تعمیر جعبه فرمان ماشین

آیا احساس می کنید که جعبه فرمان خودروی شما لق شده است؟ سیستم فرمان خودروی شما صداهای غیر عادی تولید کرده و دلیل آن را نمی دانید؟ در این محتوا قصد داریم علت خرابی، علائم و نحوه تعمیر جعبه فرمان ماشین را بررسی کنیم؛ برای رسیدن به سوالات خود مرا را در ادامه محتوا دنبال کنید.

از آن جایی که وظیفه هدایت و تغییر مسیر خودرو به عهده سیستم فرمان است، لذا سلامت این سیستم و اجزای آن بسیار اهمیت دارد. یکی از اجزای سیستم فرمان خودرو، جعبه فرمان است که نیروی وارده از سمت دست راننده را به چرخ ها می رساند. می توان گفت جعبه فرمان مهم ترین بخش سیستم فرمان خودرو است و انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی مشکلات آن خواهیم پرداخت. در صورت هرگونه اهمال و به تعویق انداختن تعمیر این بخش ممکن است سیستم فرمان دچار آسیب های جدی شود.

در زمان بروز هرگونه مشکلی در جعبه فرمان خودرو به عنوان نخستین گام برای رفع آن مشکل باید موارد زیر بررسی شود و در صورتی که ایرادی در هیچ یک از این موارد وجود نداشت سپس به سراغ مارپیچ و سایر قطعات رفت.

  • بررسی میزان باد و کیفیت لاستیک ها
  • بررسی سطح روغن هیدرولیک و کیفیت آن
  • بررسی تسمه پمپ هیدرولیک

علائم و علت خرابی جعبه فرمان

به طور معمول خرابی در هر یک از بخش های خودرو با علائمی همراه خواهد بود که در اثر علت های مختلفی به وجود آمده است. توجه به این علائم و آگاهی از منشا و علت به وجود آمدن آن ها می تواند مانع از گسترش خرابی ها و به بار آمدن خسارات و هزینه های بیشتر شود. رایج ترین علائم خرابی بخش جعبه فرمان در سیستم فرمان خودرو به شرح زیر است:

علائم و علت خرابی جعبه فرمان

  • شنیده شدن صدا به هنگام چرخش فرمان

در این موارد با چرخاندن فرمان خودرو به چپ یا راست صدایی غیر عادی به گوش می رسد که خبر از وجود مشکل در جعبه فرمان را می دهد و معمولا با بررسی موارد زیر می توان خرابی را پیدا و تعمیر نمود.

  • وجود لقی در فاصله پینیون و دنده شانه ای
  • عدم انطباق طول فنر بوش تنظیم با عمق بوش دنده شانه ای
  • عدم تنظیم جعبه فرمان هیدرولیک
  • وجود لقی در میل فرمان افقی
  • خرابی در بوش تنظیم
  • لقی جعبه فرمان

زمانی که جعبه فرمان دچار لقی شده باشد، در دست اندازها می توان تقه زدن خودرو را احساس کرد. همچنین این مشکل باعث سخت بودن چرخش فرمان در حالت درجا نیز می شود. اگر چنین معایبی را مشاهده کردید، می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • عدم تنظیم صحیح فاصله بین پینیون و دنده شانه ای
  • خوردگی و فرسودگی دنده های درگیر در حین رانندگی بر اثر اصطحکاک زیاد
  • خرابی و مشکل در بلبرینگ پینیون

 

  • سفتی غربیلک فرمان

اگر فرمان خودرو به سختی حرکت کند مطمئنا غربیلک آن دچار مشکل شده و سفت است. این مشکل معمولا در اثر گرما، جمع شدن روغن یا نداشتن فشار هیدرولیک ایجاد می شود که  در چنین شرایطی مجبور به تعویض کل جعبه فرمان خواهید شد. البته در اکثر مواقع می توان با افزایش مایع فرمان یا تنظیم صحیح جعبه فرمان مشکل را برطرف کرد. در صورت سفتی غربیلک فرمان باید موارد زیر حتما بررسی شود:

  • عدم تنظیم جعبه فرمان
  • میزان باد لاستیک ها و از استهلاک آن ها
  • سفتی سیبک های جعبه فرمان
  • سفتی بیش از حد کلاهک و چهارشاخ فنر

مشکلات جعبه فرمان هیدرولیک خودرو

مشکلات در جعبه فرمان خودرو معمولا به صورت سفت یا لق شدن فرمان یا شنیدن صداهای غیر عادی نمود پیدا می کند. در این بخش قصد داریم علت اصلی این مشکلات را بررسی کرده و راه حلی برای برطرف سازی و تعمیر آن ها ارائه دهیم. مهم ترین مشکلاتی که در جعبه فرمان ماشین به وجود می آیند، شامل مواردی می شود که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مشکلات جعبه فرمان هیدرولیک خودرو

پایین آمدن سطح روغن هیدرولیک

وجود نشتی در مخزن روغن هیدرولیک یا یکی از شلنگ های آن، پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک و سوییچ الکتریکی لوله پمپ باعث روغن ریزی و در نتیجه پایین آمدن سطح روغن در مخزن هیدرولیک خودرو می شود. جعبه فرمان به شکل هیدرولیکی کار می کند و همین موضوع باعث می شود که سطح مایع فرمان در حالت عادی کاهش پیدا نکند، بنابراین اگر سطح روغن هیدرولیک پایین آمد مطمئنا یکی از موارد ذکر شده دچار نشتی است.

این نشتی معمولا در اثر شل شدن اتصالات، شکستگی واشر و… رخ می دهد و تنها راه حل برطرف سازی آن بررسی جعبه فرمان و عیب یابی است. در نظر داشته باشید که در صورت نادیده گرفتن روغن ریزی ممکن است با نرسیدن مایع فرمان، چرخ دنده ها بیش از  حد گرم شوند و سایر قطعات نیز از تاثیرات این مشکل بی بهره نمانند، لذا در صورت مشاهده هرگونه نشتی یا احساس بوی روغن سوخته فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا به این واسطه از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری به عمل آورید.

شنیدن شدن صدا هنگام چرخش فرمان در حالت درجا

ممکن است در زمان روشن کردن خودرو و کار کردن درجای موتور صداهای غیر عادی از سمت پمپ هیدرولیک شنیده شود که در این صورت احتمال خرابی پمپ وجود دارد، اما اگر در زمان چرخاندن فرمان به چپ یا راست صدایی جیغ مانند شنیده می شود، باید حتما تسمه هیدرولیک را بررسی نمود، زیرا ممکن است سایز یا محل قرارگیری آن مناسب نباشد. در نظر داشته باشد که معیوب بودن فولی تسمه بر روی میلنگ نیز ممکن است از دلایل ایجاد این صدای جیغ باشد.

توجه کنید که شنیدن صداهای غیرعادی در هنگام چرخاندن فرمان ممکن است در اثر پایین بودن سطح روغن در مخزن هیدرولیک یا کیفیت روغن باشد.

سفتی فرمان خودرو

به طور معمول سفتی فرمان خودرو در اثر خرابی تسمه هیدرولیک، عدم کیفیت روغن هیدرولیک یا نرسیدن آن به پمپ ( پایین آمدن سطح روغن)، خرابی شیر هیدرولیک، خرابی پمپ هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک است.

خلاصی بیش از حد فرمان

گاهی در صورت بروز مشکل در یکی از قطعات جعبه فرمان یا عدم تنظیم آن، فرمان خودرو بیش از حد خلاص می شود که در این صورت باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کرده و یکی از موارد زیر را بررسی کنید.

  • لق شدن دنده فرمان
  • لق شدن اهرم بندی
  • خوردگی و فرسایش قطعات سگ دست
  • لق شدن قطعات یاتاقان چرخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸