صافکاری قسمت های دوبل خودرو

صافکاری دوبل

صافکاری دوبل یکی از بخش های صافکاری می باشد. در صافکاری دوبل از روش های مختلف صافکاری خودرو استفاده می شود. در این بخش از صافکاری به صافکاری قسمت های دوبل خودرو می پردازیم. احتمالا تا اینجا برای شما سوال شده که قسمت های دوبل چیست؟ یا کدام قسمت های خودرو دوبل محسوب می شود؟ برای گرفتن جواب سوال های خود با ما همراه باشید.

قسمت های دوبل خودرو

همانطور که میدانید واژه دوبل یک واژه انگلیسی می باشد و معنای آن دو لایه و یا به هرچیز دو طبقه و جفتی اتلاق می شود. در صافکاری خودرو اصطلاح دوبل زمانی استفاده می شود که خودرو ساز ها در طراحی بدنه خودرو یک قسمت را دو لایه و یا دو جداره طراحی کرده باشند. چرا باید خودور ساز ها بعضی از قسمت های خودرو را به صورت دو جداره طراحی کنند؟

جواب این سوال کاملا مشخص است زیرا در طراحی خودرو اولین و مهم ترین عامل حفظ سلامت راننده و سرنشینان خودرو می باشد. در نتیجه بعضی از قسمت های خودرو که آسیب پذیر تر هستند به صورت دو جداره طراحی و ساخته می شوند.

قسمت های دوبل بدنه خودرو

قسمت های که به صورت دو جداره یا همان دوبل ساخته می شوند عبارت اند از:

  • درب ها
  • چارچوب درب
  • درب موتور
  • سقف خودرو
  • درب صندوق عقب
  • در بعضی از خودرو متناسب به طراحی خودرو بخشی از گلگیر ها هم دوبل ساخته می شوند.

انواع صافکاری دوبل

صافکاری قسمت های دوبل سخت ترین بخش صافکاری می باشد. زیرا در بعضی از قسمت ها دوبل دسترسی به پوسته بیرونی بدنه خودرو نمی باشد. در نتیجه کار صافکاری را بسیار سخت می کند. صافکاری دوبل را می توان مانند صافکاری خودرو به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • صافکاری دوبل با رنگ
  • صافکاری دوبل بدون رنگ

1.صافکاری دوبل با رنگ

در اکثر مواقع زمانی که قسمت های دوبل آسیب می بینند نیاز به صافکاری دوبل را رنگ دارد. صافکاری دوبل با رنگ زمانی اتفاق می افتد که قسمت دوبل طوری باشد که دسترسی به پوسته بیرونی وجود نداشته باشد و یا به نحوی باشد که برای صافکاری نیاز به برش پوسته باشد. زمانی که بدنه خودرو برش بخورد قطعا رنگ خودرو آسیب می بیند و باید از روش صافکاری با رنگ استفاده کرد.

صافکاری قسمت های دوبل با رنگ

صافکاری قسمت های دوبل با رنگ

حالا این صافکاری چطور انجام می شود؟ در بالا گفته شده که در برخی مواقع باید پوسته بدنه خودرو شکافته شود. در نتیجه می توان گفت:

  • مرحله اول: بررسی قسمت آسیب دیده و بررسی دسترسی به آن قسمت
  • مرحله دوم: برش و شکافتن بدنه خودرو در صورت نیاز
  • مرحله سوم: انجام عملیات صافکاری
  • مرحله چهارم: بستن و بر طرف کردن شکاف ایجاد شده
  • مرحله پنجم: بتونه کاری و نقاشی قسمت آسیب دیده

در نتیجه صافکاری دوبل با رنگ یکی از پر زحمت ترین و سخت ترین بخش های صافکاری خودرو می باشد.

2.صافکاری دوبل بدون رنگ

همانطور که می دانید زمانی از صافکاری بدون رنگ خودرو استفاده می شود که رنگ بدنه خودرو آسیب ندیده باشد. قسمت های دوبل خودرو در بیشتر مواقع با صافکاری بدون رنگ، صافکاری می شود. زیرا به دلیل دو جداره بودن و دوبل بودن آن قسمت ها آسیب جدی به آن ها وارد نمی شود. در نتیجه بر اثر تصادف تو رفتگی ایجاد می شود. از این روش بیشتر در صافکاری درب ها و یا درب موتور استفاده می شود.

صافکاری دوبل بدون رنگ بدنه خودرو

مراحل و عملیات صافکاری دوبل بدون رنگ عبارت است از:

  • مرحله اول: باز کردن و به اصطلاح لخت کردن قسمت های مزاحم
  • مرحله دوم: دسترسی به محل آسیب از داخل
  • مرحله سوم: انجام عملیات صافکاری بدون رنگ
  • مرحله چهارم: بررسی نهایی و برطرف کردن ایرادات جزئی
  • مرحله پنجم: پولیش کاری و اتمام مراحل صافکاری بدون رنگ

در نتیجه می توان گفت صافکاری دوبل بدون رنگ ساده تر از صافکاری دوبل بار رنگ می باشد. آیا این نتیجه گیری درست می باشد؟

آیا صافکاری دوبل بدون رنگ از صافکاری دوبل با رنگ آسان تر است؟

در ظاهر و با توجه به توضیحات بالا این تصور می شود که صافکاری دوبل بدون رنگ آسان تر از صافکاری با رنگ است. اما باید به این نکته توجه کنید که در صافکاری با رنگ شما می توانید به صورت کامل اون بخش را با دست باز ترمیم کنید و اگر هم به رنگ آسیب رسید در نهایت با نقاشی این نقطه ضعف را بر طرف می کنید.

در حالت دیگر امکان دارد صافکاری نتواند به صورت کامل قسمت دوبل آسیب دیده را ترمیم کند و با استفاده از بتونه کاری این کار را می کند. اما در صافکاری دوبل بدون رنگ شما هیچ جای خطا و اشتباهی ندارید. صافکاری دوبل بدون رنگ به شدت ظریف تر و دقیق تر از صافکاری دوبل با رنگ است.

ابزار صافکاری دوبل

همانطور که صافکاری دوبل را به دو دسته تقسیم کردیم ابزار صافکاری دوبل را هم با همین شیوه دسته بندی می کنیم:

  • ابزار صافکاری دوبل با رنگ
  1. چکش های سنگین
  2. دستگاه هوا برش ( برای برش و شکافت های احتمالی)
  3. مشتی و قالب تنه مخصوص صافکاری با رنگ
  4. چکش های سبک برای صافکاری لبه ها
  5. و …
  • ابزار صافکاری دوبل بدون رنگ
  1. میله های pdr ( مخصوص صافکاری pdr)
  2. مشتی و قالب تنه بدون رنگ
  3. ابزار چوبی صافکاری بدون رنگ
  4. گیره ها و اهرم های مخصوصی صافکاری بدون رنگ
  5. و …
انواع ابزار صافکاری

انواع ابزار صافکاری

جمع بندی

با توضیحات داده شده مشاهده کردید که صافکاری قسمت های دوبل خودرو یکی از سخت ترین بخش های صافکاری خودرو می باشد. در بین انواع صافکاری دوبل خودرو، می توان گفت صافکاری دوبل بدون رنگ از تمام صافکاری های بدون رنگ دیگر سخت تر و ظریف تر می باشد. همین ظرافت باعث می شود قیمت و هزینه این مدل صافکاری بیش تر از انواع دیگر صافکاری باشد.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”روند ثبت سفارش صافکاری قسمت های دوبل خودرو چگونه می باشد؟” answer-0=”ثبت سفارش صافکاری قسمت های دوبل خودرو در اتوداکار کاملا رایگان می باشد و با یک تماس ساده می توانید سفارش خود را ثبت و از متخصصان ما کمک دریافت کنید.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”هزینه صافکاری قسمت های دوبل خودرو چقدر است؟” answer-1=”هزینه صافکاری قسمت های دوبل خودرو به موارد گوناگونی بستگی دارد که اصلی ترین آن ها میزان و ناحیه ی آسیب دیده می باشد که تاثیر بسزایی روی هزینه ها دارد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”صافکاری قسمت های دوبل خودرو بهتر است یا تعویض قطعات آن؟” answer-2=”به طور کلی اگر صدمات وارد شده به خودروی شما شدید نیست بهتر است که با صافکاری مشکل را رفع کنید تا کمتر دچار افت قیمت خودرو بشوید و هزینه تعمیر ماشین برای شما کمتر باشد.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸