انواع ابزار صافکاری خودرو

انواع ابزار صافکاری خودرو

ابزار صافکاری خودرو مهم ترین بخش صافکاری خودرو می باشد. زیرا این ابزار ها به شدت تخصصی می باشد. برای یک صافکاری خوب به دو عامل اصلی نیاز است. عامل اول مهارت و تجربه استادکار صافکاری می باشد. عامل دوم در شکل گیری یک صافکاری خوب ابزار صافکاری تخصصی می باشد. ابزار صافکاری خودرو را مانند تمام بخش های صافکاری باید به دو دسته تقسیم کرد.

ابزار صافکاری خودرو

ابزار صافکاری خودرو

انواع ابزار صافکاری خودرو

همانطور که گفته شد برای بررسی انواعابزار صافکاری خودرو باید از تقسیم بندی اصلی انواع صافکاری استفاده کنیم. در نتیجه ابزار صافکاری خودرو عبارت است از:

  • ابزار صافکاری با رنگ
  • ابزار صافکاری بدون رنگ

1.ابزار صافکاری با رنگ

در مطالب قبلی صافکاری با رنگ به صورت کامل بررسی کردیم. می دانیم که صافکاری با رنگ زمانی استفاده می شود که خودرو در هنگام تصادف آسیب جدی دیده باشد. زمانی که خودرو آسیب جدی می بیند به این معناست که شاسی خودرو و بدنه خودرو طوری آسیب دیده اسست که باید صافکاری شود و یا بدنه خودرو تعویض شود. در نتیجه ابزار صافکاری با رنگ ابزار های سنگین می باشد.

انواع ابزار صافکاری با رنگ
  • شاسی کش

شاسی کشی یعنی برگرداندن شاسی آسیب دیده‌ اتومبیل به حالت اولیه. این کار  معمولا با کمک جرثقیل یا جک انجام می ‌شود. به این جرثقیل ها شاسی کش گفته می شود. وقتی شدت ضربه  تصادف به حدی زیاد باشد که ستون ‌های اصلی بدنه اتومبیل جابه جا شوند، صافکار باید سراغ شاسی‌ کشی برود. این مرحله، جزو مراحل اولیه صافکاری با رنگ است.

شاسی کش

شاسی کش

  • سمباده

سمباده های برقی یا دستی که بسته به میزان کار مورد نیاز انتخاب می شوند، ابزارهایی هستند که صافکار به کمک آنها بخش های آسیب دیده را تمیز میکند. برای ترمیم آسیب ابتدا بخش های آسیب دیده سمباده کاری می شود تا بعد از برگرداندن قطعا آسیب دیده به حالت اول، دوباره رنگ آمیزی شوند.

  • دستگاه جوش

در برخی موارد بخش هایی از بدنه خودرو در اثر ضربه از بین رفته است. اگر این بخش ها خیلی کوچک باشند به کمک دستگاه جوش ترمیم می شوند.

  • وسایل بتونه کاری

بعد از ترمیم یا تعویض قطعات آسیب دیده و قبل از شروع مرحله رنگ آمیزی مجدد، صافکار باید بدنه خودرو را بتونه کاری کند. صافکار به کمک این وسایل، زیرسازی لازم برای رنگ آمیزی مجدد بدنه را ایجاد می کند.

ابزار بتونه کاری

  • پمپ رنگ

صافکار بعد از بتونه کاری و ساخت رنگ مورد نظر، این رنگ را به کمک پمپ رنگ روی بدنه خودرو میپاشد.

  • پولیش

آخرین و یکی از مهمترین مراحل صافکاری با رنگ پولیش کاری است. برای اینکه رنگ جدید قابل تشخیص نباشد، صافکاری بخش های تعمیر شده را پولیش کاری می کند.

  • خشک کن رنگ موضعی

خشک کن رنگ موضعی برای خشک کردن قسمت‌های رنگ شده پس از صافکاری به کار می‌رود. این دستگاه با استفاده از لامپ‌های مادون قرمز  قسمت رنگ شده را به سرعت خشک می‌کند. دستگاه خشک کن رنگ موضعی به گونه ای طراحی شده است که بر روی هر قسمتی از بدنه اتومبیل قابل استفاده است.

2.ابزار صافکاری بدون رنگ

همانطور که از اسم این نوع صافکاری پیداست زمانی از آن استفاده می شود که در زمان تصادف رنگ خودرو آسیب ندیده باشد. اما ضربه وارده بر اثر تصادف رنگ را آسیب پذیر کرده است. در نتیجه صافکاری بدون یک روش بسیار طریف در صافکاری خودرو می باشد. با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که ابزار صافکاری بدون رنگ هم باید سبک و ظریف تر باشد. ابزار صافکاری بدون بسیار متعدد و متنوع است. در این قسمت چند ابزار پرکاربرد را به شما معرفی می کنیم.

انواع ابزار صافکاری بدون رنگ
  • مشتی و قالب تنه

بدنه اتومبیل ممکن است دچار فرو رفتگی یا برآمدگی هایی شود که لازم است صافکار آن را با استفاده از ابزاری مانند مشتی و قالب تنه به شکل اول خود بازگرداند. با پیشرفت ساخت وسایل صافکاری دیگر مشتی و قالب تنه به عنوان ابزارهای منسوخ شده هنر صافکاری شناخته می شوند.

مشتی و قالب تنه

مشتی و قالب تنه

  • میله های صافکاری

این میله ها به عنوان اهرم صافکاری یا اهرم های چوموک کاری هم نام برده می شود. این میله ها برای صافکاری بدون رنگ درب‌ها، کاپوت، سقف، صندوق عقب، ستون و بدنه خودرو استفاده می‌ شوند. استفاده از اهرم های چوموک در صافکاری نیاز به تخصص بالایی دارد.

  • تگرگ کش چسبی

یکی از ابزارهای صافکاری دستگاه تگرگ کش چسبی است که جزو حرفه ای ترین ابزار صافکاری روز دنیا می باشد. این دستگاه با استفاده از چسب، گیره هایی را به بدنه فر رفته خودرو می چسباند و با اعمال فشار توسط میله ها و کشنده های فلزی شکل بدنه را به سمت خارج می کشد و فرور فتگی‌های بزرگ را برطرف می کند.

  • ابزار چوبی

یکی از ابزارهای جدید در صافکاری اتومبیل هایی با روکش فولا یا آلومینیوم ابزار صافکاری چوبی است که شامل انواع چکش، مشتی و قالب تنه در مدل ها و اندازه های متفاوت است.

  • دستگاه بدون رنگ مغناطیسی

دستگاه صافکاری بدون رنگ مغناطیسی از سری دستگاه‌های تگرگ کشی هستند که با امواج گردابی الکتریکی کار می ‌کند. خاصیت این امواج به گونه ای است که مولکول‌های فولاد را به جنبش درآورده و باعث بیرون آمدن فرو رفتگی‌ها می ‌شود.

  • دستگاه بدون رنگ هاتباکس

دستگاه هاتباکس یکی از جدیدترین دستگاه‌ های صافکاری بدون رنگ است که به ترمیم فرورفتگی‌ های بدنه خودرو بدون وارد کردن ضربه کمک می کند. صافکار می‌ تواند با استفاده از این دستگاه بدون باز کردن قطعات داخلی اتومبیل خودرو را تعمیر کند.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸