بتونه و کاربردهای آن در زیرسازی نقاشی خودرو

بتونه و کاربردهای آن در زیرسازی نقاشی خودرو:

اگر خودروی شما از جمله خودروهای لوکس همچون بنز و بی ام و است و دچار آسیب شده، خوب است پیش از اقدام به مراجعه به تعمیرگاه خودرو برای صافکاری خودرو و نقاشی خودرو اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید.

مجموعه صافکاری اتوداکار در زمینه های صافکاری خودرو و نقاشی خودرو، با کادری مجرب و ماهر می تواند در تعمیرگاه بی ام و کمکتان کند.

در مطالب قبلی گفتیم که زیرسازی هر خودروی تازه تولید شده از ترکیب سه ماده زیرسازی شکل می گیرد. دومین ماده ای که در زیرسازی نقاشی خودرو به کار برده می شود بتونه نام دارد.

ویژگی های بتونه خودرو :

  • بتونه ماهیتی خمیری دارد.
  • نقش پرکننده و صاف کننده شکاف ها و چال های عمیق قطعه آسیب دیده را ایفا می کند.

بتونه و کاربردهای آن در زیرسازی نقاشی خودرو

پیشتر به صورت مفصل اشاره کردیم که آستری از چه موادی با چه مصارف و کاربردهایی تهیه می شود، بتونه نیز همانند آستری اجزایی بخصوص دارد که هریک خواص و کابردهای منحصربفرد خود را دارند و در کنار هم کیفیت و ماندگاری بتونه را ارتقا می دهند.

در ادامه با سه بتونه پر استفاده در نقاشی خودرو آشنا خواهید شد.

اقسام بتونه و کاربردشان:

در کل سه نوع بتونه در صافکاری خودرو و نقاشی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که به شرح زیر هستند:

بتونه اپوکسی:

بتونه اپوکسی از جنس رزین است. این بتونه ساختاری دو جزئی دارد. در این نوع بتونه آمین نقش سخت کننده را دارد. معمولا از بتونه اپوکسی در تعمیر قسمت های پلاستیکی استفاده می شود، علت آن نیز کاملا روشن است. چرا که بتونه اپوکسی چسبندگی بسیار خوبی دارد و ضد زنگ است.

معایب بتونه اپوکسی:

از معایب این نوع از بتونه می توان به ضعف آن در سمباده خوری اشاره کرد. در ضمن بتونه اپوکسی به لحاظ عایقی نیز ضعیف تر از دیگر بتونه ها عمل می کند. بنابراین در نقاشی خودرو و صافکاری خودرو اگر عامل عایقی بیشتر مدنظر تعمیرکار باشد از این بتونه استفاده نخواهد کرد.

بتونه پلی استر:

بتونه های پلی استری نیز همچون بتونه اپوکسی ساختاری دو جزئی دارند. رزین بکار رفته در تهیه این بتونه غیر اشباع است و برعکس بتونه اپوکسی سخت کننده آن پرآکسیدهای آلی هستند. این بتونه با توجه به سطح آسیب مورد استفاده قرار می گیرد و سخت کننده های آن تغییر می کند.

بتونه لاک و الکل:

رزین الکید و نیترو سلولز ساختار این بتونه را شکل می دهند، بنابراین بتونه لاک و الکل نیز همچون دیگر بتونه ها دو جزئی است. این بتونه همچون فیلر برای صاف کردن و صیقل دادن آسیب های سطحی و کم عمق کاربرد دارد.

در ادامه بتونه ها را به لحاظ کاربرد و ویژگی ها مورد بررسی و دسته بندی قرار می دهیم. چرا که در صافکاری خودرو و نقاشی خودرو کارایی نوع بتونه باید با نوع آسیب قطعات همخوانی داشته باشد.

بررسی بتونه ها به لحاظ ویژگی ها و کاربردها:

کمی درباره هریک از انواع بتونه ها توضیح دادیم اما بد نیست به صورت ریزتر از موارد مصرف انواع بتونه و خصوصیات خوب و بد آن ها نیز بدانیم:

ویژگی های بتونه اپوکسی:

  • این بتونه می تواند 3 تا 10 میلیمتر از سطح آسیب دیدگی را کاور کند.
  • بهترین حالت مصرف از بتونه اپوکسی برای تعمیر قطعات پلاستیکی است.
  • این نوع بتونه بسیار منعطف است.
  • چسبندگی مطلوبی برای رزین و فلز دارد.

ویژگی های بتونه پلی استر:

  • بتونه پلی استر اگر از نوع باریک باشد 2 تا 5 میلیمتر، اگر از نوع متوسط باشد 5 تا 10 میلیمتر و اگر از نوع ضخیم باشد 10 تا 20 میلیمتر از آسیب را پوشش می دهد.
  • به لحاظ تنوع و ضخامت به سه دسته تقسیم می شود، بنابراین انتخاب درمورد آن با دست بازتری صورت می گیرد.
  • بتونه پلی استر در سه نوع باریک، متوسط و ضخیم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نوع باریک این نوع بتونه برای ترمیم آسیب های کوچک و سطحی فلزات کاربرد دارد.
  • ساختار بتونه پلی استر از نوع باریک نرم است، بنابراین نمی تواند برای تعمیر شکاف های عمیق گزینه خوبی باشد.
  • نوع متوسط بتونه پلی استر برای مسطح کردن آسیب ها مورد استفاده قرار می گیرد. بافت آن شنی و نرم است و کمی به بتونه ضخیم و کمی به بتونه باریک شباهت دارد.
  • بتونه ضخیم ناهموار است و حالتی شنی دارد. چسبندکی آن عالیست و به راحتی می توان به آن شکل داد.
  • بتونه ضخیم نسبت به دیگر بتونه ها سبک تر است و کاربرد بیشتری نیز دارد.

ویژگی های بتونه لاک و الکل:

  • این نوع بتونه می تواند 1/0 تا 2/0 میلیمتر را پوشش دهد.
  • پس از سمباده زنی از این نوع بتونه برای مسطح کردن و پر کردن کار فیلر استفاده می کنند.
  • اگر دنبال بتونه ای با سرعت خشک شوندگی بالا هستید بهترین گزینه بتونه لاک و الکل است.
  • بتونه لاک و الکل تنها از یک جزء تهیه می شود.
  • این بتونه نوع ضخیم نیز دارد اما معمولا به علت سختی کار با آن خیلی مورد استقبال قرار نمی گیرد.

با توجه به توضیحاتی که درمورد ویژگی های هر یک از بتونه ها دادیم واضح است که کسب مهارت در تشخیص میزان آسیب و سطح آسیب دیده قطعه و یا قطعه تعویضی بسیار حائز اهمیت است و در انتخاب بتونه تاثیر زیادی خواهد داشت.

اگر بتونه انتخابی متناسب با آسیب وارد شده و عمق آن انتخاب شود، عمر رنگ پاشی افزایش خواهد یافت.

برای مشاوره رایگان با تعمیرکاران مجرب ما در تعمیرگاه اتوداکار و دریافت بهترین راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید

021-22883738

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸