بتونه کاری یکی از مراحل نقاشی خودرو می باشد. در مطالب قبلی توضیح دادیم زمانی که بر اثر تصادف آسیب زیادی به بدنه خودرو وارد شود. مجبور به استفاده از صافکاری با رنگ هستیم. بعد از انجام دادن صافکاری خودرو نوبت به نقاشی خودرو می رسد. برای نقاشی خودرو ابتدا باید زیرسازی مناسب صورت گیرد. اولین مرحله زیر سازی خودرو بتونه کاری می باشد. کاربردی ترین ماده در بتونه کاری، بتونه می باشد.
بتونه کاری
بتونه یک ماده خمیری شکل است. که از گلی به نام مل گرفته می شود. ساختار ماده بتونه یک ماده با ویسکوزیته بسیار بالا می باشد. بتونه به صورت خام یک ماده خمیری شکل بوده و حالتی بین جامد و مایع دارد. زمانی که ماده بتونه در مجاورت با هوا یا همان اکسیژن قرار می گیرد به حالت جامد تبدیل می شود. زمانی که بتونه به اصطلاح خشک شود قابلیت ساب زنی و سوراخ کاری پیدا می کند.
بتونه ها با توجه به درصد خلوصشان کاربرد های مختلفی پیدا می کنند. اما در صافکاری و نقاشی خودرو از سه نوع بتونه اصلی استفاده می شود. هر کدام از این بتونه ها با توجه به خصوصیت و قابلیت های مخصوص خود کاربرد منحصر به فردی دارند. در ادامه با سه بتونه پر استفاده در نقاشی خودرو آشنا خواهید شد.
بتونه اپوکسی از جنس رزین است. این بتونه ساختاری دو جزئی دارد. در این نوع بتونه آمین نقش سخت کننده را دارد. معمولا از بتونه اپوکسی در تعمیر قسمت های پلاستیکی استفاده می شود، علت آن نیز کاملا روشن است. چرا که بتونه اپوکسی چسبندگی بسیار خوبی دارد و ضد زنگ است. از معایب این نوع از بتونه می توان به ضعف آن در سمباده خوری اشاره کرد. در ضمن بتونه اپوکسی به لحاظ عایقی نیز ضعیف تر از دیگر بتونه ها عمل می کند. بنابراین در نقاشی خودرو و صافکاری خودرو اگر عامل عایقی بیشتر مدنظر تعمیرکار باشد از این بتونه استفاده نخواهد کرد.
بتونه های پلی استری نیز همچون بتونه اپوکسی ساختاری دو جزئی دارند. رزین بکار رفته در تهیه این بتونه غیر اشباع است و برعکس بتونه اپوکسی سخت کننده آن پرآکسیدهای آلی هستند. این بتونه با توجه به سطح آسیب مورد استفاده قرار می گیرد و سخت کننده های آن تغییر می کند.
رزین الکید و نیترو سلولز ساختار این بتونه را شکل می دهند، بنابراین بتونه لاک و الکل نیز همچون دیگر بتونه ها دو جزئی است. این بتونه همچون فیلر برای صاف کردن و صیقل دادن آسیب های سطحی و کم عمق کاربرد دارد.
آستر پاشی
در ادامه بتونه ها را به لحاظ کاربرد و ویژگی های آن ها در بتونه کاری مورد بررسی و دسته بندی قرار می دهیم. چرا که در صافکاری خودرو و نقاشی خودرو کارایی نوع بتونه باید با نوع آسیب قطعات همخوانی داشته باشد.
کمی درباره هریک از انواع بتونه ها توضیح دادیم اما بد نیست به صورت ریزتر از موارد مصرف انواع بتونه و خصوصیات خوب و بد آن ها نیز بدانیم:
زیر سازی خودرو
با توجه به توضیحاتی که درمورد ویژگی های هر یک از بتونه ها دادیم واضح است که کسب مهارت در تشخیص میزان آسیب و سطح آسیب دیده قطعه و یا قطعه تعویضی بسیار حائز اهمیت است و در انتخاب بتونه تاثیر زیادی خواهد داشت. اگر بتونه انتخابی متناسب با آسیب وارد شده و عمق آن انتخاب شود، عمر رنگ پاشی افزایش خواهد یافت. در نتیجه استفاده از بتونه در نقاشی خودرو نیاز به مهارت و تجربه بالا می باشد. بتونه کاری مهم ترین عامل در نتیجه صافکاری خودرو با رنگ می باشد.
برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید
021-22883738
[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”اولین مرحله بتونه کاری و کاربرد بتونه کاری چیست؟” answer-0=”اولین مرحله زیر سازی خودرو بتونه کاری می باشد. کاربردی ترین ماده در بتونه کاری، بتونه می باشد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”بتونه چیست؟” answer-1=”بتونه یک ماده خمیری شکل است. که از گلی به نام مل گرفته می شود. ساختار ماده بتونه یک ماده با ویسکوزیته بسیار بالا می باشد. بتونه به صورت خام یک ماده خمیری شکل بوده و حالتی بین جامد و مایع دارد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”انواع بتونه چیست؟” answer-2=”بتونه اپوکسی بتونه پلی استر بتونه لاک و الکل ” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]
پشتیبانی اتوداکار در خدمت شماست