علل استارت نخوردن خودرو و نحوه برطرف کردن آن

استارت نخوردن خودرو یکی از مشکلاتیست که ممکن است روزی برای تمامی رانندگان پیش آید، اما دلیل اصلی بروز این مشکل چیست؟ در هنگام رویارویی با چنین مشکلی باید چه اقدامی داشته باشیم؟ آیا می توانیم همان لحظه مشکل را برطرف و ماشین را روشن کنیم؟

در این مقاله قصد داریم علل استارت نخوردن خودرو و نحوه برطرف کردن آن را بررسی کنیم تا شما عزیزان  بتوانید در هنگام مواجهه با چنین مشکلی به راحتی اوضاع را مدیریت کنید.

چرا خودرو اسارت نمی خورد؟

همه ما ممکن است در یک روز سرد زمستانی با مشکل استارت نخوردن خودرو روبه رو شویم. اکثر افراد در هنگام بروز این مشکل مخصوصا اگر عجله هم داشته باشند، دستپاچه می شوند و نمی دانند دقیقا باید چه کاری انجام دهند. در چنین شرایطی بهترین کار پیدا کردن علت استارت نخوردن خودرو است تا بتوان آن را برطرف نمود. در ادامه جهت اطلاع تمامی علت های استارت نخوردن خودرو و نحوه برطرف سازی آن ها را برمی شماریم.

استارت نخوردن خودرو به دلیل مشکلات الکتریکی

شایع ترین دلایل استارت نخوردن خودرو، مشکلات الکتریکی هستند:

خرابی باتری

می توان گفت که رایج ترین علت استارت نخوردن خودرو مربوط به باتری می شود. اگر باتری خودروی شما مدتهاست که کار می کند، ممکن است اتصالات آن دچار جرم گرفتگی یا خوردگی شده باشند. در چنین شرایطی ارتباط قطعات خودرو با باتری قطع می شود و دیگر استارت نمی خورد. پس اگر باتری خودروی شما از کار افتاد؛ پیش از هرگونه اقدامی، ابتدا اتصالات را چک کنید و سپس در صورت داشتن تستر مخصوص، آمپر را بررسی نمایید تا از ضعیف بودن باتری اطمینان حاصل نمایید. برای پی بردن به این که آیا باتری ماشین شما خالی شده است یا نه، می توانید به دنبال نشانه های زیر باشید:

  • صفحه کیلومتر شمار روشن نمی شود.
  • صدای چرخش موتور شنیده نمی شود.
  • اغلب چراغ هشدار باتری روشن می شود.

در صورت اطمینان از ضعیف یا خالی بودن باتری می توانید به واسطه باتری به باتری کردن با کابل یا قرار دادن خودرو در دنده ۲ و هل دادن آن، موقتا ماشین را روشن و جهت تعویض باتری به یک تعمیرگاه برسانید.

استارت نخوردن خودرو به دلیل مشکلات الکتریکی

معیوب شدن سوییچ

سوییچ وظیفه انتقال برق به سایر قطعات خودرو را به عهده دارد، حال اگر این قطعه معیوب شود، دیگر برق مورد نیاز جهت جرقه زنی موتور تامین نمی شود و در نتیجه خودرو استارت نمی خورد. گاهی پیش می آید که سوییچ داخل استارت می چرخد، اما ماشین استارت نمی خورد یا این که سوییچ در حالت باز (حالت استارت کامل نه) است، اما صفحه کیلومتر روشن نمی شود.

در صورتی که باتری و اتصالات آن سالم باشند، این علائم خبر از معیوب شدن سوییچ خودرو می دهند. در نظر داشته باشد که اگر چراغ ها روشن شدند سوییچ را در حالت استارت کامل بچرخانید و ببینید چراغ های هشدار دهنده خاموش می شوند یا نه؟ اگر خاموش شدند، سوییچ سالم است و به دنبال مشکل در جای دیگر باشید.

راه حل برطرف سازی سوییچ معیوب، تنها مراجعه به افراد متخصص است، زیرا رفع این مشکل نیاز به دانش و تخصص دارد و از عهده هر کسی برنمی آید.

خرابی فیوزها

یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن خودرو، سوختگی فیوز استارت است. در صورتی که دلیل مشکل استارت نخوردن خودرو، سوختگی فیوز باشد، می توانید با تعویض این قطعه، مشکل را به ساده ترین شکل ممکن حل کنید.

معیوب بودن استارت

اگر خودرو پس از استارت زدن صدایی شبیه به قیژ قیژ تولید کرد و روشن نشد، ممکن است استارت یا اتصالات آن معیوب شده باشد. در چنین شرایطی مطمئنا یکی از مشکلات زیر به وجود آمده است:

  • بوش استارت معیوب شده است: خودرو دیر روشن می شود و استارت صدای تق تق ایجاد می کند.
  • اتوماتیک استارت خراب شده است: خودرو روشن نمی شود، اما اگر یک سیم بین باتری و سوکت رابط قرار بگیرد، استارت می خورد. (در چنین شرایطی که نشان از ضعیف بودن اتوماتیک استارت دارد باید رله استارت را تعویض کرد و در صورتی که حتی با قرار دادن سیم رابط، خودرو بازهم استارت نخورد باید کل اتوماتیک تعویض گردد.)
  • چرخ دنده استارت معیوب شده است: خودرو استارت نمی خورد و صدای قیژ قیژ تولید می کند.
  • پیچ و اتصالات استارت شل شده است: خودرو روشن نمی شود.

خرابی دینام

در صورتی که دینام خودرو معیوب شود‌، باتری شارژ نمی شود و خودرو چند دقیقه بعد از روشن شدن، مجددا خاموش خواهد شد. در چنین شرایطی هر قدر استارت بزنید خودرو روشن نمی شود. اگر خودروی شما به علت خرابی دینام روشن نشد، بهترین کار تعویض دینام و شارژ نمودن دوباره باتری است.

استارت نخوردن خودرو به دلیل مشکلات سیستم احتراق

در صورتی که در هنگام استارت نخوردن خودرو تمام دلایل فوق را تک به تک بررسی کرده و به هیچ نتیجه ای نرسیدید، می توانید به سراغ مواردی که در ادامه ذکر می کنیم نیز بروید و در سیستم جرقه و احتراق خودرو به دنبال حل مشکل به وجود آمده بگردید.

استارت نخوردن خودرو به دلیل مشکلات سیستم احتراق

معیوب شدن سیم پیچ

گاهی ممکن است در اثر درست کار نکردن سیم پیچ، خودرو استارت نخورد. به عنوان مثال شکستگی بخشی از سیم های اتصالات سیم پیچ، می تواند عامل درست کار نکردن این بخش باشد. شما عزیزان می توانید با در دست داشتن یک مولتی متر یا ابزار دستی، مقاومت سیم پیچ احتراق را اندازه گیری و آن را تست کنید.

مسدود شدن فیلتر هوا

در صورتی که فیلتر هوای خودرو در اثر کثیفی دچار انسداد شده باشد، هوای مورد نیاز جهت استارت خوردن خودرو تامین نمی شود.  این مشکل به سادگی و تنها با تعویض نمودن فیلتر هوا حل می شود.

معیوب شدن رله یا پمپ سوخت

استارت خوردن خودرو و فرآیند احتراق بدون سوخت غیر ممکن است. در صورتی که رله یا پمپ سوخت دچار مشکل شود، عملیات سوخت رسانی با اختلال مواجه می شود. برای تشخیص سالم یا معیوب بودن پمپ بنزین باید سوییچ را چرخانده و روشن کنید در صورتی که مشکلی در جریان بنزین وجود داشته باشد، باید پمپ رله را تعویض کنید. در تعمیرگاه خودرو به وسیله تجهیزات مخصوص تست فشار را بر روی سیستم سوخت رسانی انجام می دهند.

مسدود شدن فیلتر سوخت

همان گونه که گفته شد در صورتی که عملیات سوخت رسانی به انژکتورها با مشکل روبه رو شود، خودرو استارت نمی خورد. عامل ایجاد اختلال در سوخت رسانی، انسداد فیلتر سوخت خودرو است. در چنین شرایطی می توانید با تعویض فیلتر سوخت، مشکل را برطرف نمایید.

خرابی دلکو

در صورت خرابی دلکو(درپوش سیستم برق رسانی) بر اثر هرگونه ضربه یا نفوذ رطوبت در سیستم برق رسانی خودرو، اختلال به وجود می آید و خودرو دیگر استارت نمی خورد. به طور معمول این مشکل با تعویض نمودن دلکو برطرف می شود.

سایر دلایل استارت نخوردن خودرو

اگر استارت نخوردن خودرو به هیچ یک از دلایلی که ذکر شد، ارتباط نداشت، می توانید موارد زیر را نیز چک کنید.

  • خراب شدن شمع ها
  • آسیب دیدن تسمه تایم یا تمام شدن عمر مفید آن
  • خرابی سلکتور گیربکس خودرو
  • گیر کردن فرمان خودرو
  • خرابی کامپیوتر خودرو و سیستم های الکترونیکی(ECUوMAF)
  • معیوب شدن چرخ دنده حلقه ای استارت خودرو
  • سوپاپ سرد و خراب استارت خودرو
  • معیوب شدن انژکتور
  • مشکل در اتصالات الکترونیکی خودرو
  • معیوب شدن کلاه توزیع خودرو

سخن پایانی

در این محتوا دلایل استارت نخوردن خودرو و نحوه برطرف سازی هریک را بررسی کردیم. در صورت رویارویی با هریک از مواردی که ذکر شد، سریعا به یک تعمیرگاه تخصصی (اتوداکار) مراجعه و از او کمک بخواهید. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم از به وجود آمدن چنین مشکلاتی پیشگیری کنید و تمامی قطعات مصرفی یا معیوب را در زمان مناسب تعویض نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 13 =

جدیدترین مقالات

خدمات اتوداکار

۰۲۱-۲۲۸۸۳۷۳۸