علائم خرابی سوئیچ خودرو؛ اگر سوئیچ خودرو خراب شد چه کنیم؟

بدون وجود سوئیچ، روشن کردن خودرو و عملکرد سایر بخش های آن امکان پذیر نیست، زیرا این عضو مهم با اتصال باتری و استارت نیروی مورد نیاز برای روشن شدن خودرو را فراهم می کند. گاهی ممکن است براثر برخی عوامل سوئیچ ماشین خراب شود. شاید برای شما نیز سوال باشد که اگر روزی چنین مشکلی برای خودروی ما هم پیش آید باید چگونه آن را روشن کنیم؟ در ادامه به بررسی موضوع علائم خرابی سوئیچ خودرو؛ اگر سوئیچ خودرو خراب شد چه کنیم؟ می پردازیم تا شما عزیزان متوجه شوید که در چنین شرایطی باید چکار کنید.

علائم خرابی سوئیچ خودرو

می توان گفت که تمامی اجزای سیستم الکترونیک خودرو به واسطه سوئیچ تغذیه می شوند. اگر سوئیچ نباشد، باتری ماشین پس از چندین روز روشن نشدن از کار می افتد. گاهی ممکن است این قطعه در اثر فرسوده شدن، نفوذ آلودگی به اطراف برش ها و شیارهای داخلی سوئیچ، شکستگی یا گیر کردن، مشکلات کامپیوتر یا معیوب بودن سوئیچ تازه خراب شود در چنین شرایطی شما با مشاهده هر یک از علائم زیر می توانید از خرابی سوئیچ مطمئن شوید.

روشن نشدن خودرو

سوییچ با ارسال سیگنال به استارتر موتور، باعث استارت خوردن و روشن شدن خودرو می شود. در صورتی که سوئیچ دچار مشکل شده باشد، امکان ارسال سیگنال و چرخش آن وجود ندارد و در چنین شرایطی خودرو نمی تواند روشن شود.

توقف خودرو هنگام رانندگی

در صورتی که سوئیچ یا یکی از اتصالات آن دچار مشکل شده باشد، ممکن است خودرو حین رانندگی خاموش شود. این مشکل با قرارگیری سوئیچ بر روی حالت خاموش اتفاق می افتد. معمولا زمانی که این مشکل پیش می آید، موتور خاموش می شود و تمامی چراغ های داخل خودرو از کار می افتند.

چشمک زدن چراغ ها و سایر وسایل الکترونیکی داخل کابین

در صورتی که سوئیچ خودرو معیوب شود، چراغ های روی داشبورد و به طور کلی تمامی وسایل الکترونیک در حالت چشمک زن یعنی روشن و خاموش شدن قرار می گیرند. به طور معمول این اتفاق در پی خرابی صفحه اتصال قطعه به دلیل فرسودگی و سایش اتفاق می افتد.

روشن نشدن سوئیچ پس از چرخاندن کلید

اگر باتری شارژ کافی دارد، اما سوئیچ پس از چرخاندن کلید روی حالت روشن قرار نمی گیرد، مطمئنا قطعه معیوب شده است و برای رفع مشکل باید آن را به یک فرد متخصص نشان دهید.

نچرخیدن کلید

گاهی نیز پیش می آید که کلید نمی چرخد و توانایی قرار دادن سوئیچ در موقعیت درست را ندارد. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می افتد که شیارها و دندانه های روی سوئیچ در اثر استفاده زیاد و در دراز مدت از بین می رود.

به گوش نرسیدن صدای موتور

زمانی که کلید سوئیچ می چرخد، صدایی کلیک مانند از جانب استارتر موتور شنیده می شود. اگر سوییچ معیوب باشد در هنگام چرخاندن کلید صدای استارتر موتور به گوش نمی رسد.

گیر کردن فرمان

در سوئیچ خودرو یک قفل برای فرمان طراحی شده است. گاهی ممکن است به دلیل خرابی سیلندر سوئیچ، فرمان گیر کند.

دلایل خرابی سوئیچ ماشین

خرابی سوئیچ ماشین نیز مانند سایر قطعات علت یا علت هایی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • کلید شکسته و در داخل سوئیچ گیر کرده است.
  • آلودگی به داخل شیارهای های سوئیچ نفوذ کرده و مانع گردش آن می شود.
  • شیارها یا دندانه های سوئیچ دچار فرسودگی یا سایش شده است.
  • سوئیچ تازه از همان ابتدا دارای مشکل بوده است.
  • مشکلات نرم افزاری باعث عمل نکردن سوئیچ شده است.

دلایل خرابی سوئیچ ماشین

اگر سوئیچ خودرو خراب شد چه کنیم؟

اگر سوئیچ خودروی شما دارای علائمی که ذکر شد، است و باتوجه به آن چه خواندید، حدس می زنید که خراب شده باشد، حتما باید به دنبال یک راه حل برای روشن کردن خودرو و سپس مراجعه به تعمیرگاه اتواکار جهت تعمیر سوئیچ معیوب باشید. در ادامه ما سه روش برای روشن کردن خودرو به شما یاد می دهیم.

استفاده از کابل جامپر

با در دست داشتن کابل جامپر می توانید خودرو را روشن کنید. به این صورت که یک سر آن را به قسمت مثبت باتری و سر دیگرش را به قسمت مثبت کویل یا سیم پیچ وصل کرده و از سویی سلنوئید استاتر را به پایانه مثبت باتری متصل نمایید و سیم سوئیچ را از سلنوئید جدا سازید. در نهایت با استفاده از یک پیچ گوشتی سلنوئید را به پست سوئیچ وصل کنید تا سلنوئید فعال و خودرو نیز روشن شود.

استفاده از سیم های خودرو

در خودروهای قدیمی با جدا کردن پوشش میل فرمان، سیم کشی این بخش پیش روی شما قرار می گیرد. در این قسمت می توانید به سیم سوئیچ و استارت، برف پاک کن، رادیو و… دسترسی پیدا کنید. به طور معمول سیم های سوئیچ و استارت در بخش مرکزی میل فرمان قرار دارند.

این سیم ها دارای رنگ های مختلفی هستند که هریک مربوط به یک قسمت خاص می شوند. بر این اساس سیم زرد و قهوه ای رنگ مربوط به سوئیچ، سیم قرمز رنگ مربوط به باتری است. با لخت کردن سر سیم باتری و سوئیچ و اتصال این دو به هم، چراغ ها و سایر وسایل الکترونیکی روشن می شوند و برای روشن شدن خودرو کافیست سیم استارت را نیز لخت و به سیم باتری متصل کنید. در نظر داشته باشید که  جهت بالا رفتن دور موتور و جلوگیری از خاموش شدن آن بهتر است سیم ها را چند لحظه نگه دارید.

استفاده از مته و پیچ گوشتی

این روش بهتر است تنها در مواقع اضطراری استفاده شود، زیرا ممکن است خسارت های زیادی به دنبال داشته باشد و برای شما خرج مضاعف بر جای بگذارد‌. برای روشن شدن خودرو با استفاده از مته کافیست آن را به اندازه طول کلید به داخل محل ورود کلید فرو کرده و سعی کنید پین ها را حرکت دهید. در مرحله بعد یک پیچ گوشتی را وارد کرده و بچرخانید. در صورتی که بتوانید این کار را به شکل صحیح انجام دهید در روشن کردن خودرو موفق خواهید شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸