شاسی کشی خودرو

در دنیای ماشینی امروز یکی از پر استفاده ترین ماشین های جهان، خودرو ها می باشند. امروزه به ندرت می توانید منطقه ای در دنیا پیدا کنید که خودرو ها در آن تردد نداشته باشند. زمانی که استفاده از خودرو در دنیا همه گیر می شود در نتیجه تعداد خودرو زیاد می شود. در این حالت برخورد و به اصطلاح تصادف رخ می دهد.دسته اول تصادفات می تواند به دو دسته تقسیم شوند. تصادفات سبک که فقط قطعات بدنه خودرو آسیب می بیند و دسته دوم تصادفات سنگین می باشد که در آن علاوه بر بدنه خودرو، شاسی خودرو نیز آسیب جدی می بیند.

تصادف شاسی خودرو

تصادف شاسی خودرو

تعمیرات بدنه و شاسی کشی خودرو

شاسی به سازه ای گفته می شود که تمام اتقاق و اجزای اتومبیل روی آن سوار می شود و از اجزای مهم به حساب می آید. اگر به دنبال تعمیران شاسی هستید می توانید شاسی اتومبیل خود را در تعمیرگاه ها تعمیر کنید و به اصطلاح عمل شاسی کشی و تعمیرات بدنه خودرو را انجام دهید.

در بسیاری از تصادفات رانندگی شاهد این هستیم که شاسی اتومبیل دچار آسیب می شود و نمی تواند به درستی کار کند برای همین می بایست برای شاسی کشی و تعمیرات بدنه خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید، اگر از آن دسته از افراد هستید که میخواهید بدنه و شاسی اتومبیل خودرو خود را تعمیر کنید می توانید با تعمیرگاه اتوداکار تماس بگیرید.

بیشتر افرادی که دارای اتومبیل هستند نمی دانند که شاسی چیست و چه کار هایی انجام می دهد، در واقع شاسی اتومبیل وظیفه بسیار مهمی را روی دوش خود حمل می کند و آن نگه داشتن اجزای مختلف اتومبیل است. اجزایی مانند اتاق، موتور و… صاحبان خودرو های لوکس از جمله بنز و بی ام و می توانند به تعمیرگاه بنز و تعمیرگاه بی ام و اتوداکار مراجعه کنند.

شاسی خودرو چیست؟

شاسی خودرو را می توان همان اسکلت و استخوان بندی خودرو دانست. شاسی خودرو یک سازه چهار ضلعی با جنس آلیاژی از فلزها می باشد. این آلیاژ استحکام به شدت بالایی دارد تا آسیب کمتری ببیند. شاسی خودرو علاوه بر استحکام باید سبک هم باشد تا به موتور خودرو فشار وارد نکند. به همین دلیل برای داشتن تمام این ویژگی از یک آلیاژ مخصوص از فولاد استفاده می شود که علاوه بر استحکام، از فلز کمی برخوردار است. تمام قطعات خودرو بر روی شاسی خودرو سوار می شوند. در نتیجه اگر شاسی خودرو وجود نداشته باشد عملا خودرویی هم وجود نداشت.

شاسی بدنه خودرو

شاسی بدنه خودرو

شاسی خودرو های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند و متناسب با کارکرد خودرو، شاسی خودرو طراحی ساخته می شود. می توان گفت اولین مرحله ساخت خودرو طراحی و ساخت شاسی خودرو می باشد. در نتیجه مهم ترین بخش هر خودرویی، شاسی آن خودرو می باشد.

شاسی کشی

در ابتدا این مطلب گفته شده که تصادفات خودرو را می توان به دو دسته اصلی و کلی تقسیم کرد. یکی از آن دو دسته تصادفات سنگین می باشد که به آسیب شاسی خودرو ختم می شود. همانطور که گفته شد شاسی خودرو اسکلت اصلی خودرو می باشد. در نتیجه اگر در تصادف، شاسی خودرو آسیب ببیند قبل از هر کاری باید شاسی خودرو صافکاری شود. صافکاری شاسی خودرو در اصطلاح شاسی کشی گفته می شود.

شاسی کشی

شاسی کشی

برای شاسی کشی ابتدا باید صافکاری به طور کامل به ساختار اصلی شاسی خودرو آشنا باشد تا بتواند آسیب وارد شده را ارزیابی کند و شاسی کشی را شروع کند.

انواع شاسی کشی

فرآیند شاسی کشی در صافکاری خودرو مانند دیگر بخش های این حرفه انواع مختلفی دارد. به طور کلی سه نوع شاسی کشی وجود دارد که بیشتر مورد استفاده صافکار ها قرار میگیرد:

  • شاسی کشی با میله
  • شاسی کشی با اتصال خودور به 4 پایه
  • شاسی کشی با دستگاه شاسی کش

شاسی کشی با میله

در صافکاری شاسی خودرو از میله های قابل انتقال استفاده می کنند. زمانی از این روش استفاده می شود که شاسی خودرو در یک نقطه آسیب جزئی دیده باشد و با استفاده از یک میله که در زمین مهار شده است و وزن خود خودور اقدام به صافکاری شاسی خودرو می کنند.

شاسی کشی با میله

شاسی کشی با اتصال خودور به 4 پایه

از این روش در صافکاری شاسی خودرو زمانی استفاده می شود که شاسی خودرو آسیب جدی تر دیده باشد به نحوی که شاسی خودرو شکل خود را از دست داده باشد. چون شاسی خودرو از نظر هندسی یک چهر ضلعی محسوب می شود. برای صافکاری ابتدا چهار گوشه ی شاسی خودرو به چهار پایه که می تواند در زمین و یا بر روی یک اسکلت فلزی قابل تغییر قرار دارد متصل می کنند. با استفاده ازگیره ها مخصوص شروع به کشیدن شاسی خودرو از چهار طرف می کنندتا شاسی خودرو حالت اولیه خود را پیدا کند.

شاسی کشی با دستگاه شاسی کش

این روش نسبت به دو روش دیگر جدیدتر و مدرن تر می باشد. با پیشرفت علم دستگاهی ساخته شده که ترکیبی از دو روش اول می باشد و کاملا به صورت مکانیکی و دقیق عملیات شاسی کشی را انجام میدهد. در این روش از صافکاری خودرو، صافکار با استفاده از علم و تجربه خودرو خود مقدار نیروی لازم برای برگشت شاسی خودرو به حالت اولیه را محاسبه و وارد می کند.

شاسی کشی خودرو با دستگاه

مراحل شاسی کشی

با انواع شاسی کشی خودرو آشنا شدیم. اما در تمام روش ها مراحل شاسی کشی یکسان می باشد. مراحل شاسی کشی خودرو را به سه مرحله تقسیم می کنیم:

مرحله اول:

آنالیز وضعیت

در این مرحله ابتدا صافکار خودرو تمام قطعات روی شاسی خودرو را جدا می کند و بعد از لخت کردن ماشین اقدام به ارزیابی و آنالیز میزان آسیب وارد شده می پردازد و با توجه به آسیب وارد شده روش بهتری را برای شاسی کشی انتخاب می کند.

مرحله دوم:

تعیین جایگاه شاسی خودرو

طی این مرحله از شاسی کشی با استفاده از روش های مختلف شاسی کشی، شاسی خودرو را به نزدیکترین حالت به حالت اولیه شاسی خودرو تزدیک می کنند. به این مرحله شاسی کشی یا صافکاری کلی نیز گفته می شود. در این مرحله شاسی خودرو به جایگاه اولیه خود باز میگردد.

مرحله سوم:

دقت به جزئیات

بعد از مرحله دوم شاسی کشی که مرحله صافکاری کلی می باشد. در مرحله سوم صافکار به جزئی ترین جزئیات دقت می کند و تمامی جزئیات شاسی خودرو را مانند روز اول بازسازی می کند. به قدری جزئیات در این مرحله مهم می باشد که حتی جای پیچ ها را بر روی شاسی خودرو دوباره تنطیم می کند تا زمانیکه قطعات بدنه خودرو را بر روی شاسی سوار می کند هیچ ناهماهنگی وجود نداشته باشد.

سخن پایانی

در هر صورت شاسی کشی یک عملی است که با استفاده از آن می توان شاسی اتومبیل را به حالت روز اولش باز گرداند و این کار بسیار مهمی می باشد  هر کسی از پس انجام دادن ان بر نمی آید و برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید می توانید به تعمیرگاه بنز مراجعه کنید و با استفاده از عمل شاسی کشی خودروی خود را به حالت اولیه باز گردانید.

در مورد فیمت شاسی کشی و تعمیرات بدنه باید گفت که بستگی به میزان خسارت دارد و صافکاری و تعکیرپاه معین میکنند که قیمت شاسی کشی به چه صورت است اگر می خواهید از قیمت دقیق شاسی کشی با خبر شوید با ماتماس حاصل کنید.

1 Comment

  1. جعفر غیبی پور گفت:

    مختصر ولی مفید
    تشکر 🌹💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸