تعویض کیت تسمه تایم ال ۹۰

تسمه تایم باتوجه به نقش و تاثیرات فراوانی که در روند حرکت خودرو دارد، یکی از قطعات مهم به حساب می آید. این قطعه در خودروهای جدید جایگزین زنجیرهای قدیمی شده است که ایراداتی نظیر صداهای تولیدی، استهلاک و وزن بسیار بالای زنجیر را اصلاح کرده است.

تسمه تایم یا تایمینگ یکی از اجزای موتور به حساب می آید که میل لنگ را به میل سوپاپ متصل می کند و از این طریق کنترل باز و بسته شدن درب سوپاپ ها را به عهده دارد. پاره شدن این قطعه ممکن است پیامدهای مختلفی نظیر کج شدن سوپاپ ها را به دنبال داشته باشد، بنابراین بهترین کار تعویض آن پیش از پاره شدن است. در این مقاله قصد داریم که در رابطه با تعویض کیت تسمه تایم ال ۹۰ صحبت کنیم.

نحوه تعویض تسمه تایم ال ۹۰

احتمال پاره شدن تسمه تایم خودرو پس از پوسیدگی و فرسودگی بسیار زیاد است. از آن جایی که تسمه تایم هیچ گاه در حالت پارک پاره نمی شود، اگر خودرو به طور ناگهانی خاموش شد، حدس بزنید که تسمه تایم پاره کرده است و از استارت زدن بپرهیزید تا به موتور خودروی خود آسیب نزنید. پس از بررسی و اطمینان از پاره شدن تسمه تایم سریعا خودروی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی خودرو منتقل کنید تا در آن جا علاوه بر تعویض آن به مشکلاتی که ممکن است در اثر پارگی اتفاق افتاده باشد نیز رسیدگی شود.

یکی از قطعاتی که در طول دوره های مشخص باید تعویض شود تسمه تایم است که اگر آن را پیش از این که پاره شود، تعویض کنید هیچ گونه مشکلی برای خودرو شما پیش نمی آید و ناچار به تقبل هزینه های کلان نمی شوید. تعویض تسمه تایم خودروی ال ۹۰ باید حتما تحت نظر یک فرد متخصص انجام شود تا خودرو دچار مشکل نشود و تایمینگ آن به هم نخورد.

پیشنهاد ما به شما این است که بین هر ۴۵ تا ۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم خودروی خود را تعویض کنید، اما باز این موضوع به شرایط رانندگی شما بستگی دارد. به این صورت که اگر در شرایط سخت یعنی ترافیک های سنگین رانندگی یا به موتور دور بالا و معکوس های پیاپی تحمیل می کنید، باید زمان تعویض را کاهش دهید تا از پارگی و متحمل شدن هزینه های بالا جلوگیری کنید.

نکته: مشاهده هرگونه ترک بر روی تسمه تایم تا از بین رفتن دنده ها خبر از به پایان رسیدن عمر و فرا رسیدن زمان تعویض آن می دهد.

نحوه تعویض تسمه تایم ال ۹۰

پیامدهای پاره شدن تسمه تایم

همان گونه که گفته شد تسمه تایم در حال حرکت خودرو پاره می شود، بنابراین در خوشبینانه ترین حالت به محض پاره شدن آن، خودرو خاموش می شود، اما ممکن است این مشکل سبب کج شدن سوپاپ ها شود به این صورت که در اثر پارگی تسمه تایم، زمان باز ماندن سوپاپ ها به هم می خورد و با رسیدن پیستون و برخورد آن با سوپاپ موجب کج شدنش خواهد شد. در چنین شرایطی جهت اطلاع از وسعت خرابی باید سرسیلندر باز شود. به طور کلی پارگی تسمه تایم عواقبی از جمله آسیب به سیلندر و سرسیلندر، شکستگی پیستون و کج شدن سوپاپ را به دنبال دارد.

اهمیت تعویض تسمه تایم پیش از پاره شدن در این جاست که خود را نشان می دهد، زیرا در غیر این صورت حرکت سوپاپ ها دچار اختلال می شود.

تشخیص پاره شدن تسمه تایم

تسمه تایم در اثر فرسوده شدن دچار پارگی خواهد شد. به طور معمول در چنین شرایطی خودرو خاموش می شود که در صورت به وجود آمدن این مشکل نباید به هیچ عنوان استارت بزنید. اگر روزی اتفاقی مشابه برای شما پیش آمد ابتدا خودرو را در حالت دنده یک قرار داده و آن را هل دهید، اگر خودرو در دنده قرار گرفته و حرکت کرد، مطمئنا تسمه تایم پاره شده در غیر این صورت تسمه تایم سالم است و باید به دنبال مشکل دیگری باشید.

در واقع راه حل اصلی تشخیص پارگی تسمه تایم و بهم خوردگی تایمینگ سوپاپ ها، این است که اگر خودرو روشن نشد و استارت هرز و بی کمپرس خورد، آن را در دنده یک قرار داده و هل دهید در چنین شرایطی اگر خودرو بدون درگیری حرکت کرد، مطمئنا تسمه تایم دچار پارگی شده است.

به طور کلی پاره شدن تسمه تایم علائم دیگری نیز دارد که شما عزیزان با مشاهده هریک می توانید خودرو خود را به تعمیرگاه منتقل کرده و در جهت تعویض تسمه تایم اقدام نمایید. در نظر داشته باشید که پارگی تسمه تایم ممکن است خسارت هایی به دنبال داشته باشد. در ادامه علائم پاره شدن تسمه تایم و یا عدم تنظیم آن را جهت تشخیص بهتر شما معرفی خواهیم کرد.

تشخیص پاره شدن تسمه تایم

علائم پاره شدن تسمه تایم

اگر یکی از علائمی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را مشاهده کردید به یک تعمیرگاه تخصصی خودروهای رنو مراجعه کنید تا به شما در مورد ارتباط مشکلات به وجود آمده با تسمه تایم مشاوره دهند . اگر تصور می کنید هزینه مربوط به تعویض تسمه تایم ال ۹۰ ممکن است برایتان گران تمام شود باید بدانید این هزینه بسیار کمتر از تعمیر موتور است.

  • خاموش شدن خودرو
  • درست استارت نخوردن موتور
  • لرزیدن موتور زمانی که دور آن کند است.
  • تولید صداهای اضافی در نزدیکی قاب تسمه تایم
  • بالا رفتن مصرف سوخت خودرو، پایین آمدن محسوس شتاب و توان موتور
  • در برخی مواقع بالا رفتن حرارت بیش از حد موتور
  • خارج شدن دود سیاه از اگزوز به دلیل عدم تنظیم زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ ها در اثر درست نصب نکردن تسمه تایم
  • آب شدن شمع خودرو به دلیل اختلال در تنظیم تسمه تایم
  • درست کار نکردن موتور و تنظیم نبودن آن
  • درست کار نکردن موتور در دور بالا به دلیل شل بودن تسمه تایم

عواملی که موجب پاره شدن یا خرابی تسمه تایم می شوند:

  • استفاده از موتور در دورهای بالا که موجب مستهلک شدن بیشتر قطعات خودرو می شود. (به خصوص ۴ هزار دور در دقیقه)
  • وارد آوردن فشار بسیار بالا بر روی موتور و تسمه تایم در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، سربالایی ها و سرعت گیرها با دنده نامناسب (باید حتما از دنده های سنگین در چنین شرایطی استفاده شود.)
  • خراب شدن تسمه سفت کن (معمولا در اثر سفت کردن بیش از حد تسمه اتفاق می افتد.) برای تشخیص سفت یا شل بودن تسمه تایم می توانید آن را با فشار انگشت تست و در صورت انعطاف ۲ تا ۳ میلیمتری از نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از تسمه های نامرغوب که توان تحمل بار زیاد را ندارند (باید حتما از کیت تسمه های اصلی و فرانسوی ال ۹۰ برای تعویض استفاده شود.)

نکته: در نظر داشته باشید که پیش از خرید یا تعویض تسمه تایم حتما با یک تعمیرکار مشورت کنید. در هنگام خرید دقت کنید که دندانه های تسمه کاملا سالم و آثار شکستگی روی آن وجود نداشته باشد. کیت تسمه تایم را در جای مناسب که فشاری روی آن نباشد قرار دهید.

نکات کلیدی تعویض کیت تسمه تایم ال ۹۰

نکات کلیدی تعویض کیت تسمه تایم ال ۹۰

برخی از مهم ترین نکاتی که در زمان تعویض تسمه تایم باید حتما مد نظر داشته باشید شامل موارد زیر می شود:

  • تعویض کیت تسمه تایم خودروی ال ۹۰ و در صورت پارگی تعمیر خرابی های به وجود آمده، کاری کاملا تخصصی است که باید حتما توسط تعمیرگاه های تخصصی خودروهای رنو و فرد متخصص صورت بگیرد.
  • باید حتما تسمه تایم خراب را باز کرده و نمونه اصلی و اورجینال را مطابق با آن انتخاب و جایگزین نمود. )حتما به بچسب های قطعه دقت کنید.)
  • در هنگام تعویض تسمه تایم باید حتما شیارهای میل سوپاپ بدون حرکت و در حالت افقی قرار بگیرند.
  • پیش از جدا کردن تسمه تایم فرسوده باید با ابزار، مهره ی غلتک را مقدار شل و پس از باز کردن آن تسمه را خارج کنید.
  • در زمان تعویض حتما دقت کنید که چرخ دنده میل لنگ سقوط نکند.
  • تسمه تایم را در جای خود به خوبی قرار دهید، زیرا عدم تنظیم جای تسمه و جابه جایی آن باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور می شود.
  • توصیه می کنیم پس از تعویض تسمه تایم واترپمپ را نیز بررسی کنید، زیرا این قطعه به وسیله ی تسمه تایم چرخانده می شود و در صورت خراب بودن آن احتمال بریدگی تسمه بسیار بالا می رود. دیگر قسمت هایی که باید ملاحظه کنید، هرزگردها، تسمه سفت کن، میل سوپاپ و به طور کلی تمامی قطعاتی که تحت تاثیر تسمه تایم به حرکت در می آیند، هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸