کارشناسی خودرو خارجی (کارشناسی تخصصی رنگ، بدنه و فنی)

طبق آمار اکثر خودروهای دسته دوم دارای ایراد فنی و بدنه هستند، بنابراین کارشناسی در هنگام انجام معاملات خودروهای دسته دوم مخصوصا خرید از دلال ها، امری الزامیست. غیر از مدل، سلامت فنی، مقدار رنگ، تعداد آپشن ها نیز در تعیین قیمت ماشین تاثیرگذار است که با یک کارشناسی دقیق و کامل می توان به راحتی ارزش واقعی آن را برآورد کرد. به دلیل بالا بودن قیمت خودروهای خارجی، کارشناسی آن ها دارای حساسیت بیش تری است، از این رو اغلب دلال ها با تلاش جهت مخفی نگه داشتن مشکلات فنی و بدنه خودرو سعی در پوشاندن این ایرادها دارند. با مراجعه به مراکز تخصصی و دریافت کارشناسی خودروهای خارجی می توانید از سوءاستفاده این افراد جلوگیری کرده و قیمت واقعی خودرویی که قصد خرید آن را دارید تعیین کنید.

کارشناسی تخصصی رنگ، بدنه و فنی خودروهای خارجی

کارشناسی خودرو به معنی بررسی کامل اتومبیل و تایید سلامت بخش های مختلف آن هم از نظر فنی و هم از نظر بدنه است. اگر قصد خرید از دلال ها یا افرادی که کار آن ها خرید و فروش خودرو است را دارید، بهترین کار انجام کارشناسی پیش از معامله است، زیرا ماشین ارائه شده توسط این افراد دسته دوم بوده و احتمالا عاری از ایراد هم نیست و شما با این اوصاف باید تشخیص دهید که آیا قیمت پیشنهادی منصفانه است یا خیر.

در هنگام معامله، خودروی مورد نظر و مطابق با سرمایه و سلیقه خود را کاملا بررسی کنید و عیب های ظاهری آن را در نظر بگیرید سپس به یک مرکز معتبر درخواست کارشناسی تخصصی خودروی خارجی را بدهید. با در نظر گرفتن این موضوع که کارشناسی ماشین های خارجی امری کاملا تخصصی است و باید حتما توسط افراد متخصص صورت بگیرد خودرو را به یک مرکز تخصصی خودروهای خارجی منتقل کرده و از آن ها برای تایید آن چه که توسط فروشنده ادعا شده است، کمک بگیرید.

کارشناسی تخصصی رنگ، بدنه و فنی خودروهای خارجی

چرا باید کارشناسی خودروهای خارجی توسط متخصص صورت بگیرد؟

افراد عادی توانایی و دانش کافی جهت تشخیص ایرادات فنی و ظاهری خودرو را ندارند، بنابراین این کار باید حتما توسط یک فرد متخصص صورت بگیرد. در اکثر تعمیرگاه های تخصصی خودروهای خارجی خدمات کارشناسی رنگ و فنی خودرو با استفاده از ابزارهای مخصوص کارشناسی ارائه می شود که وضعیت اتومبیل را به صورت دقیق اعلام می کنند، کاری که بدون وجود این تجهیزات از عهده هیچ شخص برنمی آید.

در مجتمع تخصصی خودروهای خارجی ما تمامی خدمات مربوط به کارشناسی اعم از فنی و موتور، بدنه و شاسی، آپشن ها، رنگ و.‌‌‌.. انواع خودروهای خارجی از جمله بنز، بی ام و، هیوندای، کیا، پورشه، رنو، میتسوبیشی و… به صورت کاملا حرفه ای ارائه می شود.

مزایای کارشناسی خودرو خارجی

همان گونه که گفته شد خودروهای خارجی دارای قیمت بالایی هستند و این موضوع ضرورت دریافت برگه کارشناسی را نیز بیشتر می کند، زیرا در صورتی که خریدار از ایرادات خودرو مطلع نشود و قیمت بالاتری بابت آن پرداخت کند، ممکن است ضرر زیادی از معامله متحمل شود. بنابراین بزرگترین مزیتی که کارشناسی خودرو برای خریدار به همراه دارد، خرید اتومبیلی با قیمت منصفانه است.

مزیت دیگری که این کار دارد، اطلاع راننده از وضعیت سلامت خودروی خود است. این برگه گزارشی از وضعیت فعلی فنی و بدنه خودرو را در اختیار خریدار قرار می دهد و تنها ۴۸ ساعت اعتبار دارد.

نکته: اگر پس از اتمام مهلت ۴۸ ساعته مشکلی برای خودرو پیش آید که از قبل هیچ گونه ردی از آن در کارشناسی وجود نداشته است، مسئولیت آن به عهده خریدار است نه فروشنده.

کارشناسی فنی خودروهای خارجی

کارشناسی فنی خودروهای خارجی

کارشناسی فنی خودرو یعنی بررسی سلامت آن از نظر فنی، موتور، گیربکس، جلوبندی و لاستیک و تعیین کارکرد واقعی خودرو.

در کارشناسی خودروهای خارجی فرد متخصص با استفاده از دستگاه دیاگ و اتصال آن به خودرو می تواند تمامی کدهای خطای مربوط به مشکلات آن را استخراج کرده و با آنالیز هریک با استفاده از دانش و مهارت خود ایرادها را تشخیص دهد.

 دستگاه دیاگ مستقیم به کامپیوتر خودرو متصل می شود و سنسورهایی که در بخش های مختلف خودروهای خارجی قرار دارند کدهای خطا را به کامپیوتر مخابره می کنند. تعمیرکار با استخراج این کدها توسط دستگاه دیاگ به مشکلات خودرو پی می برد.

همان گونه که گفته شد کارشناسی خودرو به وسیله دستگاه های دیاگ صورت می گیرد، اما با این وجود کارشناسی برخی از قسمت های خودرو نیاز به تخصص و مهارت دارد. یک متخصص کارشناسی بخش فنی را طی چندین مرحله انجام می دهد. به طور کلی کارشناسی فنی خودروهای خارجی شامل موارد زیر می شود.

  • تست و بررسی بخش موتور و تشخیص دفرمه شدن موتور، نشتی مایعات از موتور، وضعیت شاتون و یاتاقان های موتور، دودهای خروجی از اگزوز و…
  • تست و بررسی گیربکس و دنده های خودرو
  • دیاگ تخصصی خودرو و عیب یابی، استخراج کدهای خطا، وضعیت ایربک ها، مقدار سوخت مصرفی، کارکرد و کیلومتر واقعی خودرو و…
  • بررسی آپشن های خودرو
  • بررسی شتاب و توان خودرو
  • بررسی سیستم فرمان و هیدرولیک
  • بررسی سیستم ترمز

کارشناسی بدنه و رنگ خودرو خارجی

کارشناسی بدنه و رنگ خودرو خارجی

می توان گفت مهم ترین بخش کارشناسی خودروهای خارجی، قسمت بدنه و رنگ است که شامل، بررسی رنگ، ستون، سقف و شاسی، پوسیدگی گلگیرها و قسمت های زیرین خودرو و… می شود. یک کارشناس ماهر و کاربلد به راحتی حتی با بررسی دقیق توسط چشم نیز می تواند رنگ شدن نقاطی که بیشتر در معرض آسیب هستند، مانند صندوق عقب و سپرها را تشخیص دهد.

امروزه با روی کار آمدن دستگاه های پیشرفته و کاهش درصد خطا در کارشناسی، این کار توسط تجهیزات صورت می گیرد و کارشناس با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ و ضخامت دیجیتال به آسانی تشخیص می دهد که کدام یک از قسمت های بدنه خودرو دارای رنگ است.

این دستگاه ضخامت رنگ در قسمت های مختلف خودرو را به دقت اندازه گیری می کند و وضعیت رنگ بدنه را تشخیص می دهد. سقف و ستون خودرو مهم ترین نقاطی هستند که در افت قیمت بیشترین تاثیر را دارند پس از آن ها به ترتیب شاسی، کاپوت و صندوق عقب، درها، گلگیرها و سپر در کاهش قیمت خودرو متاثر هستند.

مهم ترین هدف کارشناسی بدنه و رنگ خودرو این است که خریدار مقدار رنگ یا صافکاری بدون رنگ را متوجه شود و با توجه به اندازه خسارت، افت قیمت خودرو را محاسبه کند تا دچار ضرر نشود. از آن جایی که رنگ خودرو را در کارخانه با استفاده از کدهای مخصوص درست می کنند، حتی ماهرترین تعمیرکاران نیز بدون داشتن آن کدها نمی توانند رنگ آن را طوری بسازند که قابل تشخیص نباشد.

نکته: در صورتی که لکه رنگ به وسیله دستگاه قابل تشخیص نباشد کارشناس با استفاده از تجربه و به کارگیری چند روش و فاکتور مخصوص می تواند لکه یا قطعات تعویضی یا صافکاری خودرو را تشخیص دهد.

روش تشخیص رنگ خودرو توسط چشم

روش تشخیص رنگ خودرو توسط چشم

در صورتی که قصد دارید با چشم و بدون استفاده از هیچ ابزاری رنگ خودرو را تشخیص دهید باید به دنبال رد یا نشانه ای از رنگ شدن بگردید. اکثر صافکارها یا نقاش های ماهر به راحتی قادر به تشخیص این موضوع هستند، اما این کار برای افراد مبتدی سخت است. با در نظر گرفتن چند فاکتور می توانید تا حدودی رنگ خودرو را تشخیص دهید.

تفاوت رنگ قسمت آسیب دیده با رنگ فابریک خودرو: از آن جایی که حتی ماهرترین تعمیرکاران نیز ممکن است در ساخت یک رنگ که درست مطابق با رنگ اصلی کارخانه است ناتوان باشند، بین رنگ قسمت آسیب دیده و رنگ اصلی خودرو مقداری تفاوت وجود دارد که با اندکی دقت به صندوق عقب، کاپوت، درب ها و گلگیرها آن هم در نور طبیعی روز می توانید این تفاوت را تشخیص دهید.

پاشیدگی رنگ در قسمت هایی از خودرو: رنگ اصلی هر خودرو به صورت یکپارچه است و در هیچ یک از درزها و لبه های آن اثری از پاشیدگی رنگ وجود ندارد. اگر پس از دقت به صندوق عقب، کاپوت و لبه درها به پاشیدگی برخورد کردید، مطمئنا خودرو دارای رنگ است، زیرا رنگ کردن خودروی تکمیل شده بدون پاشیدگی بر روی درزهای داخلی بسیار دشوار است.

وجود نقطه بر روی بدنه خودرو: در صورتی که نقاش خودرو ناشی باشد یا بدون دقت کار خود را انجام دهد، ممکن است در اثر گرد و غبار سطح رنگ نقطه نقطه شود.

پوسته پوسته شدن رنگ: رنگ اصلی کارخانه به آسانی پوسته پوسته نمی شود، بنابراین اگر روی سطح خودرو آثاری از پوسته پوسته شدن و پریدگی رنگ مشاهده کردید، احتمال رنگ شدن بدنه بسیار بالاست.

مشاهده آثار سنباده بر روی بدنه خودرو: اگر ردی از سنباده و خط هایی هاشور مانند بر روی خودرو مخصوصا لبه ها و گلگیر ها مشاهده کردید، مطمئنا خودرو رنگ شده است.

منعکس شدن تصویر بر روی بدنه خودرو: به صورت مایل و با زاویه کنار بدنه خودرو قرار بگیرید و به انعکاس تصویر بر روی آن نگاه کنید. در چنین شرایطی باید تصویر مشاهده شده کاملا صاف و شفاف باشد در غیر این صورت و ملاحظه تصاویر موج دار و غیر شفاف حتما خودرو رنگ شده است.

جذب آهنربا: ضخامت رنگ در قسمت های مختلف بدنه خودرو با کمک آهنربا قابل تشخیص است به این شکل که در صورت بیشتر بودن ضخامت رنگ، نیروی جذب آهنربا قطع یا کاهش پیدا می کند. در واقع می توان گفت قدرت جذب رنگ نسبت به رنگ اصلی کارخانه کم تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هشت =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸