تعمیر پلوس خودرو

اگر در هنگام روشن کردن خودرو احساس می کنید، می لرزد یا در زمان چرخاندن فرمان صدای تقه می شنوید، فورا پلوس خودروی خود را بررسی کنید چرا که ممکن است در یکی از بخش های آن مشکلی وجود داشته باشد. در ادامه جهت اطلاع شما به بررسی مشکلات و نحوه تعمیر پلوس خودرو خواهیم پرداخت.

پلوس چیست و چه وظیفه ای دارد؟

انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها توسط پلوس صورت می گیرد. پلوس ها در دو نوع موجود هستند یکی از آن ها در خودرو هایی با دیفرانسیل عقب وجود دارد که وظیفه انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ را بر عهده دارد و نوع دوم پلوس هایی هستند که در خودروهایی با دیفرانسیل در جلو موجود و وظیفه آن ها انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ و همچنین گردش چرخ از چپ به راست برای فرمان پذیری است.

در خودروهایی که دیفرانسیل آن ها در قسمت عقب قرار دارد، انتقال قدرت از جعبه دنده به دیفرانسیل به وسیله گاردن صورت می گیرد که قطعه ای ثابت است اما امکان بالا و پایین شدن دیفرانسیل را فراهم می کند. در خودرو های محرک جلو که دیفرانسیل به جعبه دنده چسبیده است، پلوس بالا و پایین شدن چرخ ها را امکان پذیر می کند. در واقع یک سر پلوس که در داخل دیفرانسیل قرار گرفته است ثابت و سر دیگر آن همراه چرخ در جاده بالا و پایین می شود. به همین دلیل بر خلاف گاردن که محوری یک تیکه است پلوس از چند قسمت تشکیل می شود.

اجزای پلوس

  • هزار خار ) در داخل چرخ دنده پلوس قرا می گیرد و وظیفه چرخاندن دیفرانسیل را به عهده دارد.)
  • مفصل جلویی یا ساچمه ای( در کنار چرخ قرار گرفته و امکان چپ و راست شدن آن را فراهم می کند.)
  • مفصل انتهایی یا سه شاخه (در کنار دیفرانسیل قرار گرفته و وظیفه بالا و پایین کردن و همچنین افزایش و کاهش طول فاصله بین دیفرانسیل و چرخ را برعهده دارد.)
  • لاستیک های گردگیر (در کنار مفاصل قرار گرفته و از نفوذ گرد و خاک و رطوبت به داخل و همچنین خروج گریس به خارج مفاصل جلوگیری می کنند.)

اجزای پلوس

مشکلات و خرابی های پلوس خودرو

مشکلات و خرابی های پلوس خودرو در قسمت مفصل ها رخ می دهد که به طور معمول با تعویض قطعات خراب می توان این مشکلات را برطرف نمود. در ادامه با انواع خرابی های پلوس و نحوه تعمیر آن ها آشنا می شویم.

پارگی لاستیک های گردگیر

یکی از مهم ترین دلایل خرابی پلوس پارگی گردگیرها است. در صورت عدم توجه به پارگی این لاستیک ها، رطوبت و غبار به داخل مفاصل پلوس نفوذ کرده و از طرفی گریس از داخل به خارج نشت پیدا می کند که همین امر موجب خشک کار کردن مفاصل شده و در نهایت پلوس خراب می شود.، لذا یکی از مواردی که در سرویس های دوره ای کنترل می شود، سالم بودن گردگیرها و تعویض آن ها در صورت خرابی است.

تعمیر گردگیر

در صورت مشاهده هر گونه پارگی یا منفذ بر سطح لاستیک گردگیر باید بلافاصله آن را تعویض نمود به این صورت که ابتدا بست انتهای آن را باز کرده و با خارج کردن لاستیک خراب، گردگیر جدید را جایگزین و بست را نصب می کنیم. در نظر داشته باشید که گردگیر باید درست سر جای خود یعنی در قسمت برآمدگی قرار بگیرد، زیرا در صورت قرارگیری اشتباه به راحتی در می آید.

لقی مفصل سه شاخه

همان گونه که از اسم این قسمت پیداست، دارای سه شاخه است که در داخل سر پلوس قرار می گیرد. هر یک از این شاخه ها یک ساچمه سوزنی دارند. داخل هر یک از ساچمه ها با گریس پر شده و به مرور زمان ممکن است بر اثر خشکی و اصطحکاک دچار خوردگی و فرسایش و در نهایت لقی شوند. این لقی موجب می شود که در زمان شروع به کار کردن، خودرو لرزش و ارتعاش شدیدی داشته باشد و در هنگام چرخش زیاد فرمان صدای تقه شنیده شود. بنابراین شنیدن صدای تقه و احساس لرزش در ماشین خبر از خرابی مفصل انتهایی یا سه شاخه پلوس می دهد.

تعمیر مفصل سه شاخه

در شرایطی که مفصل سه شاخه پلوس دچار خرابی شده است تنها راه حل، تعویض این مفصل یعنی مجموعه صلیبی و کاسه ساچمه ها است. به این صورت که با باز کردن بست روی گردگیر، جدا کردن آن و خارج کردن مجموعه می توان تعویض را انجام داد. در نظر داشته باشید که قبل از خارج کردن سه شاخه ابتدا خاری که جهت محکم کردن آن تعبیه شده است را در آورده تا سه شاخه به راحتی از هزار خار جدا شود.

مشکلات و خرابی های پلوس خودرو

خرابی مفصل جلویی یا ساچمه دار

اگر مشکلی در مفصل جلویی پلوس به وجود آید، زمان چرخش فرمان در خودرو، لرزش احساس می شود یا این که در سرعت های بالای ۸۰ کیلومتر چرخ ها دچار لرزش خفیف خواهند شد. همان گونه که گفته شد مفصل ساچمه ای ثابت است، تغییر طول نمی دهد و تنها امکان نوسان چرخ را فراهم می کند. مفصل ساچمه ای در دو نوع ساده و چرخ دنده دار وجود دارد که نوع ساده مخصوص خودروهای قدیمی است اما نوع چرخ دنده دار برای خودروهایی که دارای سیستم ای بی اس هستند، طراحی شده است تا سرعت چرخ را به سیستم اطلاع دهد.

تعمیر مفصلی ساچمه دار

اگر مفصلی جلوی خودرو دچار مشکل شود باید آن را تعویض کرد. تعویض مفصلی جلویی کاملا مشابه تعویض مفصلی عقب است به این صورت که ابتدا با باز کردن بست، گردگیر را بیرون آورده و سر پلوس را از هزار خار جدا کرده و به طور کامل با قطعه جدید تعویض کنید. در زمان بستن قطعه جدید حتما گردگیر را نیز بررسی کرده و در صورت لزوم عوض کنید. در انتها با بستن مجدد بست کار خود را به اتمام برسانید. در نظر داشته باشید که هنگام تعویض مفصل ساچمه ای اگر خودروی شما جدید است باید حتما سرپلوس چرخ دنده دار را تهیه و جایگزین کنید، زیرا در غیر این صورت سیستم ای بی اس ماشین شما درست کار نمی کند.

نکاتی که در هنگام خرابی پلوس رعایت کنید

از آن جایی که هر پلوس از دو سرپلوس تشکیل شده است، حتما به این نکته توجه کنید تا تفاوت بین دو سر پلوس را متوجه شوید؛ سر پلوسی که باید در قسمت دیفرانسیل قرار بگیرد دارای انتهایی صاف با یک خار است که با اندکی فشار سرجای خود قرار می گیرد، اما سرپلوس جلویی که به چرخ متصل می شود حتما دارای جای مهره است تا داخل توپی چرخ قرار بگیرد و به وسیله مهره روی آن محکم شود.

نکته دیگری که باید حتما به آن توجه کنید این است که سرپلوس انتهایی که دارای خار است با یک تکان کوچک از داخل دیفرانسیل خارج می شود اما اگر این قسمت داخل  دیفرانسیل گیر کند کار برای شما بسیار سخت می شود و حتی ممکن است برای خارج کردن آن نیاز به مراجعه به تراشکاری داشته باشید.

برای تکیه گاه پلوس بر روی چرخ از بلبرینگ و رولبرینگ استفاده می شود که باعث چرخش راحت تر پلوس می شوند. در زمان باز کردن پلوس حتما رولبرینگ ها را بررسی کنید و در صورت خرابی آن ها را تعویض نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 19 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸