صافکاری و نقاشی

صافکاری و نقاشی چیست؟

صافکاری و نقاشی یکی از پرکاربردترین شاخه های تعمیرات خودرو می باشد. صافکاری و نقاشی تمرکزش بر روی ظاهر و بدنه خودرو می باشد. می توان این بخش از تعمیرات خودرو را یک هنر تلقی کرد زیرا کمپانی های خودرو سازی تمام تلاش خود را می کند تا علاوه بر مشخصات فنی موتور خودرو بهترین طراحی را برای ظاهر خودرو های خود انجام دهند. تاریخچه این حرفه را می توان از همان ابتدا تولید عمده خودرو دانست. زمانی که بشر وسیله ای را اختراع می کند و به تولید انبوه می رساند، حرفه تعمیرات این وسیله جدید هم ایجاد می شود. این شاخه از تعمیرات خودرو به دو دسته تقسیم می شود:

  1. صافکاری
  2. نقاشی

1.صافکاری

اگر حرفه صافکاری و نقاشی را یک حرفه در نظر بگیریم، صافکاری بخش سخت افزاری آن می باشد. صافکاری وظیفه تعمیر و ترمیم قطعات بدنه خودرو، شاسی خودرو و دیگر بخش های فیزیکی بدنه خودرو را بر عهده دارد. صافکاری خودرو تقریبا همان آهنگری می باشد با این تفاوت که ظرافت صافکاری خیلی بیشتر از آهنگری می باشد. زیرا اصول اولیه آهنگری و صافکاری با یکدیگر یکسان است. هر دو حرفه از خواص فلزات برای ساخت و یا ترمیم وسایل فلزی استفاده می کنند. گرما و ضربه مهم ترین ابزار یک صافکار برای صافکاری خودرو می باشد.

صافکاری خودرو

صافکاری خودرو

انواع صافکاری خودرو

صافکاری خودرو را می توان به چند روش تقسیم بندی کرد:

  • ابزار های صافکاری
  • روش های صافکاری
  • ریزش رنگ

مهم ترین و اصلی ترین دسته بندی در صافکاری مربوط به ریزش رنگ می باشد. زیرا خیلی از روش های صافکاری مربوط به یکی از دو دسته تقسیم بندی صافکاری می باشند. صافکاری را می توان به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  1. صافکاری بدون ریزش رنگ(صافکاری بدون رنگ)
  2. صافکاری با ریزش رنگ(صافکاری با رنگ)

صافکاری بدون رنگ زمانی قابل استفاده است که در هنگام تصادف رنگ بدنه خودرو آسیب نبیند و فقط تو رفتگی ایجاد شود. این نوع از صافکاری بسیار دقیق بوده و طریف ترین بخش صافکاری می باشد. صافکاری با رنگ زمانی قابل استفاده است که در هنگام تصادف رنگ خودرو آسیب دیده باشد و به اصطلاحی رنگ بدنه خودرو ریخته باشد. در این روش دست صافکار برای صافکاری کردن باز است و می تواند آسیب های جدی به بدنه خودرو را بر طرف کند.

2.نقاشی

نقاشی وظیفه تکمیل کردن صافکاری خودرو را برعهده دارد. نقاشی خودرو به عنوان یک هنر خیابانی در جهان ثبت شده است. قطعا برای شما هم پیش آمده که در خیابان یک خودرو با رنگ یا طرح متفاوت و جذاب دیده باشید. این هنر یک نقاش خودرو می باشد. نقاشی خودرو زمانی به کمک صافکاری می آید که بر اثر تصادف بدنه خودرو ریزش رنگ شده باشد. در این حالت صافکار با خیال راحت از صافکاری با رنگ استفاده می کند و بعد از اتمام کار خودرو را به نقاش خودرو می سپارد.

نقاشی خودرو

نقاشی خودرو

انواع نقاشی خودرو

نقاشی خودرو را هم می توان به چند دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  • نقاشی کامل خودرو
  • نقاشی بخشی از خودرو
  • لکه گیری
  • احیا کردن رنگ خودرو
نقاشی کامل خودرو

نقاشی کامل خودرو در ایران زیاد رسوم نیست زیرا رنگ شدگی بدنه ماشین در بازار معاملات خودرو باعث افت قیمت خودرو می شود. زمانی از این روش نقاشی استفاده می شود که قسمت زیادی از خودرو در تصادف آسیب دیده باشد و یا صاحب خودرو قصد ترمیم و یکدست کردن رنگ خودرو را داشته باشد .

نقاشی بخشی از خودرو

نقاشی بخشی از خودرو یا همان اصطلاح که در هنگام خرید و فروش خودرو که می گویند این خودرو چند لکه رنگ دارد. در این روش از نقاشی بر اثر تصادف خودرو، بخش از رنگ بدنه خودرو آسیب می بیند و نقاش باید به صورت کاملا حرفه ای آن قسمت را نقاشی کند بدون اینکه تفاوت رنگی بین آن قسمت با بخش های دیگر خودرو جود داشته باشد.

لکه گیری

لکه گیری زمانی استفاده می شود که بر روی بدنه خودرو خطوط و یا خراش هایی ایجاد شده باشد که باعث آسیب به رنگ بدنه خودرو شود. در این روش توقع ظرافت زیادی نداشته باشید زیرا لکه گیری یا قلم گیری بدون بتونه کاری انجام می شود و جنبه روانی بیشتری دارد.

لکه گیری

لکه گیری

احیا کردن رنگ خودرو

احیا کردن رنگ خودرو برای خودرو هایی که قدیمی تر هستند و یا زمان زیادی زیر تابش نور مستقیم آفتاب باشد، استفاده می شود. روش های مختلفی برای احیای رنگ وجود دارد که در مطالب بعدی به طور مفصل به آن ها می پردازیم.

بهترین صافکاری و نقاشی خودرو

زمانی می توان گفت که صافکاری و نقاشی به درستی انجام شده است که نشانه های تصادف در خودرو مشاهده نشود. برای رسیدن به این هدف باید از ابزار و قطعات با کیفیت به همراه تجربه و علم تعمیرکار استفاده کرد. ما در تعمیرگاه تخصصی اتوداکار با بهره گیری از به روز ترین ابزار و روش های دنیا خدمات خود را در بالاترین کیفیت ارائه می کند. تجربه و مهارت تعمیرکاران ما در مجموعه تعمیرگاه اتوداکار این کیفیت را چند برابر می کند. رضایت صد در صد مشتریان ما دلیلی بر این ادعای ما می باشد.

بهترین تعمیرگاه صافکاری و نقاشی

بهترین تعمیرگاه صافکاری و نقاشی

هزینه صافکاری و نقاشی

هزینه صافکاری و نقاشی یک شاخص و یا یک معیار ثابت نداردو به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع خودرو
  • میزان آسیب به خودرو
  • استفاده از ابزار های خاص در صافکاری
  • اجناس استفاده شده در نقاشی
  • تجربه و مهارت تعمیرکار

همانطور که می دانید نوع خودرو اولین عامل تعیید دستمزد و هزینه صافکاری و نقاشی خودرو می باشد. زیرا اگر خودروی شما جز خودرو های لوکس باشد قطعا به مهارت بالا  ابزاری دقیق برای صافکاری و نقاشی نیاز است در نتیجه هزینه صافکاری و نقاشی بالا می رود. گاهی ممکن است آسیب وارد شده بسیار اندک باشد و گاهی هم آسیب بسیار جدی می باشد قطعا هزینه صافکاری و نقاشی این دو مورد متفاوت است.

هزینه صافکاری خودرو

هزینه صافکاری خودرو

در نتجه می توان گفت صافکاری و نقاشی یکی از مهم ترین شاخه های تعمیرات خودرو می باشد که به یکدیگر وابسته هستند. صافکاری و نقاشی با توجه به شرایط ذکر شده انواع مختلفی دارد. هزینه صافکاری و نقاشی به عوامل زیادی مرتبط است به همین دلیل نمیتوان عیار و شاخص برای هزینه صافکاری و نقاشی تعیین نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸