گیربکس CVT چیست و چه تفاوتی با گیربکس معمولی دارد؟

گیربکس cvt طی سال های اخیر محبوبیت فراوانی در بین بهترین کمپانی های خودروسازی جهان کسب کرده است. این نوع گیربکس ها علی رغم نظر عده ای از کاربران که گیربکس های معمولی را ترجیح می دهند، قطعه ای بسیار کارآمد و باکیفیت است که رانندگی را برای رانندگان راحت تر و دلچسب تر کرده است. اگر شما نیز تحت تاثیر نظر آن دسته از افرادی که گیربکس های معمولی را بهتر می دانند، قرار گرفته اید، بهتر است در ادامه با ما همراه شوید تا در مورد این موضوع که گیربکس CVT چیست و چه تفاوتی با گیربکس معمولی دارد، بیشتر صحبت کنیم.

گیربکس CVT چیست؟

گیربکس های cvt نسل جدیدی از سیستم های انتقال قدرت هستند که اکثر خودروهای جدید با آن ها تجهیز شده اند. جعبه دنده های متغیر بر خلاف گیربکس های معمولی از تعدادی دنده ثابت تشکیل نشده اند. آن ها در هر ثانیه باتوجه به سرعت و شرایط خودرو، امکان تعویض دنده مناسب را برای راننده فراهم می کنند. این نوع گیربکس ها دو محور اصلی دارند که از یک سو به منبع نیرو و از سوی دیگر به چرخ ها متصل می شوند تا انتقال قدرت از دنده های سنگین به سبک، بسیار نرم صورت بگیرد .

گیربکس cvt چه تفاوتی با گیربکس معمولی دارد؟

تفاوت هایی که گیربکس cvt  با همتای معمولی خود دارد، عملکرد کلی این دو سیستم انتقال قدرت را با یکدیگر متمایز می کند. بنابراین برای این که به خوبی تفاوت گیربکس های Cvt و معمولی را درک کنید در ادامه به بررسی عملکرد هریک به طور جداگانه می پردازیم.

گیربکس cvt چه تفاوتی با گیربکس معمولی دارد؟

ساختار و عملکرد گیربکس CVT

مطمئنا همه ی شما می دانید که گیربکس های cvt دنده ندارند و تنها دارای دو قرقره مخروطی شکل هستند . باتوجه به آن چه گفته شد، یکی از این قرقره ها به موتور و دیگری به سیستم انتقال قدرت متصل می شوند (اندازه قرقره بر حسب مقدار نیروی مورد نیاز چرخ ها متغییر است).

همین نداشتن دنده هم یکی از دلایلی است که رانندگان نسبت به این نوع گیربکس ها احساس خوبی نداشته باشند. در صورتی که اگر خوب به این موضوع دقت کنید، نه تنها عیب به حساب نمی آید، بلکه یک مزیت هم است، زیرا همان گونه که گفته شد این نوع گیربکس ها دائما نسبت به شرایط رانندگی، تغییر دنده می دهند و همین موضوع باعث می شود، صرف نظر از مقدار سرعت موتور، هم خودرو بهتر حرکت کند و هم مصرف سوخت آن پایین تر آید.

از سویی دیگر انتقال و توزیع قدرت در این نوع سیستم ها، رانندگی را برای راننده راحت تر و نرم تر می کند. در واقع می توان گفت که رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس سی وی تی بسیار آسان تر از خودروهای گیربکس معمولی است.

این نوع سیستم ها دامنه دور موتور را به بهترین شکل کنترل می کنند بنابراین، روغن گیربکس کم تری نیز هدر می دهند. اگرچه سطح روغن گیربکس سیستم های سی وی تی دیرتر پایین می آید، اما نحوه تعویض، ابزار و روغن های بخصوصی دارند و باید حتما توسط افراد حرفه ای سرویس شوند. در صورتی که به شکل مداوم به این گیربکس ها رسیدگی و در نگهداری آن ها دقت کنید، می توانید رانندگی راحتی را تجربه نمایید.

ساختار و عملکرد گیربکس معمولی

سیستم های انتقال قدرت معمولی دنده دارند و پس از هر بار شتاب گیری خودرو، این دنده ها تغییر مکان می دهند. همان گونه که گفته شد اکثر رانندگان، بنا به عادت، رانندگی با این نوع گیربکس ها را ترجیح می دهند، اما اگر از فواید رانندگی با سیستم های سی وی تی مطلع شوند، قطعا تغییر عقیده می دهند.

گیربکس های معمولی برخلاف نسل جدید، کنترل خوبی بر روی دور موتور خودرو ندارند. این نوع گیربکس ها در هنگام احتیاج به قدرت بیشتر، تغییر دنده می دهند برای همین گاهی سرنشینان حین تعویض دنده تکان هایی را احساس می کنند.

از نظر سرویس ها نیز می توان گفت هدر رفت روغن گیربکس سیستم های معمولی نسبت به سی وی تی بیشتر است، اما در عوض از آن جایی که ساختار آن ها پیچیدگی نسل جدید را ندارد، نگهداری راحت تری دارند.

شباهت های گیربکس cvt با گیربکس معمولی

گیربکس های cvt شباهت هایی نیز با سیستم های انتقال قدرت معمولی دارند. به عنوان مثال اهرم های کنترل دنده در هر دو نوع گیربکس یکسان است. از جمله دیگر شباهت هایی که این دو سیستم باهم دارند می توان به استفاده از پدال گاز و ترمز، اشاره کرد.

مزایای گیربکس CVT

مزایای گیربکس CVT

همان گونه که گفته شد، استفاده از گیربکس CVT مزیت های فراوانی دارد و همین مزایا این سیستم را به یکی از قطعات قدرتمند و مفید تبدیل کرده است. شاید اگر مزیت های گیربکس سی وی تی را بدانید، نظرتان در رابطه با این سیستم انتقال قدرت ارزشمند تغییر کند.

پایین آوردن مصرف سوخت: از آن جایی که گیربکس های اتوماتیک دور موتور را به بهترین شکل کنترل و بسته به شرایط خودرو دنده ایده آل را انتخاب می کنند، عملکرد خودرو بسیار بهتر و مصرف سوخت کاهش پیدا می کند، زیرا هر میزان دور موتور پایین تر باشد، مصرف سوخت نیز کم تر خواهد شد. برای متوجه شدن صحت این موضوع می توانید در هنگامی که خودرو سرعت بالایی دارد به دور سنج موتور نگاه کنید و شاهد بالا رفتن حداقلی آن باشید. این در حالیست که در خودروهای دارای گیربکس معمولی با افزایش سرعت، دور موتور بسیار بالا تر می رود.

تعویض دنده نرم: گیربکس سی وی تی نیازی به جابه جایی دستی دنده ندارد. به طور معمول تعویض دنده در گیربکس های معمولی با اندکی تکان، صدا یا حتی پرتاب شدن سرنشینان به جلو همراه است در صورتی که در خودروهای مجهز به گیربکس سی وی تی تعویض دنده بسیار راحت و نرم انجام می شود.

انتقال مناسب قدرت به چرخ های خودرو: خودروهای مجهز به سیستم سی وی تی به شکل کاملا هوشمندانه دنده مناسب برای حرکت در آن لحظه را انتخاب می کنند. در واقع این قطعه وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را کاملا مناسب با شرایط رانندگی انجام می دهند. گیربکس های معمولی این ویژگی مثبت را ندارند و تعویض دنده آن ها چارچوبی نامتغیر دارد.

وزن پایین قطعه: از آن جایی که گیربکس های سی وی تی فاقد چرخ دنده هستند، وزنی سبک تر از گیربکس های معمولی دارند. یکی از دلایل کاهش مصرف سوخت نیز پایین بودن وزن قطعه و در نتیجه وزن کلی خودرو است.

معایب گیربکس CVT

این قطعه نیز مانند تمامی قطعات دیگر معایبی دارد که بدنیست آن ها را نیز بدانید.

بالا بودن صدای موتور: یکی از مشکلاتی که در برخی از خودروهای مجهز به سیستم سی وی تی قابل مشاهده است، بالا بودن سر و صدای موتور در دورهای بالا و سرعت زیاد خودرو است.

بالا بودن هزینه تعمیرات: یکی دیگر از معایب جعبه دنده های سی وی تی هزینه بالای تعمیرات آن ها است، زیرا این سیستم ها دارای قطعات گرانی هستند و در صورت معیوب شدن باید هزینه های بیشتری نسبت به گیربکس های معمولی متقبل شوید. البته بهتر است این راهم بدانید که گیربکس های CVT را باید حتما در بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک تعمیر کنید تا هم از کیفیت خدمات ارائه شده خیالتان راحت باشد و هم از قیمت های منصفانه و مصوب آن ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸