علت خرابی بخاری خودرو؛ اگر بخاری خراب را تعمیر نکنیم چه می شود؟

علت خرابی بخاری خودرو؛ اگر بخاری خراب را تعمیر نکنیم چه می شود؟

بدون بخاری ماشین، تحمل سرمای هوا برای راننده و سرنشینان در فصل زمستان سخت و طاقت فرساست. این سیستم کاربردی نیز گاهی دچار مشکل می شود و ممکن است شما پس از روشن کردن آن متوجه شوید که بخاری باد سرد تولید می کند. در این بخش قصد داریم به بررسی موضوع علت خرابی بخاری؛ اگر بخاری خراب را تعمیر نکنیم چه می شود؟ رسیدگی کنیم، بنابراین اگر احساس می کنید این مطلب الان یا روزی به درد شما می خورد تا انتها با ما همراه شوید.

علت خرابی بخاری خودرو

همه ما با بخاری خودرو و اهمیت روشن کردن آن در یک روز سرد زمستانی به خوبی آشنایی داریم، بنابراین به جای مقدمه چینی بهتر است مستقیم به سراغ اصل مطلب برویم. خرابی بخاری خودرو معمولا علت های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم.

پوسیدگی شلنگ ها و خرابی لوله های بخاری

در اکثر خودروها، لوله ها و شلنگ هایی به سیلندر و سرسیلندر وصل هستند که به مرور زمان ممکن است دچار فرسودگی و پوسیدگی شوند. گاهی نیز ممکن است داخل این لوله ها را جرم بگیرد و قطر آن ها کمتر از قبل شود. این مشکل باعث می شود آب در داخل رادیاتور بخاری به خوبی جریان پیدا نکند و یا در اثر انسداد کامل قطع شود. در چنین شرایطی بخاری نمی تواند گرما تولید کند.

مهم ترین عامل جرم گرفتگی لوله های بخاری خودرو، عدم استفاده از آن در فصل تابستان و بالا رفتن حرارت شبکه های رادیاتور حتی بیشتر از وقتی که زمستان ها از آن استفاده می شود، است. این شرایط باعث جرم گرفتگی مجاری جریان آب در ماه های گرم شده و به این ترتیب تا ابتدای زمستان حدوداً هشتاد درصد این مجاری مسدود و مانع کار کردن بخاری در فصل سرد می شود.

علت خرابی بخاری خودرو

Car air conditioning and heater button in modern car.

معیوب شدن رادیاتور بخاری

رایج ترین عامل خرابی بخاری خودرو، انسداد و گرفتگی رادیاتور یا ایجاد منفذ در آن است. از آن جایی که رادیاتور مهم ترین بخش سیستم گرمایش خودرو است و وظیفه تبادل و انتقال گرمای آب به هوا را به عهده دارد، در صورت خرابی یا درست کار نکردن این بخش، بخاری نمی تواند گرمای کافی تولید کند. اگر رادیاتور بخاری خودرو دچار مشکل شود باید حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا با شست و شو و رفع انسداد، مشکل را حل کند. در اکثر مواقع این مشکل تنها با تعویض رادیاتور بخاری حل می شود.

انسداد شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور

گاهی نیز ممکن است در اثر ایجاد رسوب در شلنگ های وردی و خروجی از رادیاتور در روند تولید هوای گرم بخاری اختلال به وجود آید. این رسوب ها داخل شلنگ ها را مسدود می کنند و مانع ورود و خروج آب می شوند. در چنین شرایطی می توان با رفع انسداد یا تعویض کامل شلنگ، مشکل را برطرف نمود.

اگر مدت زیادی از آخرین باری که فیلتر کابین را تعویض کرده اید می گذرد و این قطعه دچار انسداد شده است، می توانید در کنار بررسی و برطرف کردن مشکل گرفتگی مسیرها، فیلتر را نیز بررسی و تعویض نمایید.

هواگیری یا کم شدن مایع خنک کننده موتور

همان گونه که می دانید، فرآیند تولید گرما توسط بخاری خودرو به جریان در آمدن آب موتور در رادیاتور بخاری بستگی دارد. حال اگر سطح این مایع در سیستم گرمایش کاهش پیدا کند یا سیستم دچار هوا گرفتگی شود و از گردش مایع جلوگیری به عمل آورد، در تبادل گرمایی شبکه بخاری اختلال به وجود می آید. کم شدن مایعات خودرو معمولا در اثر وجود نشتی اتفاق می افتد. در چنین شرایطی تعمیرکار ابتدا باید به دنبال پیدا کردن نشتی، اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو را بررسی کرده و پس از برطرف سازی مشکل، به آن مایع خنک کننده اضافه کند و در نهایت سیستم را هواگیری نماید.

خراب شدن ترموستات

ترموستات نیز یکی از اجزای بسیار مهم خودرو است که اجازه گردش یا تغییر مسیر آب را صادر می کند. در واقع ترموستات اجازه گردش آب در اطراف موتور را زمانی می دهد که آب خنک باشد و از وارد شدن آن به رادیاتور جلوگیری می کند، اما درست زمانی که حرارت موتور بالا رفته و به خنک کاری و پایین آوردن دما نیاز است، باز شده و امکان گردش آب در داخل رادیاتور را فراهم می کند. اگر این قطعه دچار نقص شود، دیگر مسیر گردش آب به داخل رادیاتور بسته نمی شود و آب به شکل مداوم در داخل رادیاتور می گردد و بخاری دیگر نمی تواند هوای گرم تولید کند.

بیشتر بخوانید: علت خرابی سنسور دریچه گاز و چگونگی عیب یابی آن

خراب شدن واترپمپ

یکی دیگر از دلایل خرابی بخاری خودرو، معیوب شدن واترپمپ است. زمانی که واترپمپ خودرو ضعیف عمل کند، بخاری در دور موتور بالا، گرمای کافی برای گرم کردن خودرو را تولید می کند، اما زمانی که دور موتور پایین می آید یا خودرو متوقف می شود، هوای بخاری دیگر گرم نیست.  در چنین شرایطی واترپمپ به دلیل جرم گرفتگی و خوردگی قادر به فراهم کردن دبی مورد نیاز جهت به گردش درآمدن آب نیست.

خراب شدن دمنده (فن) بخاری خودرو

یکی دیگر از رایج ترین مشکلاتی که باعث می شود سیستم گرمایش خودرو به درستی عمل نکند، خرابی فن بخاری است. اگر رادیاتور به خوبی مایع موتور را گرم کرد و ترموستات هم سالم بود و اجازه ورود آب داغ به سیستم را داد، ولی از سیستم هیچ هوای گرمی خارج نشد، به احتمال زیاد یا یکی از فیوزها سوخته است یا فن بخاری خراب شده است. به طور معمول تعمیرگاه هایی که به شکل کاملا تخصصی خدمات برق و الکترونیک خودرو را ارائه می دهند، می توانند مشکلات برقی بخاری را برطرف کنند.

مشکل در یونیت سیستم

در صورتی که هیچ یک از موارد بالا دچار مشکل نشده باشد، ولی بخاری باد گرم تولید نکند، بهتر است یونیت تنظیمات سیستم را نیز بررسی کنید. در خودروهای جدید، این قطعه به شکل الکترونیکی، دریچه های سیستم را از کولر به حالت بخاری تغییر می دهد و می تواند دمای مورد نظر شما را تنظیم کند. اگر این قطعه دچار مشکل شود در تولید گرما اختلال به وجود می آید.

مشکل در سیم کشی خودرو

گاهی ممکن است در اثر سیم کشی اشتباه، عملکرد بخاری خودرو دچار اختلال شود. این مشکل معمولا پس از بردن خودرو نزد تعمیرگاه های غیر حرفه ای و یا دستکاری صاحب ماشین اتفاق می افتد. ممکن است زمانی که تصور می کنید بخاری خودرو شما خراب شده است، مشکل تنها در یک کابل یا سیم کشی اشتباه باشد. برای همین هم بهتر است خودرو را به یک فرد متخصص نشان دهید.

اگر بخاری خراب را تعمیر نکنیم چه می شود؟

اگر بخاری خراب را تعمیر نکنیم چه می شود؟

سیستم گرمایش یکی از بخش های بسیار مهم خودرو است که اهمیت آن را در فصل زمستان و زمانی که سرما نیش و دندان نشان می دهد، متوجه می شوید. بخاری اتاق خودرو را در روزهای سرد زمستانی گرم و رضایت سرنشینان از هوای گرم داخل کابین را جلب می کند. بنابراین بهتر است برای بهبود عملکرد بخاری بخش های مختلف سیستم را بررسی و پس از پیدا کردن علت خرابی، آن را برطرف کنید.

سخن پایانی

اگر بخاری خودرو شما دچار مشکل شده و هوای گرم تولید نمی کند، بهتر است آن را جهت عیب یابی و تعمیر به تعمیرگاه تخصصی اتوداکار منتقل کنید. همیشه بهترین راه حل استفاده از مهارت و تجربه افراد حرفه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 19 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸