رفع زردی و کدری چراغ ماشین

چراغ های جلوی خودروی شما زرد و کدر شده اند و نمی دانید چگونه آن ها را روشن و براق کنید؟ تصمیم گرفته اید چراغ های کدر شده را با چراغ های جدید تعویض کنید؟ بهتر است دست نگه دارید. اول این محتوا که موضوع آن رفع کدری چراغ خودرو است را مطالعه کنید و سپس در این رابطه تصمیم بگیرید.

رفع کدری چراغ خودرو

شاید چراغ های خودرو، تاثیری بر حرکت پیشرانه نداشته باشند، اما یکی از مهم ترین بخش های آن به حساب می آیند، زیرا امنیت جانی و مالی سرنشینان خصوصا در شب به سلامت آن ها بستگی دارد. رانندگی درشب بدون چراغ های جلو تقریبا غیر ممکن است. آن ها علاوه بر این که مسیر را برای شما روشن می کنند، به خودروهایی که از روبه رو می آیند، کمک می کنند تا بتوانند موقعیت شما در جاده را ببینند و به این وسیله از بروز حادثه های مرگ بار جلوگیری کنند.

در دراز مدت چراغ های جلوی خودرو در اثر طی کردن مسافت های طولانی و شرایط محیطی کدر می شوند و همین موضوع مانع از عبور مناسب نور از لنز پلاستیکی می شود. در چنین شرایطی علاوه بر این که خودرو ظاهر مناسبی ندارد، ممکن است برای شما خطر آفرین نیز شود. عده ای تصور می کنند بعد از کدر شدن چراغ ها بهتر است آن ها را تعویض کنند در صورتی که این کار کاملا اشتباه و بسیار هزینه بر است.

پیشنهاد ما به شما این است که در صورت مشاهده این مشکل ابتدا با استفاده از روش های خانگی سعی کنید آن را برطرف نمایید و اگر این روش ها جواب نداد به یک متخصص برای رفع کدری چراغ ماشین خود مراجعه کنید.

دلایل کدر شدن چراغ ماشین

پیش از آن که بخواهیم شما را در زمینه رفع کدری چراغ خودرو راهنمایی کنیم، بهتر است دلیل به وجود آمدن این مشکل را بدانید. لنز چراغ های خودرو از جنس نوعی پلاستیک پلی کربنات است که با ساختار قوی خود در تمامی شرایط سخت جاده ای مقاومت می کند و نمی شکند.، اما این لنزها یک نقطه ضعف نیز دارند و آن آسیب پذیر بودن نسبت به پرتوهای فرابنفش خورشید است. البته تولید کنندگان چراغ های بزرگ خودرو فکری برای این مشکل کرده اند و روی لنزها را با محافظ های UV پوشانده اند ولی مشکل اینجاست که این محافظ ها با گذشت زمان از بین می روند.

در نبود محافظ، لنزها شروع به اکسیده شدن و تغییر رنگ می کنند. باران های اسیدی و برخورد سنگریزه ها و شن های جاده نیز این روند را سرعت می بخشند.

نحوه رفع زردی و کدری چراغ های ماشین

نحوه رفع زردی و کدری چراغ های ماشین

روش های خانگی زیادی برای برطرف کردن زردی چراغ خودرو وجود دارد، اما بهتر است همه آن ها را امتحان نکنید، زیرا بعضی از این روش ها مانند استفاده از نوشابه ممکن است به چراغ و بدنه خودروی شما آسیب وارد کند. در ادامه یک روش ساده و بی خطر برای رفع کدری چراغ خودرو به شما معرفی می کنیم.

رفع کدری چراغ ماشین با خمیر دندان

پیش از هر کاری بهتر است وسایلی که به آن نیاز دارید، یعنی خمیر دندان، شوینده مناسب (آب و صابون)، یک دستمال نرم، نوار چسب، واکس ماشین و یک اسفنج را تهیه کنید. سپس چراغ خودرو را با استفاده از شوینده، پارچه نرم و اسفنج خوب بشویید تا بتوانید مقدار و محدوده کدری را دقیق ببینید. پس از شست و شو اجازه دهید چراغ کاملا خشک شود تا عملیات را آغاز کنید.

در مرحله بعد برای جلوگیری از سایش بدنه و وارد آمدن آسیب به رنگ خودرو، نوار چسبی که تهیه کرده اید را به شکل دقیق و کامل به ناحیه اطراف چراغ بچسبانید و همه جا را بپوشانید. (اگر می توانید چراغ خودرو را جدا کنید، پیشنهاد می دهیم این کار را انجام دهید تا بتوانید راحت تر به کار خود برسید و نتیجه کار بهتر باشد.)

دستمال نرم یا اسفنج را کمی مرطوب کنید، سپس آن را به مقدار کافی از خمیر دندان آغشته نمایید و به شکل دورانی روی چراغ بمالید. به مدت ۵ دقیقه این کار را تکرار کنید تا زردی های روی چراغ برطرف شوند. حال می توانید آن را بشویید و نتیجه کار را ببینید. اگر همچنان مقداری از کدری و زردی ها باقی مانده است، می توانید مراحل قبل را مجددا تکرار کنید. در نهایت جهت جلوگیری از وارد آمدن آسیب در اثر نور آفتاب و گرد و غبار، مقداری واکس خودرو به چراغ بمالید.

برق انداختن چراغ خودرو با سنباده و پولیش

برای برطرف کردن زردی و کدری چراغ خودرو می توانید مراحل زیر را پشت سرهم اجرا کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و چراغ خودروی خود را برق بیاندازید.

برق انداختن چراغ خودرو با سنباده و پولیش

  • ابتدا مواد لازم خود را از فروشگاه تهیه کنید. برای این کار به پولیش، نوار چسب، سنباده، حوله نرم، الکل یا اسپری نانو و چسب محافظ پرتو فرابنفش نیاز دارید.
  • پیش از هر کاری ابتدا چراغ را به وسیله یک شوینده معمولی خوب تمیز کنید تا بتوانید محل تیرگی ها و کدری ها را ببینید.
  • در صورتی که امکان جدا کردن چراغ ها برای شما وجود ندارد، بهتر است جهت جلوگیری از وارد آمدن آسیب به بدنه خودرو، اطراف چراغ را با چسب نواری خوب بچسبانید.
  • پولیش را به واسطه یک دستمال نرم به شکل دورانی بر روی سطح چراغ بمالید و این کار را چند دقیقه ادامه دهید تا کدری های سطح آن از بین بروند.
  • در مرحله بعد می توانید با استفاده از یک سنباده با سطح بسیار ریز مانند ۲۰۰، به مدت ۵ دقیقه با احتیاط بر روی قسمت هایی که نیاز به این کار دارند، بکشید.
  • برای برطرف سازی خط و خش های ایجاد شده در اثر سنباده، مجددا پولیش را به وسیله یک دستمال نرم (میکروفیبری) بر روی سطح چراغ بمالید و ۱۰ دقیقه کار را ادامه دهید.
  • برای این که چراغ خودروی شما پس از مدتی به حالت زرد و کدر در نیاید، بهتر است پس از پولیش کاری و تمیز کردن چراغ، سطح آن را با اسپری نانو بپوشانید. این اسپری برای مدتی از چراغ خودرو شما محافظت می کند. فقط مراقب باشید که در هنگام پاشیدن اسپری، سطح چراغ کاملا خشک و بدون رطوبت باشد.
  • همچنین برای جلوگیری از آسیب مجدد به چراغ ها می توانید از چسب های محافظ پرتو فرابنفش استفاده کنید. این نوع چسب ها از کدر شدن چراغ ها برای مدت طولانی جلوگیری می کنند.

نکته: اگرچه ما مو به مو مراحل انجام کار را به شما توضیح دادیم، اما باز هم بهتر است این کار به دلیل ظرافت ها و حساسیتی که دارد، حتما توسط یک فرد متخصص انجام شود تا به خودروی شما آسیب وارد نشود. در مراکز تخصصی، این کار به واسطه تجهیزات پیشرفته و دستگاه های پولیش کاری اوربیتالی انجام می شود و شما در نهایت چراغ خودروی خود را به شکل کاملا صاف و براق تحویل می گیرید.

سخن پایانی

در نهایت وظیفه خود می دانیم که به شما بگوییم، اگر تمامی راه ها را برای برطرف کردن کدری چراغ خودرو امتحان کرده و به نتیجه نرسیده اید، بهتر است به یک مرکز تخصصی مراجعه و از کارشناسان این حرفه کمک بگیرید. با این کار به جای تعویض چراغ و صرف هزینه های بالا می توانید چراغ قبلی خود را به شکل کاملا صاف و براق تحویل بگیرید. در این مراکز چراغ ها را با استفاده از مواد مخصوص و دستگاه های شفاف سازی بسیار شفاف و درخشان می کنند. همچنین چراغ هایی که از قسمت داخل زرد، کدر یا بخار گرفته شده اند را نیز می توانید در این مراکز کاملا تمیز و آب بندی شده تحویل بگیرید تا مجددا از محل درزها آلودگی به داخل نفوذ نکند. در صورتی که این کار به دلیل سخت بودن نحوه باز و بسته کردن چراغ برای یک شخص مبتدی بسیار دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸