چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم؟

سفرهای کوچک یا بزرگ با خودرو به خودی خود سخت است حال اگر بوی بد نیز چاشنی این حس ناخوشایند شود که دیگر نشستن در ماشین و تحمل کردن شرایط بسیار سخت تر و آزاردهنده تر نیز می شود. اگر نوع بو را تشخیص دهید، می توانید این مشکل را حل کنید. برای همین موضوع این مقاله را به انواع بوی بد داخل ماشین و چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم، اختصاص داده ایم تا به واسطه این اطلاعات بتوانید مشکل را برطرف کنید.

انواع بوی بد داخل ماشین

بوهای که در ماشین می پیچد معمولا علت های مختلفی دارد. در ادامه برای آن که بدانید هر بو به چه دلیلی ایجاد شده است و از کجا نشات می گیرد به بررسی انواع بوی بد داخل ماشین می پردازیم.

پیچیدن بوی سوختگی در خودرو: شایع ترین بویی که در داخل خودرو می پیچید، بوی حاصل از سوختن چیزی است. به طور معمول اصلی ترین دلایل استشمام بوی بد از داخل ماشین، مشکل در فیوزها، کمپرسور، سیستم تهویه مطبوع و لنت ها است. برطرف سازی این مشکلات تنها با مراجعه به تعمیرگاه اتوداکار امکان پذیر خواهد بود.

گاهی نیز پیش می آید بویی شبیه به پلاستیک سوخته در خودرو بپیچد که ممکن است در اثر شلی شلنگ و یا تسمه زیر کاپوت و برخورد آن با موتور دارای حرارت بالا، نشت روغن و مایعات خودرو باشد.  

پیچیدن بوی بنزین داخل خودرو: استشمام بوی بنزین از داخل خودرو تنها در شرایطی عادی است که شما تازه باک را پر کرده باشید. در صورتی که تا مدت ها پس از پر کردن باک همچنان بوی بنزین از داخل خودرو استشمام می شود، ممکن است مخزن سوخت خودرو دچار نشتی شده یا درب باک شل باشد و یا مشکلی در انژکتور ماشین وجود داشته باشد. اگر پس از مدتی همچنان بوی بزنین را احساس کردید، بهتر است جهت برطرف سازی مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید.

پیچیدن بوی دود در داخل خودرو: اگر مشکلی در سیستم اگزوز خودرو وجود داشته باشد، بوی دود گازهای سمی حاصل از احتراق به داخل کابین نفوذ می کند که بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث مسمومیت سرنشینان ماشین شود. در صورت برخورد با چنین مشکلی بهترین کار مراجعه به تعمیرگاه و برطرف سازی مشکل است.

پیچیدن بوی کپک، رطوبت و شربت شیرین در خودرو: اگر یکی از بوهای ذکر شده در داخل خودرو استشمام شد، مطمئنا سیستم تهویه دچار مشکل شده است. پیچیدن بوی شربت شیرین داخل کابین به دلیل وجود نشتی مایع خنک کننده خودرو اتفاق می افتد. استشمام بوی کپک با رطوبت نیز به دلیل رشد قارچ ها در سیستم تهویه و خروج آن همراه با جریان هوا از دریچه های کولر است. در صورت بروز هریک از این مشکلات بهتر است به یک فرد متخصص مراجعه و نسبت به برطرف سازی مشکل اقدام کنید.

از جمله دیگر بوهای بدی که در داخل خودرو می پیچد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استشمام بوی جوراب به دلیل کپک زدگی سیستم تهویه و خرابی فیلتر هوا یا خطوط تخلیه خودرو
  • استشمام بوی حاصل از سوختگی سیم به دلیل معیوب شدن و سوختن یکی از قطعات سیستم الکترونیکی خودرو
  • استشمام بوی سوختن کاغذ به دلیل فرا رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ
  • استشمام بوی گوگرد به دلیل فرا رسیدن زمان تعویض فیلتر سوخت، خراب شدن سنسور فشار و مشکل در مبدل کاتالیزور (معمولا این مشکل به صورت بوی تخم مرغ گندیده که بسیار آزاردهنده و ناخوش آیند است، بروز پیدا می کند و استشمام آن مانند گازهای سمی برای سرنشینان خودرو خطرناک است.)
  • استشمام بوی بد در هنگام روشن شدن خودرو در تابستان به دلیل گرم شدن بیش از حد اجزای داخل کابین در اثر تابش مستقیم نور آفتاب؛

انواع بوی بد داخل ماشین

چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی بد داخل خودرو بهتر است به دنبال منشا اصلی آن بگردید و با برطرف کردن مشکل برای همیشه از شر بوی آزار دهنده خلاص شوید. ولی اگر از این که خودروی شما هیچ مشکلی ندارد مطمئن هستید می توانید با یکی از روش های زیر بوی بد کابین را تا حدودی برطرف کنید.

  • می توانید یک پاکت زغال را باز کنید و شب داخل خودرو بگذارید تا تمامی سم ها و بوهای بد کابین را به خود جذب کند.
  • جوش شیرین نیز یکی دیگر از روش های خانگی برطرف سازی بوی بد خودرو است. کافیست کمی جوش شیرین را بر روی محلی که بوی بد از آن ساطع می شود یا بر روی صندلی ها بریزید و پس از ساعاتی آن را جارو کنید.
  • ممکن است بوی بد، حاصل از فساد یک ماده غذایی داخل ماشین باشد برای همین بهترین کار جارو کردن مرتب داخل کابین و صندلی های خودرو و خروج آشغال ها از آن است.
  • کف شویی خودرو نیز یکی دیگر از راه حل های برطرف کردن بوی بد داخل کابین است، زیرا بیشتر بوهای نامطبوع از کف خودرو نشات می گیرند.
  • می توانید پس از تهیه مواد شوینده ی مخصوص کفپوش و صندلی ها، بخوبی داخل کابین را تمیز کنید تا بوی بد آن رفع شود.
  • شاید راه حلِ قرار دادن وانیل یا قهوه داخل یخچال برای از بین بردن بوی بد را قبلا امتحان کرده باشید. در این مورد هم بدنیست راه حل را امتحان کنید تا معجزه این روش را ببینید.
  • اگر سیستم تهویه خودروی شما بوی رطوبت می دهد، بهتر است آن را خاموش و فن را روشن کنید تا این بو پس از طی کردن مسافتی از بین برود.
  • گاهی نیز ممکن است در اثر خیسی کف پوش ها، بوی نامطبوع رطوبت داخل خودرو بپیچد که با خشک کردن آن ها به راحتی می توان مشکل را برطرف کرد.
  • اگر قصد دارید از خوشبو کننده های ماشین استفاده کنید، بهتر است پس از برطرف سازی مشکلی که باعث ایجاد بو شده است، از آن استفاده کنید، زیرا نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث تشدید آن نیز می شود.

چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم؟

راه کارهای جلوگیری از بوی بد خودرو

  • تمیز کردن مداوم اتاق خودرو به منظور جلوگیری از به وجود آمدن قارچ و باکتری
  • استفاده کردن از مواد مخصوص شست و شوی کف پوش ها و سایر اجزای خودرو به منظور جلوگیری از بو گرفتن و خوشبو شدن اتاق
  • برطرف سازی ایرادهای فنی خودرو

سخن پایانی

در نهایت بهترین راه حل برای برطرف کردن بوی بد داخل خودرو، پیدا کردن منشا اصلی آن است. اگر بو در اثر مشکلات فنی خودرو به وجود آمده باشد باید آن را هرچه سریعتر برطرف کنید تا به طور کامل از شر این مشکل خلاص شوید. تنها در صورتی می توانید در منزل مشکل بوی بد کابین ماشین را برطرف کنید که در اثر عدم رعایت نظافت ایجاد شده باشد. در چنین شرایطی با بکارگیری راه حل هایی که ذکر شد می توان داخل خودرو را به آسانی خوشبو نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸