تعمیر گاردن ماشین

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که زمان برداشتن پا از روی کلاج خودروی خود، صدای تقه شنیده باشید یا این که لرزش شدیدی را در اتاق آن احساس و از خود پرسیده باشید که دلیل این تقه یا لرزش چیست؟

این مشکلات معمولا زمانی که گاردن ماشین دچار لقی یا بریدگی شود، رخ می دهند. حال این سوال به وجود می آید که برای تعمیر گاردن ماشین باید چکار کنیم؟

 تعمیر میل گاردن خودرو

تمامی خودروهایی که دیفرانسیل عقب دارند یعنی موتور آن ها در قسمت جلو و دیفرانسیل آن ها بر روی چرخ های عقب سوار است، دارای میل گاردن هستند. میل گاردن خودرو نیز مانند سایر قطعات آن دچار خرابی و مشکل می شود. پیش از این که سخنی از عیوب این قطعه و نحوه تعمیر آن به میان آوریم، بهتر است با میل گاردن و کارایی آن آشنا شویم.

میل گاردن چیست و چه کاربردی دارد؟

در خودروهای لوکس، کامیون ها، اتوبوس ها و… که دیفرانسیل آن ها در عقب قرار دارد، انتقال قدرت بین موتور و دیفرانسیل با فاصله طولانی صورت می گیرد(فاصله ای یک و نیم تا دو متری)، بنابراین باید یک قطعه در این حدفاصل وجود داشته باشد که خلا را پر کند. میل گاردن دقیقا نقش پرکننده این فاصله را به عهده دارد و با اتصال به انتهای جعبه دنده و ابتدای دیفرانسیل این دو قطعه را به یکدیگر متصل کرده و قدرت را منتقل می کند.

اجزای میل گاردن

میل گاردن از اجزای مختلفی تشکیل شده است و شامل موارد زیر می شود:

  • کشویی جلو
  • چهار شاخه‌ی جلو
  • بدنه
  • چهار شاخه‌ی عقب
  • فلنچ

اجزای میل گاردن

عملکرد میل گاردن

در زمان حرکت خودروهایی که دیفرانسیل آن ها بر روی چرخ های عقب قرار گرفته است با هر بار رد شدن از روی دست اندازهای سطح جاده و بالا پایین شدن چرخ، دیفرانسیل نیز بالا و پایین می شود و دیگر ثابت نیست، بنابراین وجود یک محور با یک سر ثابت و یک سر مفصلی که دارای قابلیت حرکت به بالا و پایین باشد، الزامیست. وجود میل گاردن با یک سر متحرک این مشکل را در خودروهای لوکس برطرف کرده است. ساختمان این قطعه به گونه ایست که کشویی قسمت جلو ثابت و به جعبه دنده متصل می شود، اما چهارشاخه عقبی قابلیت بالا و پایین شدن دارد و هم زمان با چرخش و انتقال قدرت، اجازه بالا و پایین شدن را به دیفرانسیل می دهد.

در نظر داشته باشید با هر بار بالا و پایین شدن دیفرانسیل فاصله ی بین جعبه دنده و دیفرانسیل نیز بیشتر می شود و از آن جایی که میل گاردن حالت فنری ندارد باید این نقص توسط کشویی بر طرف شود. به این صورت که با هر بار افزایش و کاهش فاصله، کشویی بیشتر و کمتر به داخل گلدانی جعبه دنده فرو رفته و بیرون می آید.

نکته: در صورتی که کشویی میل گاردن از داخل گلدانی جعبه دنده خارج شود، خودرو چپ می کند و خسارتی جبران ناپذیر به بار می آورد.

لرزش میل گاردن

تمامی خودروهای دارای میل گاردن لرزش دارند و هرچه طول میل گاردن بیشتر باشد، این لرزش نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل برای کاهش این لرزش در خودروهای لوکس از میل گاردن های دو تکه استفاده می شود یعنی دو میل گاردن کوتاه (گاردن دو تکه) را جایگزین یک میل بلند کرده اند و به این واسطه لرزش ها و ارتعاش را تا حد قابل توجهی کاهش داده اند. البته برخی از خودروها نیز میل گاردن را داخل یک لوله قرار می دهند تا به صورت آزاد قرار نگیرد و ارتعاش آن کاهش یابد.

مشکلات میل گاردن

عمده مشکلات و خرابی های میل گاردن خودرو در قسمت چهار شاخه آن به وجود می آید. قسمت چهار شاخه میل گاردن خود از ۲ دو شاخه تشکیل شده است که به واسطه صلیبی به یکدیگر متصل هستند. محل اتصال دو شاخه ها به صلیبی به صورت مداوم در حال تماس است، لذا جهت جلوگیری از ساییدگی و اصطحکاک از ساچمه سوزنی استفاده می شود تا بدون ایجاد خوردگی و به راحتی بالا و پایین شود‌. این ساچمه ها در گذر زمان به علت اصطحکاک فراوان دچار فرسایش و خوردگی می شوند. تنها راه حلی که بتوان از میزان خوردگی کاهش داد، گریس کاری داخل ساچمه است.

ساچمه سوزنی را در خودروهای سواری یک بار آن هم در کارخانه و هنگام نصب گریس کاری می کنند و دیگر تا زمان خرابی و تعویض امکان انجام این کار وجود ندارد، زیرا بر روی صلیبی جایی برای گریس کاری تعبیه نشده است، اما در ماشین های سنگین این قطعه باید به صورت مداوم گریس کاری شود بنابراین یکی از مواردی که در سرویس های دوره ای باید حتما انجام شود، پرکردن کاسه ساچمه با گریس است. به طور معمول سه دسته مشکل در کاسه ساچمه به وجود می آید که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

خوردگی ساچمه و لق شدن چهار شاخه گاردن

خوردگی کاسه ساچمه و لق شدن آن را می توان به واسطه ی صدای تقه ای که در زمان برداشتن پا از روی کلاج شنیده می شود، تشخیص داد که به دلیل خوردگی چهارشاخه به وجود می آید. در چنین شرایطی می توان با چرخاندن میل گاردن لقی را احساس کرد.

مشکلات میل گاردن

تعمیر خوردگی و لقی چهار شاخه

زمانی که چهار شاخه لق شود باید مجموعه صلیبی و کاسه ساچمه ها را به صورت کامل تعویض نمود. در نظر داشته باشید که کاسه ساچمه ها در بعضی از ماشین ها به راحتی سر جای خود قرار می گیرند و به راحتی نیز از جای خود کنده می شوند که در این صورت جهت جلوگیری از جدا شدن باید یک خار پشت آن قرار داد. زمانی که مجبور به تعویض مجموعه چهار شاخه شوید باید ابتدا خار را بیرون بکشید تا کاسه ساچمه به راحتی بیرون آید و در انتها با نصب صلیبی و کاسه ساچمه جدید خار را مجددا پشت آن قرار دهید.

نکته: در خودروهای سنگین کاسه ساچمه ها به واسطه پرس جاگیر می شوند.

تاب برداشتن میل گاردن

این مشکل زمانی رخ می دهد که خودرو در اثر عبور از سراشیبی یا ضربه تاب بردارد، دچار لرزش شده و این لرزش به اتاق خودرو منتقل شود. در چنین شرایطی میل گاردن سر جای خود به شدت ارتعاش دارد.

تعمیر تاب میل گاردن

زمانی که میل گاردن تاب بردارد و از بالانس خارج شود باید آن را مجددا بالانس کرد.

لقی کشویی گاردن

لقی کشویی گاردن معمولا به صورت ایجاد صدای تقه، احساس لرزش یا بریدن گاردن نمود پیدا می کند. از جمله مهم ترین دلایل بریدگی میل گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب شدن قفل گاردن
  • گیر کردن کشویی گاردن
  • خوردگی و سایش بلبرینگ های چهار شاخه گاردن
  • عوض کردن دنده معکوس در دور بالا

تعمیر بریدن میل گاردن

معمولا در چنین شرایطی قفل گاردن را تعویض می کنند یا این که پس از عوض کردن بلبرینگ های چهارشاخه آن را روغن کاری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸