راهنمای نگهداری و مراقبت از پاترول

نکات بسیاری برای راهنمای مراقبت پاترول وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا با اندکی تجربه و ابزار ساده می توانید خودروی خود را سالم نگه دارید . در این صورت در هزینه‌ها و وقت خود صرفه جویی خواهید کرد. در این مطلب از وب سایت اتوداکار قصد داریم. نکته های مهم برای نگهداری و راهنمای مراقبت پاترول را ذکر کنیم. توجه کردن به این نکات باعث می‌شود شما کمتر به تعمیرگاه مراجعه نمایید و از هزینه‌های مضاعف و تغییرات اساسی درمان باشید.

راهنمای مراقبت پاترول

روغن موتور؛

سرویس دوره ای بازدید و تعویض روغن خودرو یکی از مهم‌ترین اولویت ها برای نگهداری اتومبیل می باشد. توصیه می کنیم شما باید سعی کنید مقدار روغن را به صورت مداوم بازدید کرده و در صورتی که سطح روغن پایین تر از علامت min باشد حتماً مقداری روغن به آن اضافه نمایید تا سطح آن در بین دو علامت بر روی گیج قرار بگیرد.

البته در نظر داشته باشید که زیاد بودن روغن نیز به موتور اتومبیل اسیب وارد می کند. برای اینکه بتوانید روغن اتومبیل را چک کنید لازم است که خودرو را بر روی زمین صاف پارک کرده و صبر کنید تا سرد شود. سپس شاخص روغن را بیرون بکشید و دستمال آن را پاک کنید. دوباره در محفظه روغن قرار دهید پس از چند ثانیه دوباره آن را بیرون بکشید. اگر خط ان بین دو خط بالا و پایین باشند مقدار روغن اتومبیل مناسب است.

نکته مهمی که در راهنمای مراقبت پاترول باید ذکر کنیم و در نظر داشته باشید که کم شدن روغن موتور یک امر عادی می باشد و بر اساس استاندارد تولید کنندگان خود را معمولاً تا ۰.۵ لیتر در هر 10 هزار کیلومتر طبیعی می باشد. البته بهتر است بدانید که این مقدار در اتومبیل های مختلف متغیر است. اگر مصرف روغن اتومبیل شما غیر عادی باشد سعی کنید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

در نظر داشته باشید حتی اگر شما از خودرو استفاده نکنید نیز روغن موتور فاسد و خراب خواهد شد. پس باید به فاصله زمانی بین دو تعویض روغن که معمولا شرکت سازنده خود را اعلام خواهد کرد. توجه نمایید شرایط کاری و نوع موتور در این زمان بسیار موثر می باشد. زمان تعویض روغن حتماً به سطح کیفی و گریدویسکوزیته روغن مطابق با فصول سال توجه و روغن هایی که در دفترچه راهنما اتومبیل ذکر شده است استفاده نمایید.

اگر شما این کار را انجام ندهید علاوه بر افزایش سریع اسیب به موتور خودرو ممکن است خودرو از شرایط گارانتی خارج شود. پیشنهاد می کنیم همیشه از یک نوع روغن موتور استفاده کنید. چرا که تعویض پی‌درپی روغن به خاطر تفاوت فرمولاسیون آن ها امکان دارد تا واکنش شیمیایی داشته و به موتور اتومبیل آسیب وارد نماید.

فیلتر روغن؛

در ادامه مبحث راهنمای مراقبت پاترول باید ذکر کنیم که فیلتر روغن یکی از اجزای اتومبیل می باشد که باید به آن توجه نمایید. با توجه به توضیح سازنده شما با هر بار تعویض روغن یا یک بار در میان باید سعی کنید تا نسبت به تعویض فیلتر روغن نیز اقدام کنید. این کار باعث کاهش مصرف سوخت شده همچنین افزایش شتاب و عمر موتور خودروی شما را نیز افزایش خواهد داد.

فیلتر هوا؛

توجه داشته باشید از اثرات فیلتراسیون بد هوا می‌توان به نارسایی در سیستم سوخت رسانی، تخریب رینگ های پیستون ، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی و … اشاره کرد. در صورتی که شما فیلتر هوا را به موقع تعویض نمایید کارایی و بازده موتور افزایش پیدا خواهد کرد.

فیلتر سوخت؛

از جمله موارد بسیار مهم در راهنمای مراقبت پاترول  این است که خراب شدن فیلتر سوخت اختلال در سوخت رسانی و حتی در مواردی قطع کامل مدار سوخت را به همراه خواهد داشت. معمولاً زمان تعویض فیلتر سوخت را در جدول هایی که برای سرویس و نگهداری خودرو اعلام می کنند که ذکر خواهند کرد.

تسمه ها؛

اگر شما در موتور را باز کنید چند تسمه مشاهده خواهید کرد که پس از هر ۲۵ هزار کیلومتر بازدید شده و باید تقریبا هر ۵۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. البته شایان ذکر است که این تایم در خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود.

راهنمای مراقبت پاترول

کاسه پلوس خلاص کن؛

در ادامه مبحث راهنمای مراقبت پاترول  باید ذکر کنیم که که در درون کاسه پلوس خلاص کن لازم نیست که پر از گریس باشد. گریس زیاد باعث خواهد شد تا به نحوی باز هم درگیری بین دندانه های روی محور و سر شافت پلوس برقرار خواهد شد و درگیری دیفرانسیل بدون اینکه نیازی به پلوس خلاص کن داشته باشد اتفاق خواهد افتاد. اما برای اینکه باز هم یک قطعه مکانیکی معلق محسوب می شود لازم است تا در حدی که روی دندانه ها از گریس پر باشد. آن ها را گریس کاری نمایید.

توجه داشته باشید که هیچ وقت نباید پس از درگیری پلوس خلاص کن اقدام به حرکت با سرعت بالا کنید. بلکه باید با دو سه بار با حرکت آرام در حدود ۱ متر به عقب و جلو حرکت کنید تا دنده های پلوس خلاص کن و پلوس به خوبی بر روی یکدیگر قرار گیرند از خوردگی آن ها جلوگیری خواهد شد است. بهتر است بدانید که حرکت یکباره باعث خواهد شد تا این دندانه ها بالاخره درون یکدیگر قفل شده و دچار پوسیدگی شود.

در نظر داشته باشید مشکلی که پیش می‌آید این است که این دندانه ‌ها به مرور دچار خرابی می‌شود و امکان دارد مکانیسم پلوس خلاص کن به مرور دچار ضعف شود و نتواند دنده های خود را در محل ثابت نگه دارد و هیچ حرکتی دنده به عقب برمی گردد. هیچ وقت نباید یک طرف را درگیر کنید. چرا که این کار باعث خواهد شد تا عملاً محور جلو غیرکاربردی باقی بماند.

 در برخی مواقع پیش می‌آید که پلوس خلاص کن به دلایلی مثل وجود آلودگی در محفظه آن یا سرد شدن هوا شده و قادر به چرخش به آن نباشید. از فشار استفاده نکنید و باید با کمی عقب جلو رفتن آن را از این حالت خارج نمایید. هیچ پلوس خلاص کن را باید تا قرار گرفتن آن در رویداد حالت قفل و خلاص بچرخانید و فشار ناگهانی به آن را وارد کنید. وصل کردن پیش بیشتر از این دو حالت باعث خواهد شد تا این قطعه به مشکل برخورد کند.

در اینجا راهنمای مراقبت پاترول برای شما بازدیدکنندگان گرامی قراردادیم. با مطالعه این مطلب بدون شک می توانید به خوبی از اتومبیل خود نگهداری کرده و اسیبی متوجه ان نخواهد بود.

خدمات مجموعه اتوداکار

همانطور که می دانید تعمیرگاه تخصصی اتوداکار از جمله تعمیرگاه های تخصصی می باشد که در تهران خیابان پاسداران واقع شده است. این مجموعه تمامی خدمات صافکاری، نقاشی، تعمیرات موتور، گیربکس و … را برای تمامی اتومبیل های وارداتی ارائه می دهد. در صورتی که کوچک ترین مشکلی برای اتومبیل شما ایجاد شود جهت دریافت راهنمای مراقبت پاترول و دیگر اتومبیل ها می توانید به وب سایت https://autodakar.ir/ مراجعه نمایید و یا مشاوره های لازم را دریافت کنید.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

 سوالات متداول

فیلتر روغن را باید هر چند وقت یکبار تعویض کرد؟

بهتر است بدانید فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن یا یک بار در میان باید تعویض شود که باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب و عمر موتور اتومبیل خواهد شد.

از کجا متوجه شویم که روغن اتومبیل ما مناسب می باشد؟

شاخص روغن را بیرون بکشید و آن را پاک کرده و دوباره در محفظه روغن قرار دهید. پس از چند ثانیه دوباره آن را بیرون بکشید اگر روغن بین دو خط بالا و پایین باشد مقدار روغن اتومبیل مناسب می باشد.

در صورتی که اتومبیل ما دچار مشکل شود به کجا باید مراجعه کنیم؟

در صورتی که مشکلی برای اتومبیل شما وارد شود می توانید به تعمیرگاه تخصصی اتوداکار واقع در پاسداران تهران مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸