پولیش کولیوس

پولیش کولیوس

شرکت فرانسوی رنو، خودروی شاسی بلند سری کولیوس خود را در سال 2006 در نمایشگاه خودروی پاریس، رونمایی و سپس روانه بازار نمود. محبوبیت این مدل از ماشین های رنو، سبب شد تا بیش از یک دهه در دو نسل به بازار ارائه گردد.

پولیش خودروی کولیوس از خدمات قابل ارائه در تعمیرگاه تخصصی خودروهای لوکس اتوداکار به حساب می آید. اهمیت پولیش سالانه خودروی کولیوس زمانی احساس می گردد که خودرو پس از استفاده طولانی مدت بر اثر عواملی همچون شرایط آب و هوایی و همچنین حوادثی همچون تصادف های سطحی و برخورد اشیاء تیز، دچار خط و خش و رنگ پریدگی شود.

اگر بر روی سطح خودروی کولیوس شما به دلیل تصادف یا مالیده شدن خط و خش ایجاد شده و یا رنگ آن مات شده و یا حتی رنگ ماشین دیگری که باعث آسیب به خودروی شما شده بر روی بدنه آن مشاهده می شود، حتماً بایستی جهت سرویس پولیش به تعمیرگاه مراجعه کنید. قابل توجه دارندگان خودروهای کولیوس، در ادامه همین مطلب قصد داریم شما را با مزایای پولیش و نحوه انجام آن آشنا سازیم.

 

پولیش کولیوس

درباره پولیش کولیوس چه می دانید؟

پولیش ماده ای همانند کرم است که با روش های خاصی بر روی بدنه خودرو مالیده می شود. این ماده خاصیت براق کنندگی و سایندگی داشته و اصلی ترین علت استفاده از آن برای کولیوس، محافظت از آن در برابر انواع خط و خش و دیگر لکه هاست.

اگر پولیش تنها خاصیت براق کنندگی را دارا باشد و نتواند خط و خش های موجود بر روی بدنه کولیوس را از بین ببرد، به آن واکس می گویند. درخشندگی واکس موقتی و کوتاه مدت است.

البته لازم به ذکر است که پولیش در واقع یک لایه بسیار نازک از سطح خودرو را بر می دارد تا آسیب های سطحی آن از بین روند، حال آن که واکس لایه ای روغنی را به سطح آن اضافه می کند. بدین ترتیب پولیش و واکس دو سرویس مکمل می باشند و انجام واکس پس از پولیش کولیوس، معجزه خواهد نمود.

مراحل پولیش کولیوس

انجام پولیش کولیوس به دو روش دستی و دستگاهی است. مهم ترین تفاوت این دو روش این است که فرآیند پولیش با دستگاه، بسیار سریع تر و کم دردسرتر انجام می پذیرد.

پولیش کولیوس به روش دستگاهی

پیش از آن که مراحل پولیش دستگاهی کولیوس را بررسی کنیم، لازم است عنوان کنیم دستگاه مخصوص پولیش خودرو به لحاظ نوع چرخش پد، به دسته به شرح ذیل تقسیم می شود:

  • دستگاه پولیش راتری (Rotary)

نحوه کار دستگاه راتری به صورت چرخشی حول یک محور یا نقطه مرکز است. کار با این دستگاه که قابلیت تغییر سرعت در آن نیز وجود دارد، بایستی با دقت بسیار انجام شود. اگر بیش از حد بر روی یک ناحیه نگه داشته شود، به دلیل تمرکز چرخش بر یک نقطه ممکن است لایه برداری بیش از حد و آسیب شدیدی را به رنگ بدنه کولیوس وارد نماید.

  • دستگاه پولیش اوربیتال (Orbital)

حرکت پد این دستگاه پولیش به صورت لرزشی است، بدین صورت احتمال آسیب رساندن به بدنه کولیوس بسیار پایین می باشد، اما عملکرد آن به لحاظ قدرت لایه برداری با دستگاه راتری قابل مقایسه نیست.

  • دستگاه پولیش دوال اکشن (Dual Action)

شاید بتوان گفت مناسب ترین پولیشر کولیوس، پولیشری با ترکیبی از حرکات دورانی و لرزشی است تا هم قدرت لایه برداری خط و خش ها را داشته باشد، هم کار با آن ریسکی نباشد. دستگاه پولیش دوال اکشن، بدین منظور طراحی شده است.

مراحل پولیش با دستگاه را در ادامه به شرح ذیل آورده ایم:

  • ابتدا پد را قدری با آب مرطوب نمایید تا در طول انجام پولیش کاری پد دچار زبری نشود.
  • پولیش را بر روی پد ریخته و کار را آغاز کنید. نیازی به ریختن پولیش بر روی بدنه خودرو نمی باشد.
  • دستگاه را به بدنه نزدیک نموده و با دور آرام شروع کنید، چرا که دور تند ممکن است در ابتدا باعث از بین رفتن رنگ خودرو شود.
  • حرکات پولیش را مانند دستی به صورت عمودی رفت و برگشت اعمال کنید و تا رفع کامل آسیب ها، دستگاه را از روی بدنه برندارید.
  • در نهایت مواد اضافی را پاک کنید و یا خودرو را کامل بشوئید.

پولیش کولیوس به روش دستی

معمولاً پولیش دستی برای خودروهای دارای آسیب های سطحی و یا برای کسانی است که قصد انجام این کار توسط خود را دارند. جهت انجام پولیش دستی کولیوس به قوطی پولیش نرم و تعدادی پارچه پنبه ای نرم احتیاج دارید.

مراحل پولیش به روش دستی را به صورت ذیل برایتان شرح داده ایم:

  • اولین مرحله، شستشوی ماشین با شامپوی مخصوص و یا مایع ظرفشویی است. مطمئن شوید که هیچ گل و گلای و ذرات شنی بر روی بدنه خودرو وجود نداشته باشند.
  • سپس به طور کامل بدنه ماشین را پس از اتمام شستشو خشک نمایید. برای این کار می توانید خودرو را در محلی با آفتاب ملایم قرار دهید.
  • مقداری از پولیش را بر روی سطح خودروی کولیوس ریخته و شروع به مالش آن با پارچه پنبه ای نمایید. شما می توانید نوع مالش را به صورت دورانی یا رفت و برگشت عمود انجام دهید، البته توجه داشته باشید که تا انتها بایستی یک روش را دنبال کنید.
  • پس از اتمام کار خود با پولیش، کل بدنه را با پارچه پنبه ای دیگری پاک کنید و یا خودرو را دوباره بشوئید تا آثار اضافی پولیش رفع گردد.

پولیش کولیوس

جنس پد پولیش کولیوس

اگر آسیب های وارده بر سطح خودروی کولیوس بسیار سطحی اند و یا خودرو دچار رنگ پریدگی جزئی شده است، پولیش نرم برای رفع مشکل کافیست.

رفع خط و خش های سطحی، از بین بردن ماتی رنگ، سایندگی، براق کنندگی و رفع گرد و غبار بدنه خودرو، با پولیش نرم کولیوس امکان پذیر می باشد. جهت انجام پولیش نرم از پارچه پنبه ای یا پشم گوسفند استفاده می شود.

پولیش زبر، بهترین گزینه برای رفع خط و خش هایی است که عمق آن ها به آهن بدنه کولیوس رسیده است. همچنین می تواند ماتی چراغ خودرو نیز برطرف نماید!

استفاده از این پولیش، کمی ریسکی است، چرا که احتمال تشخیص شدت آسیب وارده بر سطح خودرو وجود دارد. پولیش زبر معمولاً به روش دستگاهی و با پدهای مخصوص از جنس فوم انجام می شود.

پولیش کولیوس براساس رنگدانه

ماده پولیش دارای رنگ دانه است. طبیعی است که این رنگدانه ها براساس رنگ بدنه خودرو متفاوت هستند و نبایستی به جای یکدیگر استفاده شوند. در ادامه به تفاوت های پولیش سفید و مشکی کولیوس پرداخته ایم:

پولیش کولیوس سفید

پولیش ماشین های تیره و مشکی تحت هیچ شرایطی برای خودروهای سفید استفاده نمی شوند، چرا که رنگ بدنه را تیره می کنند و براقی مورد انتظار نیز حاصل نخواهد شد. در شستشوی خودروی سفید کولیوس پیش از پولیش کاری دقت بیشتری به خرج دهید، زیرا وجود آلودگی موجب کثیفی و بد رنگ شدن پولیش خواهد شد.

پولیش کولیوس مشکی

تمیز نگه داشتن بدنه خودروهای مشکی کاری بسیار مشکل تر از خودروهای سفید است. پس از شستشوی بدنه خودروی کولیوس و رفع آلودگی های موجود بر روی آن، با انجام پولیش تیره، تا مدت ها از چالش های نظافت این خودروها خلاص شوید!

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”پولیش کولیوس بهتر است در کدام مناطق بیشتر صورت گیرد؟” answer-0=”حتماً قسمت ‌های پلاستیکی مانند سپر، دستگیره و یا چراغ ها را بیشتر پولیش نمایید، زیرا تعداد خط و خش این ناحیه ها بیشتر است.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”چند بار در سال نیاز است کولیوس را پولیش نمود؟” answer-1=”پولیش کولیوس بیش از یکبار در سال، ممکن است برای بدنه خودرو آسیب زا باشد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”آیا عملیات پولیش کولیوس دشوار است؟” answer-2=”ممکن است در انجام این کار دچار خطاهایی شوید، لذا حتماً به متخصص مراجعه کنید.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸