برای تعمیر است.

 

مشکلات رایج گیربکس خودرو: ماشین در دنده قرار نمی گیرد

تعویض فیلتر گیربکس

در نظر داشته باشید که تعویض فیلتر گیربکس معمولاً هزینه کمتری به همراه دارد اما جلوی خرابی بزرگ گیربکس را خواهد گرفت.

وظیفه فیلتر معمولاً در گیربکس پالایش روغن گیربکس می باشد که اگر این فیلتر به درستی عمل نکند باعث می شود تا روغن آلوده شده و به مرور زمان چرخ دنده ها و محور اصلی آن را با خرابی روبرو خواهد کرد. معمولا از زمان تعویض فیلتر گیربکس را در دفترچه راهنما ذکر می کند.

همچنین بخوانید: تعمیر گیربکس مازراتی 

خرابی سنسور در گیربکس اتوماتیک

در برخی موارد حسگر گیربکس های اتوماتیک ممکن است دچار خرابی و ایرادات شود که تشخیص این موضوع بسیار ساده و راحت است. زمانی که سنسور گیربکس مشکل داشته باشد معمولاً چراغ گیربکس روشن خواهد شد. شما باید در این موارد هر چه سریعتر باید به تعمیرکاران ماهر و مجرب مراجعه نمایید تا نسبت به برطرف کردن مشکل آن اقدام کنند.

طراحی های مختلف گیربکس ها نیازهای متفاوتی دارند. برخی از خودروسازان روغن موتور را برای گیربکس ها با اوردرایو توصیه می کنند. گیربکس سنکرومش و برخی از واحدهای اودرایو به روغن دنده سیال با ویسکوزیته SAE 80 یا 90 نیاز دارند.

انتظار می رود در هوای بسیار سرد، روان کننده های مختلف و ویسکوزیته دیگر در فصول مختلف سال برای گیربکس توصیه نمی شود. سطح روانکار در گیربکس باید هر 1000 مایل بررسی شود و در صورت لزوم پر شود. اگر روان کننده ها آلوده شده اند، گیربکس باید تخلیه شود، شسته شود و دوباره با روان کننده تازه پر شود.

تشخیص مشکلات گیربکس

معمولاً تشخیص مشکلات گیربوکس برای همه افراد ممکن نمی باشد اما در برخی موارد با مشکلاتی که در اتومبیل شما ایجاد می شود که عبارتند از: جا نرفتن یا سخت جا رفتن دنده و همچنین نشت روغن گیربکس، صدای ناله و زوزه، بلند شدن بوی سوختگی، روشن شدن چراغ چک موتور، بیرون پریدن دنده، بکسواد کلاچ و…

زمانی که این علائم را مشاهده کردید بلافاصله سعی کنید به تعمیرکار ماهر و مجرب مراجعه نمایید تا نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام نمائید. در صورتی که شما نسبت به این آلاینده‌ها بی‌توجه باشید بدون شک گیربکس اتومبیل شما وارد خرابی اساسی شده و شما نیاز به تعویض خواهید داشت.

در این موارد شما باید هزینه بیشتری را پرداخت نمائید. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم زمانی که کوچک ترین مشکلی را مشاهده کردید به تعمیرکاران ماهر و مجرب مراجعه کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

تعمیر گیربکس در تعمیرگاه اتوداکار

بخش دیگری از خدماتی که توسط تعمیرگاه تخصصی اتوداکار ارائه می گردد؛ تعمیرات تخصصی گیربکس می باشد. یکی از اصلی ترین بخش های اتومبیل گیربکس می باشد که در عملکرد بهینه و مطمئن خودروها نقشه بسیار اساسی دارد. همانطور که ذکر شد گیربکس در دو نوع دستی و اتوماتیک طراحی می شود.

 زمانی که گیربکس اتومبیل شما نیاز به تعمیرات داشته باشد سعی کنید به افراد ماهر و مجرب مراجعه نمایید تا مشکل آن برطرف شود و کوچکترین مشکلی برای گیربکس اتومات اتومبیل شما جدا نشود. به شما پیشنهاد می کنیم حتماً به تعمیرگاه تخصصی اتوداکار واقع در خیابان پاسداران تهران مراجعه نمایید.

 تکنسین اتوداکار با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و مهارت کافی که دارند به راحتی می‌توانند ایرادات گیربکس، تعمیر موتور رنو و همچنین تعمیر خودرو های ژاپنی مثل تعمیر موتور جوک .. را برطرف کرده و شما دغدغه و نگرانی نداشته باشید. در نظر داشته باشید که این مجموعه نه تنها برای تعمیر گیربکس بلکه برای تعمیرات تخصصی موتور، صافکاری و نقاشی بی رنگ و با رنگ همچنین سرویس دوره ای اتومبیل ها و … در خدمت شما مشتریان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان اتوداکار تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

معمولاً سرویس دوره ای گیربکس را در چه زمانی انجام می دهند؟

شرکت سازنده خودرو با توجه به زمان و کیلومتر مورد نیاز برای تعویض روغن فیلتر و …. ذکر می کند اما به طور کلی میتوان گفت که سرویس های دوره ای گیربکس و تعویض روغن اتومبیل های دارای دنده اتوماتیک حرف ۴۵ هزار کیلومتر می باشد.

دلیل بلند شدن صدای زوزه و ناله از گیربکس چیست؟

دلیل بلند شدن صدای زوزه از گیربکس فشار روغن می باشد البته در نظر داشته باشید که در صورت خرابی دنده ها و ساییده شدن دندان و نیز ایجاد شود باعث میشود این صدا تولید شود.

چرا گیربکس در برخی موارد تقه میزند؟

تقه زدن گیربکس ها به دلیل ایرادات برقی می باشد. البته در برخی موارد در اثر فشار روغن گیربکس و اشکال یا پارگی در دسته موتور گیربکس و … نیز ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸