۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک یکی از شایع ترین علائم وجود مشکلات در بخش های مختلف خودرو است. اگرچه روشن شدن این چراغ هشدار، همیشه حامل خبرهای بدی برای رانندگان نیست، اما نمی توان به راحتی و بدون نگرانی نیز از کنار این مشکل گذر کرد. از آن جایی که روشن شدن چراغ چک به قسمت خاصی از خودرو مربوط نمی شود، ممکن است راننده با دیدن آن دچار سردرگمی شود و نتواند دلیل اصلی این مشکل را پیدا کند. برای همین در این محتوا قصد داریم به ۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود، اشاره کنیم تا در هنگام مواجهه با این مورد راحت تر بتوانید به دنبال نقص به وجود آمده، بگردید.

مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک خودرو یک هشدار است که گاهی خبر معیوب شدن یا اختلال در عملکرد یک بخش از خودرو را صادر می کند و گاه نیز ممکن است باز بودن در باک را به شما یادآور شود. بنابراین در هنگام روشن شدن این چراغ نیازی به نگرانی و دستپاچگی نیست. اگر در حال رانندگی هستید، به مسیر خود ادامه دهید و نزدیک ترین جایی که برای شما امکان داشت، نگه دارید و پیگیر مشکل به وجود آمده شوید.

فراموش نکنید که در صورت روشن ماندن طولانی مدت این چراغ، بهترین کار مراجعه به یک تعمیرگاه تخصصی خودرو و دریافت راهنمایی از یک فرد متخصص است، زیرا ممکن است چراغ چک خودرو به دلیل داغ شدن بیش از حد مبدل کاتالیزور و در اثر احتراق ناقص روشن شده باشد. عدم توجه و رسیدگی شما در چنین شرایطی می تواند خسارت های جبران نشدنی نظیر آتش سوزی را به دنبال داشته باشد.

همان گونه که گفته شد، روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند دلایل متعددی داشته باشد. این موضوع باعث گیجی و سردرگمی رانندگان در هنگام دریافت این هشدار می شود. برای همین در ادامه مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو را جهت اطلاع شما عزیزان شرح خواهیم داد.

معیوب شدن سنسور اکسیژن

یکی از رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو، خرابی سنسور اکسیژن است. این قطعه در صورت معیوب شدن، اطلاعات نادرستی در رابطه با نسبت هوا به سوخت برای کامپیوتر خودرو ارسال می کند و به این ترتیب باعث افزایش چشمگیر مصرف سوخت می شود. باید توجه داشت که خرابی سنسور اکسیژن می تواند قطعات دیگر از جمله کاتالیزور که بسیار گران هم هست را نیز با مشکل مواجه کند.

مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

معیوب شدن سنسور جریان هوا

یکی دیگر از علت های روشن شدن چراغ چک خودرو مخصوصا در شهرهای بزرگ که نرخ آلودگی بالایی دارند، خرابی سنسور هوا است. این سنسور وظیفه دارد مقدار هوای ورودی به موتور خودرو را کنترل و اطلاعات لازم را به ECU مخابره کند تا سیستم کنترل مرکزی میزان پاشش سوخت را بر این اساس و سایر اطلاعات رسیده از بخش های دیگر مدیریت و تنظیم نماید.

خراب شدن کوئل

اگر کوئل خودرو خراب شود، دیگر برق لازم برای جرقه زدن شمع ها فراهم نخواهد شد. در چنین شرایطی عملکرد کلی خودرو با اختلال مواجه می شود. معیوب شدن این قطعه نیز یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو است که در صورت بی توجهی می تواند باعث معیوب شدن شمع ها نیز شود و هزینه های اضافی روی دست شما بگذارد.

خرابی شمع ها و وایرها

احتراق بدون شمع ها امکان پذیر نیست. ایجاد جرقه و انفجار سوخت کار شمع های خودرو است و وایرها نیز وظیفه ترکیب سوخت و هوا و تولید جریان الکتریکی مورد نیاز برای شمع ها را به عهده دارند. اگر این قطعات خراب و فرسوده باشند (عمر مفید آن ها به پایان برسد و همچنان تعویض نشوند.)، ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شوند. علاوه بر این، خرابی وایرها گاهی بر روی باتری و کوئل خودرو نیز تاثیر می گذارد و تعویض نکردن سر وقت آن ها می تواند خرج های اضافی برای شما به دنبال داشته باشد.

مشکل در انژکتور سوخت

انژکتور خودرو وظیفه پاشش سوخت را به عهده دارد. کثیفی سوزن های انژکتور و یا خرابی آن می تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. آلودگی انژکتور دلایل متعددی دارد که مهمترین آن ها شرایط رانندگی و نوع و مقدار سوخت مصرفی است. جهت جلوگیری از خرابی انژکتور خودرو و متحمل شدن هزینه های گزاف بهتر است فیلتر بنزین را به موقع تعویض کنید.

مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز

سامانه گردش مجدد گازهای خروجی (EGR) میزان اکسید نیتروژن را که از موتور خودرو خارج می شود، کاهش می دهد و به کارکرد موثرتر آن کمک می کند. در واقع این سیستم با بازگردانی بخشی از گازهای خروجی به اتاق احتراق هم به خنک کردن این محفظه کم‌ می کند و هم گازهای سمی را با دز کمتر به بیرون انتقال می دهد. بنابراین چنانچه چراغ چک به دلیل مشکل در سامانه چرخش گاز اگزوز روشن شده باشد جهت کاهش آلایندگی خودرو باید هرچه سریع تر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. از طرفی تعویض شیر ERG و تمیز کردن این سیستم هزینه بالایی دارد. ضمنا خرابی سیستم چرخش گاز در صورت عدم رسیدگی و توجه می تواند موجب معیوب شدن انژکتور نیز شود.

نشتی خلاء

به طور معمول در هر خودرو چند سیستم خلا وجود دارد که هریک دارای وظایف متفاوتی هستند. اگر متوجه شده اید که خودرو شما درجا می زند و یا دور موتور آن پایین نمی آید، احتمالا نشتی خلا دارد. این نشتی نیز می تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو باشد که باید هرچه سریعتر برطرف شود.

معیوب شدن ترموستات

کنترل دمای خودرو به عهده ترموستات است. این قطعه جریانی از هوای خنک را به سوی موتور انتقال می دهد و به این ترتیب از بالا رفتن دمای آن جلوگیری می کند. اگر ترموستات دچار مشکل شود، چراغ چک موتور روشن خواهد شد تا به راننده هشدار دهد. به طور معمول خرابی این قطعه به دلیل عدم تعویض مایع خنک کننده اتفاق می افتد.

ایراد در مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیزور یکی از اجزای سیستم کنترل آلایندگی خودرو است. این قطعه وظیفه تنظیم نسبت سوخت به بنزین را برعهده دارد و مانع از خروج گازهای سمی از خودرو می شود. وجود این قطعه برای عدم آلایندگی ماشین الزامیست. بنابراین اگر روزی چراغ چک خودروی شما روشن شد، از سلامت این قطعه نیز مطمئن شوید.

خرابی یا تمام شدن باتری خودرو

اگر باتری خراب شود یا شارژ آن به اتمام برسد، چراغ چک خودرو روشن می شود، هرچند در خودروهای نسل جدید یک چراغ مخصوص برای نمایش مشکلات باتری وجود دارد.

نحوه خاموش کردن چراغ چک خودرو

مشکل در گیربکس اتوماتیک خودرو

اگر گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شود یا در کامپیوتر خودرو یک خطا مربوط به این قطعه وجود داشته باشد، چراغ چک روشن می شود. گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین بخش های خودرو است که در صورت بی توجهی به مشکلات آن، علاوه بر تحمیل هزینه های بالای تعمیرات، عملکرد کلی خودروی شما نیز با مشکل مواجه می شود.

از جمله دیگر مشکلاتی که می توانند دلیل روشن شدن چراغ چک موتور باشند، می توان به باز بودن یا شکستن درب باک خودرو، خرابی سنسور MAF و نصب نکردن صحیح دزدگیر اشاره کرد.

نحوه خاموش کردن چراغ چک خودرو

همان گونه که گفته شد در زمان مواجهه با چنین مشکلی نیازی به توقف خودرو نیست. می توانید همچنان به راه خود ادامه دهید. پس از این که مدتی از رانندگی شما گذشت، مجددا باید چراغ چک را بررسی کنید و اگر متوجه خاموش نشدن چراغ شدید، بهترین کار مراجعه به یک تعمیرگاه تخصصی برای بررسی دلیل روشن شدن این چراغ است، زیرا طبق آن چه که گفته شد دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد.

اگر در آن زمان به تعمیرگاه دسترسی نداشتید، چندین بار خودرو را روشن و خاموش کنید شاید چراغ خاموش شود. البته این روش همیشه و برای همه ی خودروها کارساز نیست. روش دیگری که برای خاموش کردن چراغ چک خودرو وجود دارد و شما می توانید آن را امتحان کنید، قطع و اتصال مجدد باتری خودرو به واسطه جدا کردن کابل های مثبت و منفی است.

اما در نهایت بهترین کار همان مراجعه به یک تعمیرگاه و عیب یابی خودرو از طریق دیاگ تخصصی است. با این کار از مشکل اصلی خودروی خود و دلیل روشن شدن چراغ چک مطلع می شوید و می توانید در کمترین زمان آن را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 18 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸