علت ریپ زدن ماشین چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از روشن کردن یا در هنگام رانندگی، خودروی شما دچار لرزش یا تکان های شدید شود. این تکان ها و ارتعاشات غیر طبیعی را در اصطلاح ریپ می گویند. حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف چیست؟ در صورتی که کنجکاو هستید بدانید منشا اصلی این مشکل کجاست و چگونه می توان آن را برطرف کرد در ادامه با ما همراه باشید.

ریپ زدن خودرو

وقتی می گوییم خودرو ریپ می زند، منظور دقیقا چیست؟ از آن جایی که ممکن است عده ای ریپ زدن خودرو را با لرزش آن که خود دلایل متعددی دارد، اشتباه بگیرند، بهتر است پیش از بررسی علل اصلی ریپ زدن خودرو به این سوال نیز رسیدگی کنیم.

گاهی پیش می آید که راننده با روشن کردن خودرو یا در هنگام رانندگی تکان هایی را احساس می کند. این لرزش های غیرعادی، تکان های خفیف یا شدید و کپ و نوسان دور موتور را در اصطلاح ریپ زدن می گویند. در واقع منظور از ریپ زدن، عدم عملکرد یکنواخت خودرو و فعالیت منقطع و غیر متوازن موتور است. به طور معمول خودرویی که دچار این مشکل شده است در هنگام استارت زدن و بلافاصله پس از روشن شدن و حین شتاب گیری ریپ می زند.

علت های ریپ زدن خودرو

علت های ریپ زدن خودرو

ریپ زدن خودرو می تواند در اثر دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگر این علت ها را بدانید، می توانید برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل، بکوشید و در هنگام مواجهه با آن بهترین تشخیص را داشته باشید.

به طور معمول ریپ زدن خودرو به دلیل وجود خرابی در دو بخش مهم یعنی سیستم سوخت رسانی و سیستم اگزور اتفاق می افتد. در اثر معیوب شدن سیلندر، انسداد صافی بنزین، نشتی لوله های سوخت و هوا، کثیف شدن انژکتورها، خرابی سنسور اکسیژن، خرابی سنسور دریچه گاز، نشتی منیفولد، خرابی مبدل کاتالیزور و… عملکرد موتور خودرو نامتوازن خواهد شد. در واقع اگر سیستم سوخت رسانی خودرو که وظیفه تامین و ذخیره سوخت مورد نیاز موتور را بر عهده دارد، درست عمل نکند، مقدار مخلوط سوخت و هوا نسبت به قبل تغییر می کند.

اگر روزی احساس کردید خودروی شما در هنگام روشن شدن یا شتاب گیری، ریپ می زند، نخست باید پر بودن باک بنزین را چک کنید و پس از اطمینان از داشتن بنزین کافی به دنبال یکی از مشکلاتی که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، بروید.

معیوب شدن منیفولد

منیفولد وظیفه جمع آوری گازهای خروجی از سرسیلندر و هدایت آن ها به خارج را عهده دار است. اگر این قطعه معیوب شود و نشتی داشته باشد، خودرو ریپ می زند. در چنین شرایطی صدای موتور بیشتر، چراغ چک خودرو روشن و عملکرد کلی سیستم اگزور دچار اختلال می شود. اگر دلیل ریپ زدن خودروی شما معیوب شدن منیفولد باشد باید هرچه سریعتر مشکل را برطرف کنید، زیرا نشتی این قطعه بسیار خطرناک است.

معیوب شدن مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیست نیز یکی از اجزای سیستم اگزوز است که نقش بسیار مهمی در میزان آلایندگی خودرو ایفا می کند. این قطعه گازهای جمع شده و خروجی توسط منیفولد را دریافت می کند و با حذف گازهای سمی نظیر مونوکسید کربن، مانع از آلودگی هوا می شود.

اگر این قطعه خراب شود بویی شبیه به تخم مرغ گندیده (بوی گوگرد) استشمام می کنید و خودرو ریپ می زند. خرابی مبدل کاتالیزور را جدی بگیرید، زیرا در اثر عدم توجه به این مسئله، خودرو پس از مدتی ریپ زدن و با انسداد کامل این قطعه دیگر روشن نمی شود.

خراب شدن سنسور اکسیژن

اندازه گیری غلظت گازهای خروجی از محفظه احتراق به عهده ی سنسور اکسیژن است. در واقع این سنسور مقدار غلیظ یا رقیق بودن این گازها را اندازه گیری می کند و اطلاعات آن را به ای سی یو می فرستد، کامپیوتر خودرو نیز با تنظیم نسبت سوخت به هوا، مقدار سوخت وارد شده به موتور را مدیریت می کند. حال می توانید حدس بزنید که اگر این سنسور خراب شود چه اتفاقی می افتد. با کم و زیاد شدن مقدار سوخت، خودرو ریپ می زند.

خراب شدن یا کثیفی سنسور جریان هوا

این سنسور نیز وظیفه اندازه گیری مقدار هوای ورودی به سیستم سوخت را بر عهده دارد. ای سی یو به واسطه اطلاعاتی که از سنسور جریان هوا دریافت کرده است، مقدار پاشش سوخت در محفظه احتراق را تنظیم می کند. در صورت خرابی یا آلوده شدن این سنسور، امکان ارسال اطلاعات درست به سیستم کنترل مرکزی وجود ندارد و در چنین شرایطی به علت عدم تنظیم نسبت هوا به سوخت، خودرو نامتوازن می شود و ریپ می زند.

نشتی خلاء

اگر شلنگ ها و لوله های خلاء دچار فرسودگی و در نتیجه نشت شوند، عملکرد خودرو با اختلال روبه رو می شود و در نتیجه ماشین ریپ می زند، زیرا ممکن است مخلوط هوا و سوخت بیش از اندازه غلیظ یا رقیق باشد.

کثیف بودن انژکتورها

انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به درون سیلندر را به عهده دارند و یکی از اجزای مهم سیستم سوخت رسانی هستند. نازل های انژکتور اگر کثیف و مسدود شوند، خودرو نمی تواند شتاب بگیرد و ریپ می زند. این قطعات به مرور زمان دچار انسداد می شوند. در صورتی که زودتر به آن ها رسیدگی کنید، نیازی به تعویض ندارند و می توانید مشکل را با یک شست و شوی ساده برطرف کنید.

کثیف بودن انژکتورها

مسدود شدن فیلتر سوخت

فیلترها مانع از ورود گرد و غبار و آلودگی به سیستم سوخت رسانی می شوند. این فیلترها به مرور زمان دچار انسداد می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. در صورت مسدود شدن کامل صافی بنزین، پمپ سوخت و انژکتورها خراب شده و شما می توانید ریپ زدن خودرو پس از روشن شدن را احساس کنید.

معیوب شدن شمع ها

شمع ها وظیفه جرقه زنی و اشتعال سوخت در اتاق احتراق را به عهده دارند‌. اگر این قطعات کار خود را به درستی انجام ندهند، خودرو با مشکل بد سوزی یا ریپ زدن مواجه می شود. در صورتی که سر شمع ها در اثر تجمع دوده یا رسوبات کثیف شود، آن ها قدرت کافی برای جرقه زنی را ندارند. در چنین شرایطی بهترین کار تمیز کردن یا در صورت نیاز تعویض شمع ها است.

معیوب شدن کویل و وایر

افزایش ولتاژ برق تامین شده توسط باتری برای جرقه زنی شمع ها به عهده کویل است. این قطعه که یک نوع سیم پیچ القايی است، برق کافی برای جرقه زنی شمع ها را فراهم می کند و در صورت معیوب شدن موجب ریپ زدن خودرو می شود.

برقی که به واسطه کویل ولتاژ آن بالا رفته است، توسط وایر به شمع ها می رسد. خرابی وایرها نیز مانع از رسیدن این جریان قوی به شمع ها و در نتیجه اختلال در فرآیند احتراق موتور می شود. بنابراین اگر پس از روشن شدن خودرو، ریپ زدن آن را احساس کردید، ممکن است برق کافی به وایرها یا شمع ها نرسیده باشد.

تنظیم نبودن موتور

تنظیم نبودن موتور خودرو و تغییر وضعیت میلنگ نسبت به سوپاپ ها، مانع از عملکرد درست و مناسب آن می شود. این مشکل در فعالیت پیشرانه، گاهی به شکل ریپ زدن نمود پیدا می کند.

خراب شدن میل سوپاپ

خرابی میل سوپاپ نیز یکی دیگر از دلایل ریپ زدن خودرو است. به این شکل که در صورت فرسایش و تغییر شکل بادامک های این قطعه، موتور نمی تواند فعالیت خود را درست ادامه دهد و عملکرد خودرو دیگر نرم و روان نیست.

از جمله دیگر دلایل ریپ زدن خودرو که نباید از آن ها غافل شد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معیوب شدن سیلندر
  • خرابی واشر سرسیلندر و نشت رطوبت به درون محفظه سیلندر و شمع ها
  • خرابی کاسه نمد گیت سوپاپ
  • خرابی رینگ پیستون ها
  • نفوذ رطوبت به درپوش دلکو
  • خراب شدن تسمه تایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 19 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸