علت خرابی سنسور کیلومتر خودرو و تعمیر آن

سنسور کیلومتر یکی از قطعات مهم خودرو است که درست عمل نکردن آن ممکن است خطر آفرین باشد، زیرا راننده امکان اطلاع از مقدار سرعت خودرو را ندارد. خراب شدن این قطعه نیز مانند سایر قطعات با علائمی همراه است که به راننده هشدار می دهند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هریک از آن ها جهت بررسی و حل مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید. برای اطلاع از علائم خرابی سنسور کیلومتر و دلایل آن می توانید در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل خرابی سنسور کیلومتر

همان گونه که از نام آن نیز پیداست، سنسور کیلومتر وظیفه انتقال اطلاعات سرعت به کامپیوتر خودرو را به عهده دارد. در صورتی که این سنسور معیوب شود و نتواند به درستی کار خود را انجام دهد، راننده دیگر نمی تواند سرعت و شتاب دقیق خودرو را بفهمد. این مشکل عواقب زیادی دارد که شاید کوچک ترین آن عبور از سرعت مجاز و در پی داشتن جرایم رانندگی است.

در یک سیستم درست عمل نکردن قطعه ای می تواند بر روی عملکرد سایر قطعات نیز تاثیر بگذارد و در نتیجه در عملکرد کلی سیستم اختلال به وجود آورد. بنابراین آگاهی از دلایل خرابی سنسور اکسیژن و علائم هشدار دهنده وجود مشکل در این بخش می تواند کمک زیادی به جلوگیری از گسترش خرابی و کاهش هزینه ها کند. مهم ترین علت های خرابی سنسور کیلومتر خودرو شامل موارد زیر می شوند.

وجود مشکل در سنسور سرعت: به طور معمول سنسور سرعت به دلیل خرابی بخش مغناطیسی و یا آسیب دیدگی کلی نمی تواند درست عمل کند. اگر سنسور سرعت خودرو معیوب شود، عملکرد و تنظیم مقدار سوخت رسانی با مشکل مواجه و مانع از درست کار کردن سرعت سنج می شود. در چنین شرایطی سیگنال های حاوی اطلاعات سرعت یا اشتباه و یا به طور کامل ارسال نمی شوند.

وجود مشکل در کامپیوتر خودرو ECU: کامپیوتر خودرو به واسطه اطلاعاتی که توسط سنسورها از بخش های مختلف خودرو دریافت می کند، تمامی فعالیت های پیشرانه را کنترل و مدیریت می کند. اگر این بخش بسیار مهم دچار نقص شود در عملکرد خودرو اختلال زیادی به وجود می آید که خرابی سنسور کیلومتر نیز یکی از این مشکلات به شمار می رود.

وجود مشکلات فیزیکی: اگر به هر دلیلی ارتباط میان سنسور کیلومتر با سایر قسمت ها قطع شود، این بخش نمی تواند وظیفه خود را به درستی ایفا کند. سوختن سیم ها می تواند یکی از این مشکلات باشد. گاهی نیز ممکن است در اثر سیم کشی اشتباه توسط افراد ناشی این ارتباط کامل قطع شود.

دلایل خرابی سنسور کیلومتر

علائم خرابی سنسور کیلومتر

خراب شدن کوچک ترین قطعه یک خودرو با تاثیرگذاری بر روی سایر قطعات مجموعه می تواند عملکرد کلی آن خودرو را با مشکل مواجه کند. برای همین خرابی هریک از قطعات خودرو با علائم و نشانه هایی همراه است و سنسور کیلومتر نیز از این قائده مستثنی نیست. برخی از مهم ترین علائم خرابی سنسور کیلومتر که هشدار وجود مشکل در این بخش را صادر می کنند، شامل موارد زیر می شود.

راننده نمی تواند از سرعت دقیق خودرو مطلع شود: در چنین شرایطی عقربه سرعت سنج ثابت می ماند و با کم و زیاد شدن سرعت حرکت نمی کند. گاهی نیز پیش می آید که عقربه مدام بالا و پایین می شود.

سیستم کنترل کروز درست عمل نمی کند: گاهی پیش می آید که عملکرد سیستم کنترل کروز با مشکل مواجه می شود و نمی تواند سرعت خودرو را ثابت نگه دارد . دلیل بروز چنین مشکلی عدم ارسال یا ارسال اشتباه اطلاعات است.

هرزگردی خودرو در حالت پارک: اگر سنسور کیلومتر معیوب شود، زمانی که خودرو در حالت درجا کار می کند، دچار هرزگردی می شود.

مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند: ای سی یو خودرو براساس داده های دریافتی از طریق سنسور سرعت، مقدار مصرف سوخت خودرو را کنترل می کند. زمانی که این سنسور دچار نقص شود مصرف سوخت افزایش پیدا می کند و راندمان خودرو پایین می آید.

خودرو در حین شتاب گیری و یا عوض کردن دنده می لرزد: اگر متوجه شده اید که هنگام تعویض دنده و یا حین شتاب گیری، خودرو دچار لرزش می شود، احتمالا سنسور کیلومتر ماشین شما معیوب شده است.

ممکن است چراغ چک موتور روشن شود: روشن شدن چراغ چک موتور در اثر دلایل مختلفی اتفاق می افتد که یکی از این علت ها، خرابی سنسور کیلومتر خودرو است.

خودرو ریپ می زند: اگر متوجه شده اید که خودرو هنگام عبور از مسیرهای سربالایی و یا استفاده از دنده معکوس ریپ می زند، بهتر است برای چک و بررسی سنسور کیلومتر به یک متخصص مراجعه کنید.

خودرو در هنگام ترمزهای ناگهانی خاموش می شود: گاهی نیز پیش می آید که در هنگام عبور از روی موانع یا ترمز ناگهانی، خودرو خاموش می شود. در چنین شرایطی می توانید به خرابی سنسور کیلومتر مشکوک باشید.

دنده خودرو می پرد: پریدن دنده دلایل زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، خرابی سنسور کیلومتر است. بنابراین اگر شاهد پرش دنده یا خارج شدن آن بودید، بهتر است این سنسور را نیز بررسی کنید.

در هنگام رانندگی صداهای اضافی به گوش می رسد: اکثر مشکلاتی که در قطعات مختلف خودرو به وجود می آید با علامتی مانند ایجاد صداهای غیرعادی همراه است. بنابراین اگر در هنگام کارکرد خودرو صدا شنیده شد، ممکن است سنسور کیلومتر از کار افتاده باشد.

موتور خودرو در دور بالا درست کار نمی کند: خرابی سنسور اکسیژن بر روی قدرت خودرو نیز تاثیر می گذارد و آن را با کاهش محسوس روبه رو می کند. گاهی نیز در سرعت های بالا بر روی عملکرد موتور تاثیر می گذارد.

سرعت خودرو به طور ناگهانی کم می شود: یکی دیگر از علائم خرابی سنسور اکسیژن، پایین آمدن یکباره سرعت و بالا رفتن مجدد آن در دنده دو است.

علائم خرابی سنسور کیلومتر

تعمیر سنسور کیلومتر خودرو

از آن جایی که سنسور کیلومتر خودرو در مجاورت چرخ ها قرار دارد، همواره ممکن است دچار خرابی یا ترک خوردگی شود به همین دلیل شاید اکثر رانندگان این سوال را داشته باشند که آیا امکان تعمیر سنسور کیلومتر خودرو وجود دارد؟ در جواب باید گفت که خیر این قطعه نیز مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو امکان تعمیر ندارد و باید حتما آن را با یک قطعه جدید جایگزین نمود. ناگفته نماند این کار کاملا تخصصی است و حتما باید توسط یک متخصص صورت بگیرد.

سخن پایانی

همان گونه که گفته شد، در صورت خرابی سنسور کیلومتر خودرو، راننده نمی تواند از سرعت لحظه ای مطلع شود. در چنین شرایطی نه تنها ایمنی راننده و سرنشینان به خطر می افتد، بلکه ممکن است در اثر خروج از حدود سرعت مجاز، جریمه های رانندگی کلان را نیز برای راننده به دنبال داشته باشد. البته مشکل به اینجا هم ختم نمی شود و طبق آن چه که در این محتوا به آن اشاره شد، مشکلات متعددی نیز در عملکرد خودرو به وجود می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸