علائم خرابی سنسور مپ و روش عیب یابی آن

سنسورها از اجزای سیستم الکترونیک خودرو هستند که در بخش های مختلف تعبیه شده اند تا اطلاعات مربوط به عملکرد آن بخش را به کامپیوتر یا سیستم کنترل مرکزی خودرو برسانند. حال اگر یکی از این سنسورها خراب شود و نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، در عملکرد کلی خودرو اختلالاتی به وجود می آید.

سنسور مپ نیز یکی از این حسگرهاست که وظیفه آن کنترل مقدار هوایی است که به داخل موتور خودرو وارد می شود. ECU با اطلاعاتی که از این سنسور دریافت می کند، بسته به مقدار غلظت هوای ورودی، مقدار سوخت مورد نیاز را نیز تنظیم می کند. اگر این سنسور معیوب شود، نسبت هوای وردی و سوخت بهم می ریزد و مشکلات فراوانی در عملکرد خودرو به وجود می آید. برای همین ما در این بخش به بررسی علائم خرابی سنسور مپ و روش عیب یابی آن می پردازیم.

علل خرابی سنسور مپ

باتوجه به آن چه که گفته شد، سنسور مپ یکی از قطعات بسیار مهم خودرو به حساب می آید که در صورت خرابی آن مشکلات زیادی گریبانگیر خودرو خواهد شد. از جمله مهم ترین این مشکلات می توان به پایین آمدن توان و قدرت موتور، بالا رفتن مقدار مصرف سوخت و ایجاد مشکلات امنیتی اشاره کرد. همان گونه که می دانید سنسورهای خودرو دارای طول عمر مفید هستند و در دراز مدت و بر اثر شرایط محیطی دچار فرسودگی می شوند.

البته عواملی نیز وجود دارند که باعث کاهش طول عمر این قطعه می شوند و مهم ترین آن ها باکیفیت نبودن سوخت، خراب بودن شمع ها، حوادث رانندگی و اعمال ضربات شدید، نفوذ آلودگی، گرمای بسیار بالای موتور و نشتی لوله خلا هستند. با یک مقدار رسیدگی بیشتر، استفاده از سوخت باکیفیت و نادیده نگرفتن سرویس های دوره ای خودرو می توانید تا حد زیادی از خرابی زود هنگام این سنسور جلوگیری کنید.

علل خرابی سنسور مپ

علائم خرابی سنسور مپ

همان گونه که گفته شد اگر سنسور مپ دچار خرابی شود کنترل مقدار هوای ورودی به موتور امکان پذیر نیست و تنظیم مقدار سوخت نیز به درستی انجام نمی شود. در چنین شرایطی ممکن است سوخت به مقدار کمتر یا بیشتر به خودرو برسد و کاهش توان موتور یا افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد.

باتوجه به نقش بسیار مهمی که این سنسور در عملکرد موتور ایفا می کند، آشنایی با علائم خرابی و رسیدگی سر وقت به آن ها، می تواند شما را از شر گسترش خرابی ها و هزینه های اضافی خلاص کند. در ادامه به بررسی مهم ترین علائم خرابی سنسور مپ خواهیم پرداخت.

خودرو ریپ می زند؛

اگر احساس می کنید، مدتیست خودرو دچار لرزش می شود و به اصطلاح ریپ می زند، احتمالا سنسور مپ دچار مشکل شده است، زیرا ممکن است در اثر بسته بودن دریچه های ورودی هوا( منیفولد)، هوای کافی به خودرو نرسیده باشد.

مصرف سوخت افزایش می یابد؛

گاهی نیز ممکن است متوجه افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودروی خود شوید و به دنبال عامل اصلی این مشکل باشید. در چنین شرایطی بهتر است سنسور مپ را نیز بررسی کنید، زیرا ممکن است در اثر خرابی این حسگر، اطلاعات درست به سیستم کنترل مرکزی خودرو نرسد و این سیستم قادر به تنظیم مناسب مقدار سوخت نسبت به غلظت هوای وردی نباشد.

در واقع ای سی یو با اطلاعات اشتباهی که دریافت می کند، با فرض این که خلا کافی موجود نیست و فشار زیادی روی موتور است، مصرف سوخت را افزایش و زمان جرقه را کاهش می دهد که در نهایت باعث بالا رفتن ناگهانی مصرف سوخت در خودرو می شود.

چراغ چک خودرو روشن می شود؛

چراغ چک خودروی شما روشن شده است و دلیل آن را نمی دانید؟ اگرچه چراغ چک ممکن است در اثر عوامل مختلفی روشن شده باشد، اما بهتر است از معیوب نبودن سنسور مپ نیز اطمینان حاصل نمایید. لذا بهترین کار مراجعه به یک مرکز تخصصی و پیدا کردن علت مشکل به وجود آمده است.

قدرت موتور کاهش چشمگیری پیدا می کند؛

یکی از تغییراتی که معمولا پس از خرابی سنسور مپ در عملکرد خودرو ایجاد می شود، پایین آمدن دور موتور است، زیرا اگر اطلاعاتی که به ای سی یو ارسال می شود به غلط خلا را زیاد اعلام کند، سیستم کنترل مرکزی با فرض این که بار روی موتور کم است، مقدار سوخت را کاهش و زمان جرقه را عقب می اندازد. در چنین شرایطی به دلیل نرسیدن سوخت کافی، قدرت موتور و شتاب خودرو با کاهش چشمگیری روبه رو خواهد شد.

کاهش قدرت موتور نیز از جمله علائمی است که دلایل متعددی دارد از این رو تشخیص علت آن ممکن است کمی سخت باشد، بنابراین در صورت مشاهده چنین مشکلی بهتر است هرچه سریع تر خودرو را به یک فرد متخصص نشان دهید.

دمای موتور افزایش می یابد؛

اگر سنسور مپ معیوب شود، در اثر عدم ترکیب مناسب هوا و سوخت و احتراق ناقص، بار روی موتور افزایش می یابد، زیرا ناچار به جبران و تولید نیروی بیشتر است. در چنین شرایطی در اثر کار بیشتر، حرارت بیشتری نیز تولید می شود. معمولا در این گونه مواقع سیستم خنک کننده نیز در اثر درگیری بیش از حد قادر به درست انجام دادن کار خود نیست و در نهایت موتور جوش می آورد.

خودرو کشش خود را از دست می دهد؛

اگر خودرو به خوبی گاز نمی خورد. یعنی زمانی که پس از توقف قصد حرکت مجدد را دارید، اما متوجه می شوید که هر میزان گاز را فشار می دهید، خودرو مانند قبل گاز نمی خورد، احتمالا سنسور مپ خراب شده است، زیرا در صورتی که سنسور مپ معیوب شود، ECU ممکن است به اشتباه مقدار هوای وردی را افزایش دهد و این بهم خوردگی نسبت هوا و سوخت باعث کاهش کشش خودرو شود.

خودرو سخت استارت می خورد؛

خراب شدن سنسور مپ می تواند حتی مانع از روشن شدن خودرو نیز شود. زیرا در صورتی که سیستم کنترل مرکزی اطلاعات اشتباه دریافت کند و نتواند مقدار و غلظت سوخت یا هوا را به خوبی تنظیم کند، ممکن است در اثر عدم کفایت مقدار سوخت یا هوا، خودرو استارت نخورد و روشن نشود.

خودرو آلاینده های بیشتری تولید می کند؛

بزرگ ترین مشکلی که خرابی سنسور مپ ایجاد می کند، عدم همخوانی مقدار سوخت با بار موجود بر روی موتور است که موجب بالا رفتن آلایندگی خودرو می شود. زمانی که خودرو سوخت بیشتری مصرف کند گازهای سمی بیشتری نیز تولید می کند. البته مقدار سوخت ناکافی نیز باعث انتشار اکسید نیتروژن می شود.

نحوه عیب یابی سنسور مپ

یکی از روش های عیب یابی سنسور مپ، استفاده از دستگاه دیاگ است. برای درست انجام دادن این تست باید مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم را به درستی انجام دهید.

  • دستگاه دیاگ را به کمک کابل مخصوص به خودرو متصل کنید.
  • پس از تعیین نوع و مدل ماشین وارد منوی پارامترها شوید.
  • قسمت مقدار هوای وردی را از داخل منو انتخاب کرده و اندازه فشار هوای وردی را مشاهده کنید.( این مقدار برای هر خودرو و در مکان های مختلف متفاوت است، بنابراین در این بخش باید حتما تجربه کافی داشته باشید، البته می توانید با تطبیق و مقایسه مقدار این پارامتر با خودروهایی که شرایط استانداردی دارند نیز کار عیب یابی را پیش ببرید.)
  • در مرحله بعد وارد منوی استخراج کدهای خطا شده و کد خطای مربوط به این سنسور را چک و بررسی کنید.
  • اگر خطایی در رابطه با سنسور مپ در حافظه کامپیوتر ثبت شده و از نوع لحظه ای بود آن را حذف کنید.
  • اگر خطای ثبت شده از نوع دائمی بود باید به سراغ قطعه بروید و پس از بررسی و تعمیر آن، مجددا به منو برگشته و خطا را حذف کنید.
  • در صورتی که پس از بررسی قطعه و انجام تست ولتاژی متوجه خرابی مدار آن شدید، باید قطعه خراب را با یک قطعه جدید تعویض کنید.

نحوه عیب یابی سنسور مپ

بررسی کدهای خطای سنسور مپ

ساده ترین راه بررسی سنسور مپ با دستگاه دیاگ، آنالیز کدهای خطای ثبت شده در رابطه با این قطعه است. تمامی کدهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم مربوط به خطای سنسور مپ هستند و در صورت مشاهده آن ها باید این قطعه را بررسی کنید.

کدP0105 : قطع شدن شلنگ رابط، خرابی دسته سیم یا کانکتور، اتصال کوتاه و ضعیف مدار سنسور

کدP0106  و کدP0107 : سولفاته شدن اتصالات کانکتور، خرابی کلی سنسور، قطعی دسته سیم، اتصال ضعیف بدنه یونیت ای سی ام یا موتور

کدP0108 : خرابی سنسور مپ، وجود نشتی خلا در محل نصب، شلنگ رابط یا منیفولد هوا، وجود اتصالی در کانکتور یا دسته سیم

کد P0109: خرابی سنسور مپ، اتصالی دسته سیم یا کانکتور، سولفاته شدن کانکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 5 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸