صافکاری خودرو با آب جوش

صافکاری خودرو با آب جوش

شاید برای شما سوال باشد که آیا می شود در منزل صافکاری انجام دهیم؟ اولین جوابی که باید به این سوال بدهیم، نخیر است!!! در مطالب قبلی اشاره کردیم که صافکاری خودرو یک کار کاملا تخصصی و حررفه ای می باشد. اما همیشه هم اینطور نیست. یعنی در بعضی مواقع تصادفات بسیار جزئی بوده و یا تو رفتگی به قدری می باشد که با چند روش ساده می توان قسمت آسیب دیده را به حالت اولیه خود برگردانیم. یکی از این روش ها، که به روش های صافکاری خانگی معروف هستند؛ صافکاری خودرو با آب جوش می باشد!!!

صافکاری با آب جوش

احتمالا با شنیدن این عنوان تعجب کرده اید و برای شما سوال شده باشد که آیا صافکاری خودرو که یک کار کاملا تخصصی است با آب جوش انجام می شود؟ برای جواب دادن به این سوال باید به قسمت اول همین مطلب توجه کنیم که شرط استفاده از این سبک صافکاری زمانی ممکن می شود که آسیب به بدنه خودرو شرایط خاصی داشته باشد. قبل از بررسی شرایط استفاده از صافکاری با آب جوش اجازه دهید با این روش صافکاری آشنا شویم.

صافکاری با آب جوش چیست؟

همانطور که از نام این روش معلوم است صافکاری خودرو با استفاده از آب جوش انجام می شود. در صافکاری با آب جوش ابتدا به وسیله آبی که به نقطه جوش رسیده است محل آسیب دیده را گرم می کنند. این نوع گرم کردن به دلیل پخش مناسب و مستقیم نبودن حرارت هیچ آسیبی به رنگ بدنه خودرو وارد نمی کند.  بعد از گرم کردن موضعی بدنه خودرو با استفاده از ابزار خاص مانند کشنده های بادی و یا حتی با استفاده از مشتی و قالب تنه محل مورد نظر را صافکاری می کنند.

صافکاری گلگیر خودرو

صافکاری گلگیر خودرو

شرایط استفاده از صافکاری با آب جوش

شرایط استفاده از صافکاری به جوش را می توان سه شرط اصلی تقسیم بندی کنیم:

  • جنس بدنه خودرو
  • محل تو رفتگی
  • میزان آسیب وارد شده
1.جنس بدنه خودرو

یکی از مهم ترین شرط ها برای استفاده از صافکاری با آب جوش می باشد. بدنه خودرو ها اکثرا از جنس فلز و آلیاژ های فلزی می باشد. البته امروزه برای سپر های خودرو از فایبر گلاس و پلاستیک استفاده می شود. زمانی می توانیم از صافکاری با آب جوش استفاده کنیم که تو رفتگی بر روی قسمتی از بدنه باشد که نه خیلی سست باشد نه خیلی محکم. در خودرو های امروزی از فایبر گلاس، پلاستیک، آلومنیوم و انواع آلیاژ های فلزی استفاده می شود.

بهترین جنس برای صافکاری با اب جوش قسمت های فایبر گلاس و پلاستیکی می باشد. زیرا ساختار مولکولی آن به شکلی است که با گرما می توان به راحتی ن را به حالت اولیه خود برگرداند. بعد از قسمت های فایبر گلاسی، قسمت هایی که از جنس آلیاژ های فلزی هستند مناسب ترین بخش هستند. زیرا آلیاژ های فلزی به نحوی ساخته شده اند که علاوه بر استحکام، قابلیت چکش خواری و فرم دهی بالایی دارند. قسمت های آلومنیومی نا مناسب ترین بخش بدنه خودرو در روش صافکاری با آب جوش می باشد.

تو رفتگی سپر خودرو

تو رفتگی سپر خودرو

2. محل تو رفتگی

دومین شرط از شرایط استفاده از صافکاری با آب جوش محل آسیب دیدگی می باشد. سپر خودرو ها یکی از قسمت هایی است بهترین قسمت برای صافکاری با آب جوش می باشد. زیرا سپر ها دارای انحنا هایی می باشد و جنس آن فایبر گلاس می باشد و به راحتی فرم پذیر است.

بعد از سپر ها گلگیر ها بهترین محل ها برای صافکاری با آب جوش می باشند. زیرا یک لایه هستند و جنس آن از آلیاژ های فلزی است که قابلیت چکش خواری بالایی دارد. بعد از این دو محل در بدنه خودرو نوبت به پوسته درب های خودرو می رسد. درست است که در ب های خودرو از چند لایه تشکیل شده است اما پوسته درب ها از ساختار بدنه خودرو جدا می باشند و بهترین روش برای صافکاری تو رفتگی ها روی درب خودرو می باشد.

3.میزان آسی وارد شده

مهم ترین شرط در صافکاری با آب جوش می باشد. زیرا صافکاری با آب جوش یک از روش های صافکاری بدون رنگ می باشد. در نتیجه آسیب ندیدن رنگ بدنه خودرو شرط اصلی استفاده از این روش صافکاری می باشد. زمانی از صافکاری با آبجوش استفاده می کنیم که بدنه خودرو به اصطلاح تا نخورده باشد یا لبه نداده باشد. همچنین رنگ خودرو آسیب ندیده باشد. اکثرا از این روش صافکاری برای بر طرف کردن تو رفتگی های بزرگ و سطحی استفاده می شود که بهترین روش برای صافکاری می باشد.

ابزار مورد نیاز برای صافکاری با آب جوش

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد صافکاری با آب جوش یکی از روش های صافکاری خانگی می باشد. در نتیجه تمام ابزار مورد نیاز برای صافکاری با این روش باید ابزار دم دستی باشد و در خانه هر کسی پیدا شود. ابزار صافکاری با آب جوش به شدت ابتدایی می باشد. البته علاوه بر ابزار به کمی تخصص هم نیاز دارد. ابزار صافکاری با آب جوش عبارت است از:

  1. یک کتری آب جوش
  2. دستکش پلاستیکی(دستکش طرفشوری هم انتخاب خوبی می باشد!)
  3. یک ظرف آب سرد
  4. یک تلمبه پلاستیکی لوله باز کن

انواع صافکاری با آب جوش

برای صافکاری با آب جوش دو روش وجود دارد:

روش اول

در این روش آب جوش را بر روی تلمبه پلاستیک ریخته تا چسبندگی و کشش سطحی آن را بیشتر کنند. سپس تلمبه پلاستیک را به محل آسیب دیده بر روی بدنه خودرو می چسبانند و با کشیدن تلمبه با سمت بیرون باعث برگشت بدنه خودرو به حالت اولیه بر میگردد.

صافکاری با تلمبه پلاستیکی

صافکاری با تلمبه پلاستیکی

روش دوم

در روش دوم آب جوش را بر روی بدنه خودرو می ریزند و چند دقیقه صبر می کنند تا گرما باعث حرکت جنبشی مولکول ها می شود. بعد با استفاده از تلمبه پلاستیک و مانند روش اول بدنه خودرو را به حالت اول باز می گردانند. بعد از این کار به سرعت آب سرد را بر روی محل صافکاری می ریزند که صافکاری انجام شده تثبیت شود.

جمع بندی

صافکاری با آب جوش یکی از روش های صافکاری بدون رنگ می باشد که از آن می توان در منزل هم استفاده کرد. البته استفاده از این روش با شرایط خاص انجام پذیر است که به آن ها اشاره کردیم. از این روش صافکاری برای بر طرف کردن تور فتگی های سطحی می باشد که آسیب جدی به بدنه خودرو وارد نشده باشد. تجربیات خودر ا با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”صافکاری خودرو با آب جوش بهتر است یا تعویض قطعات آن؟” answer-0=”به طور کلی اگر صدمات وارد شده به خودروی شما شدید نیست بهتر است که با صافکاری مشکل را رفع کنید تا کمتر دچار افت قیمت خودرو بشوید و هزینه تعمیر ماشین برای شما کمتر باشد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”صافکاری خودرو با آب جوش در چه صورتی امکان پذیر است؟” answer-1=”اگر آسیب های ناشی از تصادف به بدنه ی خودروی شما شدید نیست بهتر است که صافکاری بدون رنگ یا PDR انجام دهید تا خودروی شما دچار کاهش قیمت نشود.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”آیا اتوداکار صافکاری خودرو با آب جوش انجام می دهد؟” answer-2=”یکی از سوالات متداول کاربران اتوداکار صافکاری خودرو با آب جوش می باشد که این موضوع به نوع و شدت آسیب های وارد شده بستگی دارد و باید کارشناسان ما آن را بررسی کنند و نیاز است که با ما تماس بگیرید.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 6 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸