صافکاری و نقاشی خودرو

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، مردم به سمت خرید خودروهای لوکس تر و گران تر می روند، با افزایش جمعیت  تعداد خودرو هایی که در خیابان ها مشاهده می شود، روز به روز در حال اقزایش می باشد. درنتیجه احتمال تصادفات بیشتر می شود. بعد از تصادف، صافکاری و نقاشی خودرو برای تعمیر ماشین انجام می شود. اگر خودروی شما دچار تصادف شده و یا بدنه آن به هر علتی آسیب دیده، رنگ رفتگی و موج گرفتن بدنه خودرو خود را نشان خواهد داد. شما با مراجعه به یک صافکاری و نقاشی خوب، می توانید امیدوار به بهبود وضعیت ماشین خود شوید.

استادکار در صافکاری و نقاشی در موارد زیر می تواند شما را یاری کند:

  • ترمیم رنگ خودرو و پولیش بدنه
  • رفع فرو رفتگی و تعمیر آسیب دبدگی های بدنه
  • صافکاری خودرو (بدنه و گلگیر خودرو)

ویژگی های یک صافکار و نقاش حرفه ای

یک صافکار ماهر، خود را هنرمند می داند. او به خوبی آگاه است که صافکاری و نقاشی نیز یک هنر به حساب آمده و نیازمند سلیقه و حوصله می باشد.

  • تا حد امکان سعی خود را می کند که تعمیر خودرو را بدون رنگ انجام دهد. چرا که زدن رنگ موجب ضرر شده و از قیمت خودرو می کاهد.
  • یک صافکار و نقاش حرفه ای تا جایی که ممکن است تلاش می کند که قطعه ای را تعویض نکند، بلکه با صافکاری و نقاشی مشکل به وجود آمده را حل کند.
  • یک صافکار حرفه ای به این مسئله آگاهی دارد که باید ضخامت بتونه در قسمت های صاف شده بسیار نازک باشد، تا با گذر زمان و تابش نور خورشید ترک نخورد.
  • یک صافکار و نقاش حرفه ای سعی می کند که حتی در صورت لزوم رنگ کردن خودرو، طوری رنگ کند که قسمت رنگ شده، هم رنگ سایر قسمت های بدنه ماشین باشد، به این صورت که حتی شفافیت و براقی ناحیه رنگ شده و سالم مثل هم باشند.
  • یک صافکار ونقاش ماهر، همانطور که گفتیم هنرمند است یعنی باید بتواند رنگی را بسازد که دقیقا همرنگ سایر قسمت های بدنه خودرو باشد و در ضمن باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشد که رنگ نقره ای در پراید مدل 1385 با رنگ نقره ای در پراید مدل 139، یکی نمی باشد.
  • صافکار و نقاش ماهر دقت می کند که حین تعمیر خودرو، وقتی قطعات خودرو را باز و بسته می کند هیچ قطعه ای کم یا زیاد نشود. پیچ ها، درپوش ها و سایر قطعات خودرو به درستی نصب گردند.
  • یه این نکته توجه می کند که فاصله بین قطعات مختلف بدنه ، قرینه هم می باشند. بنابراین برای مثال اگر درب راننده را صافکاری و نقاشی می کند باید در انتهای کار به فاصله بین لبه درب با گلگیر در سمت راننده و  شاگرد دقت کند که این فاصله ها با هم برابر باشند.
  • یک صافکار و نقاش ماهر می داند که منصف بودن حرف اول در کار را می زند. او با توجه به این نکته که اگر او هوای مردم را داشته باشد خدا نیز به کار او برکت می دهد، قیمت مناسبی را برای کارش تعیین می کند ، و در همان ابتدای کار مشتری را از قیمت مطلع می سازد.
  • سعی می کند که در اولین زمان، کار مشتری را راه بیندازد و برای بازار گرمی امروز و فردا نکند، او با این کارها رضایت واعتماد مشتری را جلب خواهد کرد.

ویژگی صافکار و نقاش

مفاهیم و اصطلاحات صافکاری و نقاشی

جهت راحتی شما در فهم مراحل صافکاری و نقاشی خودرو ها، ابتدا قصد داریم شما را با برخی مفاهیم واصطلاحات مربوطه آشنا کنیم:

  • شاسی کشی: این کار روشی برای بازگرداندن شاسی خودروها به محل اولیه می باشد. شاسی کشی را معمولا با جک و یا جرثقیل انجام می دهند. وقتی که ضربات حاصل از تصادف شدید باشند و ستون های اصلی بدنه جابجا شوند، انجام این کار ضروری می باشد.
  • دستگاه مکش: این دستگاه دستگاهی می باشد که با اعمال فشار منفی و یا همان مکش، قسمت تو رفته بدنه ماشین را به بیرون می کشد . استفاده از این روش، نیازمند یک متخصص صافکاری می باشد تا بدون اینکه رنگ خودرو بریزد، قطعه صاف شود. دستگاه مکش بیشتر برای خودروهایی با طراحی منحنی همچون پژو 206 به کار می رود.
  • رنگ کوره ای: این رنگ فقط توسط کارخانه های خودروسازی انجام می گیرد چرا که نیاز به اتاق رنگ و سیستم پخت رنگ می باشد. این ابزار نیاز به هزینه کلانی دارد که صافکاری ها توانایی تهیه آن را ندارند. فقط تنها کاری که آنها می توانند انجام دهند این است که با استفاده از اشعه UV، به خشک شدن رنگ سرعت بدهند.

از مهمترین ویژگی های رنگ کوره ای این هست که اگر در تماس با تینر فوری قرار بگیرد در مدت چند ساعت ، در تینر حل نخواهد شد. اما رنگی که توسط صافکاری ها اجرا میشود در اثر تماس با تینر فوری، به سرعت حل خواهد شد و ور خواهد آمد.

یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای آن است که اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد (حتی چندین ساعت) ورآمده و حل نمی شود، اما رنگی که توسط صافکاری ها اجرا شده باشد (هر صافکاری) در اثر تماس با تینر فوری 20 هزار ور خواهد آمد.

  • پولیش خودرو : رنگ بر روی بدنه خودرو، هشت تا ده لایه می باشد و اصطلاحا گفته می شود که روی ورق بدنه خودرو را پوشش می دهد. پولیش بدنه خودرو یک لایه از این لایه ها می باشد که منجر می شود، خودرو براق تر دیده شود، پولیش خودرو توسط متخصص انجام می شود. انجام پولیش بیش از حد، به رنگ بدنه آسیب خواهد رساند.
  • واکس پولیش : واکس پولیش کاری شبیه به پولیش را انجام میدهد و بدنه خودرو را براق می کند اما تفاوتی که با پولیش دارد این است که لایه ی از رنگ را در بر نمی گیرد. کسانی که دوست دارند بدنه خودروشان زیباتر و براق تر جلوه کند، به طور معمول از واکس پولش استفاده می کنند.

فکر می کنم تا این جای کار با مفاهیم کلی صافکاری و نقاشی ماشین به خوبی آشنا شده باشید. همانطور که فهمیدید وقتی که ماشین دچار آسیب و صدمه می شود ابتدا صافکار تو رفتگی آن را رفع می کند و سپس در صورت نیاز، اگر رنگ ماشین رفته باشد ماشین را نقاشی و رنگ کاری میکند. برای مطالعه مقاله صافکاری بدون رنگ با اتو داکار همراه باشید.

مراحل نقاشی و رنگ آمیزی خودرو

ویژگی صافکار و نقاش

مراحل نقاشی و رنگ آمیزی خودرو

  1. یافتن مکانی مناسب

اولین قدم برای نقاشی خودرو، داشتن مکانی مناسب می باشد. این مکان باید دارای شرایط زیر باشد :

  • تهویه مناسب
  • پریز برق
  • نور کافی
  • کمترین میزان گرد و خاک

توجه کنید که پارکینگ ها و گاراژ های عمومی برا نقاشی خودرو مناسب نیستد، چرا که  وجود منبع گرما در این محل ها منجر به بخار شدن رنگ در طی کار شده و کار را خراب می کند.

  1. تهیه ابزار و وسایل های مورد نیاز برا ی این کار:

لوازم ایمنی، رنگ مورد نیاز، رنگ پاش، سمباده نرم (پوساب)، سنباده زن برقی، پارچه کرباس، تینر، آستری، بتونه سنگی، کاردک، کاغذ ماسکه، نوار چسب کاغذی (مسکینگ تیپ) و ابزاری که برای باز کردن قطعات خودرو به کار می روند ازجمله ابزار مورد نیاز برای نقاشی می باشند.

  1. از بین بردن خراش ها و رنگ زدگی ها

قسمت هایی که در آنجا خراش، زنگ زدگی و گودی وجود دارد و یا اینکه رنگ کنده شده است را ابتدا باید اصلاح و تعمیر کنید.

  1. جدا کردن وسایل اضافی ماشین

وسایلی همچون بار بند، تزئینات روی ماشین و مواردی که به راحتی جدا می شوند را جدا کنید. وسایلی را که نمی توانید جدا کنید با استفاده از نوار چسب و کاغذ ماسکه  بپوشانید.

  1. سنباده زدن

شما می توانید به دو صورت متفاوت سنباده بزنید ، در یک حالت می توانید فقط تا حدی بر روی رنگ  بدنه رنگ آستری سنباده بزنید به طوریکه رنگ جدید به خوبی روی سطح بچسبد. در حالت دوم، درصورت داشتن وقت مناسب و کافی طوری سنباده بزنید که کل رنگ بدنه حذف شود و به فلز برسید که در این روش، پوشش نهایی رنگ بهتر و با کیفیت تری را خواهد داشت.

شما برای این کار می توانید از دستگاه سندر دو کاره استفاده کنید و سنباده گریت 400 یا 600 را بر روی دستگاه سندر نصب کرده و به صورت دایره وار ومدارم، بدنه ماشین را سنباده بزنید.نکته قابل توجه راجب به سنباده ها این است که سنباده 600 نرم تر بوده و به همین جهت کار سنباده زنی با آن وقت بیشتری را طلب می کند ولی احتمال ایجاد خط و خش و سنباده خوری بیش از حد را کاهش می دهد. در این مرحله حتما ماسک غینک ایمنی باید استفاده کنید.

  1. پاک کردن بدنه ماشین

باید بدنه ماشین را به خوبی با شوینده های مناسب پاک و تمیز کنید، به شکلی که چربی و آلودگی بر روی ماشین باقی نماند. دقت کنید که نباید هیچ لک چربی بر روی بدنه و قسمتی که قرار است رنگ شود، باقی بماند. برای این کار از تینر و وایت اسپریت می توانید استفاده کنید .

  1. از بالا به پایین پوشش آستری را بزنید

با استفاده از رنگ پاش و با روش اسپری کردن ، یک لایه نازک و یکنواخت آستری را از سقف و بالای بدنه به سمت پایین ایجاد کنید. سپس صبر کنید تا لایه اول آستری به خوبی خشک شود سپس یک یا دو لایه دیگر نیز آستری بکشید. دقت کنید که برای هر لایه آستری کشیدن به لایه قبلی وقت کافی بدهید تا خشک شود، مدت زمان تقریبی خشک شدن آستری بین 20تا60دقیقه می باشد.

  1. سنباده زدن لایه آستری

پس از آخرین لایه آستری، حداقل یک ساعت صبرکرده و سپس با سنباده بسیار نرم مانند سمباده گریت1500، سطح بدنه آستری شده را سنباده بزنید تا صاف و یکنواخت شود. سنباده را می توانید به صورت خشک ویا شکلی که با کمی آب آن خیس کنید، استفاده کنید. طرز درست سنباده زدن این مرحله به این شکل است که اول در جهت چپ و راست و سپس در جهت بالا و پایین سنباده بزنید. هدف از سنباده زدن در این مرحله صاف ویکنواخت کردن آستری می باشد نه رسیدن به قسمت فلزی بدنه.

برخی از افراد حرفه ای ترجیحشان بر استفاده ازسنباده های نرمتر مثل سنباده گریت 2000 می باشد، این کار با وجود اینکه مدت زمان اتمام کار را افزایش می دهد و وقت زیادی می گیرد، از سنباده خوری بیش از حد جلوگیری می کند.

  1. تمیزی سطح

دراین مرحله شما باید با یک تیکه پارچه کرباس که مرطوب گشته است، به آرامی و به صورت دایره ای سطح آن را تمیز کنید و سپس صبر کنید تا خشک شود.

  1. رنگ کردن با استفاده از اسپری رنگ

شما در ابتدای این مرحله می توانید بر روی یک سطح دیگر از اسپری رنگ استفاده کنید تا روش کار با آن را یاد بگیرید. سپس یک لایه رنگ بر روی آستری بدنه ماشین، از سمت سقف و بالای ماشین به سمت پایین ایجاد کنید. سپس بین 20 الی 60 دقیقه اجاره دهید تا خشک شود و دوباره لایه دیگر را اسپری کنید. بهتر است3 یا 4 لایه رنگ بر روز بدنه زده شود تا نتیجه بهتری گرفته شود.

  1. سنباده زدن سطح رنگ خورده

همانند لایه آستری، لایه رنگ خورده را بعد از حداقل یک ساعت سنباده بزنید و با دستمال تمیز و مرطوب سطح را تمیز کنید.

  1. پوشش سطح با رنگ جلا

در این مرحله شما باید دولایه رنگ جلا بر روی بدنه اجرا کنید . فرصت دادن بین لایه ها را برای خشک شدن لایه قبلی را  فراموش نکنید. مدت زمان دقیق برای خشک شدن در قسمت توضیحات محصول ذکر می شود.

  1. صبر و تحمل

یک هفته به ماشین فرصت دهید تا به طور کلی خشک شود سپس در آخر عیوب کوچک را با سنباده های نرم بر طرف کنید.

  1. پرداخت نهایی

انجام این مرحله توسط دستگاه و دست صورت می گیرد. دستگاه به صورت ارزان و سریع این کار را می کند. البته پرداخت دستی نتیجه بهتری دارد و نیازمند تجربه می باشد و اشتباه در این مرحله می تواند تمام زحمات شما را از بین ببرد.

امیدوارم از مطالب این مقاله استفاده کافی رو برده باشید. در این مقاله تلاش کردم هرچیزی که در مورد صافکاری و نقاشی لازم هست که بدونید رو براتون توضیح بدم … .

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

صافکاری بدون رنگ یا با رنگ؟

تا جایی که ممکن است بهتر است بدنه ی خودروی خود را رنگ نکنید و از طریق صافکاری و نقاشی خودرو خودروی خود را ترمیم نمایید تا دچار افت قیمت نشوید.

روند ثبت سفارش صافکاری و نقاشی خودرو چگونه می باشد؟

ثبت سفارش صافکاری و نقاشی خودرو در اتوداکار کاملا رایگان می باشد و با یک تماس ساده می توانید سفارش خود را ثبت و از متخصصان ما کمک دریافت کنید.

هزینه صافکاری و نقاشی خودرو چقدر است؟

هزینه صافکاری و نقاشی خودرو به موارد گوناگونی بستگی دارد که اصلی ترین آن ها میزان و ناحیه ی آسیب دیده می باشد که تاثیر بسزایی روی هزینه ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸